گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
گزارش/روزنامه نیم نگاه
...رصد اخبار رسانه ها نشان می دهد، حداقل ۳ پروژه مهم سفر رهبر انقلاب به استان فارس کماکان به بهره برداری نرسیده است.
شیراز، نگین درخشنده علم، هنر، فرهنگ و ادب ایران زمین و استان فارس مأمن امامزادگان جلیل القدر و مَهد پرافتخار و تاریخی عالمان مجاهد و ادیبان و شاعران گرانقدر، شهر شعر و شعور است که مردم آن در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ در استقبالی هنرمندانه از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب با ابراز مهر و محبت بی دریغ، صحنه هایی بدیع و سرشار از عشق و وفاداری رقم زدند.

این سفر که ۲۰ سال پس از آخرین سفر رهبری در سال ۶۷ به فارس صورت گرفت، برای مردم این استان خاطره انگیز بود و اکنون پس از گذشت ۸ سال از سفر رهبری، روزنامه نیم نگاه به بازخوانی مصوبات این سفر و آخرین وضعیت پروژه ها و طرح های مصوب شده می پردازد.

رهبر انقلاب ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۸۷ در سفری ۹ روزه به استان فارس وارد شیراز شدند و پس از دیدار با مردم فارس و سخنرانی در ورزشگاه حافظیه با اقشار مختلف جامعه از جمله، علما، معلمان و فرهنگیان، خانواده شهدا و ایثارگران، دانشجویان و اساتید دانشگاه، بسیجیان و پاسداران، نخبگان و فرهیختگان و مسئولین دیدار کردند. همچنین رهبر انقلاب با سفر به شهرستان های نورآباد ممسنی، کازرون و لار با مردم این شهرستان ها دیدار کردند.  

در سومین سفر فرمانده کل قوا به استان فارس در مجموع، یک هزار و ۵۴۸ پروژه با ارزش ریالی ۵۵۹میلیارد تومان به تصویب رسید. علاوه بر این پروژه ها، سه واحد پتروشیمی، گاز رسانی به ۱۰۰روستا و مصوباتی از این قبیل نیز در جریان سفر تصمیم گیری شد که ارزش ریالی این مصوبات نیز حدود یک هزارو ۵۰۰میلیارد تومان برآورد می شد.

در مجموع ارزش ریالی مجموع تصمیم گیریهای سفر مقام معظم رهبری به فارس  چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام شد. برای اعتبارات یک هزار و ۵۴۸ پروژه مقرر شده که طی سه سال به ترتیب در سال ۸۷ حدود ۲۰۸میلیارد، ۸۸ حدود ۲۱۹میلیارد و سال ۸۹ نیز ۱۳۲میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود.

 تربیت بدنی با ۱۲۵ پروژه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۱۸۲پروژه، دانشگاه علوم پزشکی با ۱۵۰پروژه، بهزیستی استان فارس با ۱۰۷پروژه، سازمان جهاد کشاورزی با ۱۰۳پروژه و کمیته امداد امام با ۳۴۸پروژه بیشترین مصوبات سفر را به خود اختصاص دادند. احداث ۱۲هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد استان، پرداخت ۲ میلیون تومان به دو هزار و۵۰۰ خانواده شهدا جهت تامین مسکن، بهسازی ۱۴۳روستا، اختصاص ۹۲ میلیارد تومان اعتبارجهت ایجاد دانشکده های فناوری نوین، هوا و فضا، تربیت بدنی و توسعه فضای آموزش عالی، اجرای طرح‌ های آبیاری و عملیات آب و خاك، تأمین آب شرب، تأمین آب آشامیدنی مناطق محروم، احداث ۱۳ مركز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی، احداث ۵۵ خانه بهداشت، خرید ۷۹ دستگاه آمبولانس، احداث ۱۵ واحد مسكونی پزشك روستایی، احداث یك ورزشگاه ۶ هزار نفری در شیراز، احداث ۶۰ سالن ورزشی و ۷۸ زمین ورزشی روستایی از دیگر مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس بود.

اکنون پس از گذشت ۸ سال از این سفر و قرار گرفتن در آستانه سالگرد این سفر پرخیر و برکت، به طور مشخص و دقیق، معلوم نیست که چه میزان از این مصوبات اجرایی شده و یا چه پروژه هایی در مرحله ساخت و راه اندازی هستند؟ و از سویی مسئولین ارشد استان فارس در این رابطه اظهارنظر خاصی نکردند یا این که حداقل آماری از این میزان اجرای این مصوبات رسانه ای نشده است.

تنها در این رابطه می توان به اظهارات احمدعلی افکاری معاون وقت برنامه ریزی استانداری فارس در سال ۹۲ اشاره کرد که وی گفته بود؛ در مجموع حدود ۹۰ درصد این مصوبات به اتمام رسیده و۱۰ درصد باقیمانده تا پایان امسال(۹۲) به بهره برداریمی رسد. اما رصد اخبار رسانه ها نشان می دهد، حداقل ۳ پروژه مهم سفر رهبرانقلاب به استان فارس کماکان به بهره برداری نرسیده است.

 پروژه های موزه دفاع مقدس شیراز، احداث دانشکده فناوری های نوین و سالن ورزشی ۶ هزار نفری از جمله پروژه هایی هستند که هنوز در مرحله اجرا قرار دارند و از سایر مصوبات اطلاع دقیقی حداقل در سطح رسانه ها وجود ندارد. آن طور که حیدرعلی کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس گفته است؛ سالن ورزشی ۶ هزار نفری که یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان فارس بوده نیز با اختصاص ۶۰ میلیارد ریال امسال(۹۵) تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد که با ساخت این سالن ورزشی همه مصوبات سفر رهبری در حوزه ورزش محقق می شود، همینطور مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس مصوب سفر مقام معظم رهبری به این استان خرداد سال گذشته به زمین زده شد و قرار است تا هفته دفاع مقدس امسال(۹۵) به پایان برسد.

امیدواریم مسئولین ارشد فارس با توجه به قرار گرفتن در آستانه هشتمین سالگرد سفر رهبر انقلاب به استان آمار دقیقی از میزان تحقق مصوبات این سفر را در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار دهند تا آن ها نیز در روند اجرای مصوبات قرار گیرند.

کورش مهرآیین-سرویس گزارش روزنامه نیم نگاه

نام:
ایمیل:
* نظر: