چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۳۱:۰۵
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۷۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷
مهندس مزارعی کارشناس زراعت طرح بسیج همگام با کشاورز:
طرح بسیج همگام با کشاورز در روستای قلعه سید از توابع بخش مرکزی با حضور مهندسین و کشاورزان روستا برگزار شد.
به گزارش بسیج مهندسین فارسTمهندس محمدجعفر شفیعی مسئول بسیج مهندسین کازرون اظهار داشت: در طرح بسیج همگام با کشاورزان از توان و ظرفیت مهندسان بسیجی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، اساتید و دانشجویان بسیجی در جهت ارتقا و پایداری تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌شود.

مسئول بسیج مهندسین کازرون با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برای توسعه و رونق بخش کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی، طرح بسیج همگام با کشاورز است، اضافه کرد: به همین منظور 14 مهندس بسیجی دوره سه روزه آموزشی تخصصی تسهیل‌گری مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز را در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی پاسارگاد با موفقیت طی نمودند.

با اصلاح روش های کشت می توان هزینه تولید را کاهش داد.

مهندس شفیعی خاطر نشان کرد: تنها راه حل اجرای موفق این طرح استفاده از اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن طرح و پای کار آمدن خود مردم می باشد و معتقدیم که در هر عرصه ای  که خود مردم وارد میدان شدند آن طرح موفق بوده است.

در ادامه سرکارخانم مهندس زینب مزارعی کارشناس زراعت طرح عنوان نمود: کشت گندم در کازرون سنتی است و باید به کشت مکانیزه و تقویم زراعی برای کشت این محصول توجه جدی شود.
مهندس مزارعی تراکم بذر، عمق بذر و یکنواختی بذر را در عملکرد مزرعه مهم دانست و افزود: با رعایت این موارد بالاترین عملکرد را خواهیم داشت.
وی خواستار اصلاح روش های کشت گندم، جو و کلزا در کازرون شد و افزود: با اصلاح روش های کشت می توان هزینه تولید را کاهش داد.

این کارشناس زراعت با بیان اینکه کیفیت بذر در کشت محصولات پاییزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان هسته اولید تولید محسوب می شود، گفت: ما در این دوره ها قصد داریم اصول فنی را به شما بهره برداران آموزش دهیم چرا که میزان مصرف بهینه کود درتغذیه مزارع نقش اساسی در کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

مهندس مزارعی با تأکید بر جدی گرفتن مدیریت مزرعه گفت: با وجود مهندسین بسیجی کشاورزی وظیفه خود می دانیم که کشاورزان را ترغیب به رعایت تناوب کشت نمائیم و امیدواریم بتوانیم با ترکیب تجربه کشاورز و علم کارشناسی و مهندسی از فرصت های موجود بهره بیشتری ببریم.

وی در پایان در رابطه با وضعیت کشاورزی و مسائل، مشکلات و پتانسیل های موجود و لزوم توجه بیشتر بر توسعه پایدار کشاورزی و بخصوص توجه ویژه بر مسئله آب توضیحاتی ارائه نمودند..

/224224


نام:
ایمیل:
* نظر: