دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۴:۴۸:۴۷
گزارش
گزارشی از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرودشت
boletآبخیزداری و منابع طبیعی مرودشت
کد خبر: ۸۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان روشی برای تثبیت خاک های پروژه های عمرانی ارائه‌ کردند که با کاهش آلودگی زیست‌محیطی همراه است.
به گزارش  بسیج مهندسین فارس به نقل ازامیررضا گودرزی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص امر بهسازی خاک های پروژه های عمرانی گفت: خاک‌های پروژه های عمرانی و خاک هایی که با ویژگی روانگرایی همراه هستند در صورت بروز کوچکترین زمین لرزه ای، پروژه های عمرانی را با مشکل مواجه می کند. از همین رو روش های متعددی برای بهسازی خاک ها مورد استفاده قرار می گیرد.  اما این روش ها معایبی از لحاظ اقتصادی دارند و ممکن است برای محیط زیست مناسب نباشند.

وی این موانع را انگیزه ای برای پیشنهاد راهی بهتر و سازگار با محیط زیست خواند و گفت: ما در این طرح به کمک نانوذرات توانستیم این موانع را از بین برده و بازدهی را افزایش دهیم به طوری که در اجرای این طرح با کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی بهسازی خاک روبه رو بودیم. 

گودرزی در خصوص تولید نانوذرات با استفاده از زباله های صنعتی توضیح داد: در روش های پیشین با افزودن آهک به ترکیبات خاک ،عمل بهسازی صورت می گرفت. ما در این روش افزودن آهک و سیلیس را به صورت نانو ذره مورد آزمایش قرار دادیم و ریز ساختارهای خاک را اصلاح کردیم. 

نانوذرات استفاده شده از این طرح با استفاده از زباله‌های صنعتی تولید شده در صنعت فروآلیاژ به دست آمده است.

وی یادآوری کرد: نتایج نشان می دهد به کمک این نانوذرات توانستیم مشکلات زیست محیطی را کاهش دهیم و فرآیند بهسازی خاک را در زمان کمتر با اطمینان بیشتر عملیاتی کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: