دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۱۶:۴۷
کد خبر: ۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
یک استاد ادبیات گفت:
غلام رضا کافی در نشست تخصصی "سعدی دیروز، هنرمند امروز" گفت:بسیاری از افراد برتری و تفوق حافظ و سعدی را جویا می شوند که در پاسخ به آنها می توان گفت، حافظ شاعر ی است ک حکمت او در واقع بازتاب اندوخته های وی است در حالی که سعدی حکیم و نویسنده ای است که زندگی واقعی را در گلستان به تصویر می کشد ودر بوستان بدنبال آرزوها وآرمانشهر خود جستجو می کند.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني بسيج هنرمندان،‌ غلامرضا کافی از اساتید ادبیات فارس در نشست تخصصی "سعدی دیروز، هنرمند امروز" گفت: نسب خانوادگی سعدی به بزرگانی همچون قطب الدین رازی و دیگر افراد بنام آن زمان می رسد که این اصالت نسبی برای وی محفوظ است واین باعث می شودکه درآن روزگار توشه ای برای سفر پیدا کند؛ که نشان از جلال خانوادگی وی است.
وي با اشاره به تاریخچه مذهبی ایران در پاسخ به مذهب سعدی اظهار داشت: شواهد و نکات بسیاری وجود دارد که نوع مذهب سعدی را در پرده ابهام قرار می دهد اما آنچه در آن زمان می توان بیان نمود این است که سعدی در زمانی زندگی می کند که مذهب غالب تسنن و ابراز شیعی مساوی با قتل است. اما با این حال سعدی درمدح حضرت زهرا(س) اشعاری سروده، اما حافظ در زمانی زندگی می کند که خلیفه عباسی به قتل رسیده و مغولان لا مذهب تحت تاثیر مذهب عام شیعه می شوند و بیشتر پیرامونی های حافظ شیعه مذهب هستند و این مسئله خطری را برای شاعران شیعه بوجود نمی آورد.
کافی در ادامه بیان داشت: قضاوت برتری و تفوق شعر ومذهب این دو شاعر بر عهده  خودخوانندگان است تا چه قضاوتی در این باره کنند.
در پایان این نشست شاعران به شعر خوانی اشعار خود پرداختند.
یادآور می شود این نشست به همت انجمن شعر نسیم سازمان بسیج هنرمدان وبا حضور معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز وجمعی از شاعران مطرح در فرهنگسرای کتاب شیراز برگزار شد. انتهاي پيام/224224/ 
نام:
ایمیل:
* نظر: