دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۳:۳۷:۵۹
کد خبر: ۸۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
آیت‌الله ایمانی:
نماينده ولي فقيه در فارس و امام جمعه شيراز گفت:هنر وقتی در خدمت انقلاب و تعالی روح انسانی باشد، در انقلاب اسلامی ارزش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، در دیدار با جمعی از هنرمندان این استان که به‌مناسبت فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی، سالروز تشکیل بسیج هنرمندان بیان داشت: هنر الهی هم خود حرکت می‌کند و همه جامعه را به جلو می‌برد یعنی هم پیش‌رو است و هم پیش‌برنده و جامعه را به سمت و سوی صحیح هدایت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه از منظر قرآن هنر به دو بخش الهی و شیطانی تقسیم‌بندی می شود ابرازداشت: این تقسیم‌بندی مربوط به امروز نبوده است و از آغاز خلقت و آفرینش و زندگی اجتماعی انسان، هنر خود را به دو شکل نشان می‌دهد، هنر شیطانی به صراحت قرآن در خدمت ناهنجاری‌ها و نازیبایی‌هاست و کار شیطان و هنرمندان او ارائه زشتی‌هاست و نابسامانی‌ها و ناهنجاریی که در این عرصه ورود پیدا کرده است و جامعه را به آن سمت و سو سوق دارد، مربوط به این نوع هنر است که در مقابل هنر الهی قرار دارد.

 

آیت‌الله ایمانی،‌ انبیای الهی را مبلغ و مجری هنر الهی دانست و گفت: انبیای الهی در طول تاریخ شاگردان شایسته‌ای را پرورش داده‌اند و پا به پای زمان تا به امروز دارند حرکت می‌کنند.

امام جمعه شیراز ابراز کرد: هنر الهی همان هنر فاخر و متعالی است و هنر شیطانی همان هنری است که در خدمت زشتی‌ها، ماده و طبیعت و بعد حیوانی وجود انسانی است یعنی انسان از دو بعد شکل گرفته است بعد الهی و حیوانی و هنر شیطانی در مسیر بعد حیوانی انسان قرار می‌گیرد و اگر قلم‌ می‌زند، شعر می‌سراید و تصویری به نمایش می‌گذارد در همین مسیر است.

وی با تصریح اینکه همیشه بین هنر فاخر و هنر شیطانی یک تقابل برقرار بوده و هست، گفت:‌ همواره هنر شیطانی توسط نظام استکباری و ثروت‌اندوزی، زورگویان و صاحبان تزویر دنبال می‌شده است و هیچگاه قدرتمندان عالم به هنر الهی روی نیاوردند. قدرتمندانی که قدرت شیطانی داشتند، همواره کار آن‌ها این بوده است که انسان را در عرصه حیوانیت نگه دارند و از همه امکانات برای در جا زدن انسان در عرصه حیوانی استفاده کرد.

آیت‌الله ایمانی افزود: اما هنر متعالی و الهی انسان‌ها را اوج می‌دهد و هم خود حرکت می‌کند و همه جامعه را به جلو می‌برد یعنی هم پیش‌رو است و هم پیش‌برنده و جامعه را به سمت و سوی صحیح هدایت می‌کند و هدایت هم جز زیبایی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی چیز دیگری نیست.

 

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحولی بود که در کشور ما رخ داد و در ادامه تحولی است که انبیای الهی آن‌ را رقم زده‌ بودند و ادامه راه پیامبران الهی است، گفت: طبیعتاً هویت، ماهیت، ابزار، راه و مسیر انقلاب اسلامی نیز همان مسیر انبیای الهی است و این انقلاب اسلامی یک حرکت رفورمیستی نبود که یک حرکت ظاهری ایجاد کرده و از درون دگرگونی ایجاد نکند و حتی یک حرکت وابسته به کشور و مرزهای جغرافیایی هم نبود و در حد تغییر نظام و دولتمردان و شعارها هم نیست بلکه حرکتی است که برای نجات انسان‌ها در سراسر عالم شکل گرفت و همان حرکتی است که انبیای الهی آن را دنبال کردند.

وی با یادآوری اینکه پیامبران برای نجات مردم قیام کردند و انقلاب اسلامی هم برای نجات مردم شکل گرفت و یک مقدمه برای حکومت جهانی امام زمان(عج) است، به سخنان امام راحل اشاره کرد و گفت: ایشان بارها در سخنان و وصیتنامه‌شان به این نکته اشاره دارند که نکند گرفتاری‌های مادی زندگی، دولتمردان را از رسیدن به اهداف بلند انقلاب در سراسر جهان باز دارد و آن‌ها را در حد محدود کارهای ظاهری و سوری گرفتار کند.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: این انقلاب با آن هدف بلند، طبعاً می‌خواهد از هنر به‌عنوان ابزاری قوی در راه نجات انسان‌ها استفاده کند و در اینجاست که باید معنای هنر یک معنای وسیعی باشد و همه امکانات وسیعی که برای رشد انسان‌ها و مقابله با زورگویان لازم است انقلاب اسلامی از آن بهره‌برداری کند و به هنرمندان این‌چنینی نیاز پیدا می‌کند.

 

امام جمعه شیراز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 95 عنوان کرد: معظم‌له از هنرمندانی از جمله فرج‌الله سلحشور در یک سخنرانی رسمی نام می‌برد که این نشان از آن  است که انقلاب اسلامی نیازمند هنرمندانی است که بتوانند اعتلای روح انسانی را سامان دهند و مقاومت انسان را در مقابل دشمنان تقویت کنند و بصیرت لازم را در شناخت دشمنان به انسان‌ها ارائه دهند.

وی با بیان اینکه امام می‌فرمود تا مظلومی در عالم وجود دارد ما در  کنار او ایستاده‌ایم و مذهب برای ما نقش اصلی را ایفا نمی‌کند، گفت: امروز همان دفاعی را از فلسطینیان انجام می‌دهیم که از شیعیان بحرین انجام می‌دهیم.

 

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه مقاومت، اصل حرکت انقلابی است و هنر وقتی در خدمت انقلاب و تعالی روح انسانی باشد، در انقلاب اسلامی ارزش پیدا می‌کند، گفت: زمانی طی سال‌های دهه 60 و 70 هنرمندانی گله‌مند بودند که چرا هنر سینما این چنین مورد بی‌مهری قرار گرفته است و توجیه آنان این بود که امروز در خانه‌های مردم یک سینما وجود دارد اما آن زمانی که هنرمندان متعهد راه افتادند و فضای سینما را با فضای انقلاب اسلامی تطبیق دادند و عنصر بصیرت، مقاومت، مبارزه با دشمن و حفظ ارزش‌ها را به هنر سینما وارد کردند، استقبال مردم از سینما بیشتر شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:‌این مسئله نشان می‌دهد که اگر هنرمند خود را با هنر الهی وفق دهد و در مسیر تعالی هنر قرار گیرد و از این هنر خوب استفاده کند، از جامعه هم لبیک لازم را دریافت می‌کند و این طور نیست که ما ضعف و وابستگی‌های پنهان خود را در قالب اینکه مردم از شعر و هنر و سینما دور شده‌اند با این مسائل بخواهیم توجیه کنیم چرا که مردم هر جا چیز خوب ببینند آن را حفظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه هنر وقتی در خدمت ارزش‌ها قرار گرفت، مردم برای آن اعتبار قائل هستند، گفت: ما معتقدیم که انقلاب اسلامی به هنر اصیل توجه دارد و آن را پرورش می‌دهد و بارور می‌دهد و هنرمند متعهد را با جان و دل خود بارور می‌کند و به اشکال مختلف مقام و موقعیت آن‌ها را یاد می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام/ 224224

نام:
ایمیل:
* نظر: