پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۲۸:۰۲
کد خبر: ۸۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
مسئول امور ادبی و هنر آستان مقدس شاهچراغ (ع):
مسئول امور ادبی و هنر آستان مقدس شاهچراغ (ع) از برگزاری طرح آستان جانان در استان فارس خبر داد که براساس این طرح هنرمندان هر شهرستان یک روز در ماه مهمان حرم شاهچراغ(ع) می‌شوند و به ارائه آثار خود می‌پردازند.

 گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از تسنیم  ، سال 87 که مقام معظم رهبری در سفر به شیراز عنوان سومین حرم اهل بیت را به واسطه وجود حضرت احمدبن‌موسی(ع) به این شهر اطلاق کردند، تحولی در فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و هنری شهر شیراز در سایه پر برکت این امامزاده بزرگوار رقم خورد.

از یک سال گذشته در حرم احمدی و محمدی گروهی از شاعران گرد هم آمدند تا در سایه مهربانی مولایشان انجمن ادبی و هنری آستان مهر را تشکیل دهند و به سرایش شعر و چاپ کتاب در مدح اهل بیت پیامبر(ع) و ارزش‌های اسلامی بپردازند.

این انجمن زیرمجموعه معاونت تبلیغات اسلامی حرم حضرت شاهچراغ(ع) فعالیت می‌کند و عمده برنامه‌های ادبی و هنری حرم را برعهده دارد که از جمله می‌توان به برگزاری شب شعر شاهچراغ (ع) در دهه کرامت امسال اشاره کرد. براساس فراخوان اعلام شده مهلت ارسال آثار برای این برنامه در قالب شعر، داستان کوتاه، خاطره و قطعه ادبی تا 31 تیرماه است.

استفاده موثر از فضای مجازی برای نزدیک کردن شاعران سراسر ایران و ارتباط بیشتر با این آستان مقدس سبب شده که گروه مجازی آستان مهر با 165 شاعر از سراسر ایران تشکیل شود که برای اطلاع از کم و کیف برنامه‌های این انجمن مجازی به گفت‌وگو با خلیل شفیعی، مدیر گروه ادبی و هنری آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) اشاره می شود .

انجمن آستان مهر چگونه شکل گرفت و عمده فعالیت‌های این انجمن چیست؟

شفیعی: این انجمن با رهنمودهای تولیت حرم حضرت شاهچراغ(ع) از یک سال گذشته با 165 عضو از سراسر کشور کار خود را در فضای مجازی و حقیقی آغاز کرده است که هدف از راه‌اندازی این انجمن عمل به فرمایش مقام معظم رهبری برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامعه و جذب و پرورش نخبگان فرهنگی و هنرمندان آئینی بود.

شاعران جوان و پیشکسوت شعر آئینی مانند قزوه، محدثی خراسانی، غلامرضا کافی، مرتضی آل کثیر و بسیاری از پیشکسوتان این عرصه در این گروه مجازی عضو هستند و سروده‌های خود را درباره اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه حضرت احمدبن‌موسی(ع) و ارزش‌های اسلامی مانند حجاب از طریق این انجمن در رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب منعکس می‌کنند.

یکی از اقداماتی که برای نخستین بار در سطح کشور در این انجمن شکل گرفته، اجرای بداهه‌سرایی مجازی است که در مناسبت‌های مختلف از جمله شهادت حضرت علی(ع) و هفته حجاب و عفاف برگزار شد. در این بداهه‌سرایی‌ها برای نخستین بار برای حضرت سیدمیرمحمد(ع) که در جوار حضرت احمدبن‌موسی(ع) قرار دارند، شعرگویی شد و از مجموعه 70- 80 شعری که برای سید میرمحمد(ع) سروده شده کتابی تهیه و چاپ می‌شود.

برنامه بداهه‌سرایی هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود و آخرین بداهه‌سرایی با موضوع حجاب و عفاف به پیشنهاد شاعر شیرازی زهرا سادات جعفری برگزار شد که در آن چهارپاره‌ای با موضوع حجاب توسط یکی از شاعران قمی با تخلص انتظار نگار با این مطلع «چادر به سر کشیده‌ام و ایستاده‌ام / محکمتر از تمام شما بی‌اساس‌ها، محکم‌تر از شما که به تاراج رفته‌اید / در عهد رنگ‌های دروغ و لباس‌ها» سرودند.

 برنامه این انجمن که در فضای حقیقی برگزار می‌شود به چه صورت است؟

شفیعی: هر سه شنبه عصر در سالن کوثر حرم حضرت شاهچراغ(ع) 70 – 80 نفر از شاعران استان فارس از تمامی شهرستان‌ها حضور دارند و به شعرخوانی می‌پردازند و علاوه بر آن ارتباط آنلاینی هم با دیگر شاعران در استان‌های دیگر برقرار می‌شود و تمامی شاعران فضای مجازی هم می‌توانند در این جلسه شرکت داشته باشند.

این شکل برگزاری جلسه شعرخوانی که توام با آموزش و ارتباط شاعران سراسر ایران با یکدیگر است، کمتر رخ داده است. علاوه بر آن حضور مداحان صاحب سبکی چون مرتضی طاهری و حاج صادق آهنگران در این گروه سبب شده که بسیاری از شعرهای سروده شده در قالب مداحی تکرار شود حتی صادق آهنگران اعلام کرده که بیشترین استفاده برای مداحی را از این گروه انجام می‌دهد.

عمده فعالیت‌هایی که در فضای فرهنگی به ویژه شعر رخ داده به صورت جزیره‌ای بوده است و همین امر سبب شده که نتیجه مطلوبی از شعر گرفته نشود، انجمن آستان مهر برای پرهیز از این موازی‌کاری چه کرده است؟

شفیعی: مقام معظم رهبری در دیدار امسالشان با شاعران به صراحت گفتند که در بحث هنر و شعر شاعران و هنرمندان منتظر دولت نمانند و در واقع به شاعران متعهد آماده‌باش دادند که خود وارد عمل شوند. دیگر هنرها امکانات برای اجرا می‌خواهد اما شعر و نویسندگی اینگونه نیست.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که بقاع متبرکه قطب فرهنگی جامعه شود، این حرکت از سمت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) شروع شده دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید محور کارهای فرهنگی و هنری را این بقاع متبرکه قرار دهند و اکنون که هنرمندان خود وارد میدان شدند، به هنرمندان برای چاپ آثارشان کمک کنند.

 گروه آستان مهر برای آموزش شاعران جوان و استفاده از تمامی ظرفیت آنها چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

شفیعی: قبل از برگزاری جلسه انجمن کارگاه‌های آموزشی برای شاعران جوان برگزار و شعرشان توسط استادان و پیشکسوتان نقد می‌شود و تا زمانی که شعری به حد قابل قبول نرسد در انجمن خوانده نمی‌شود. در فضای مجازی هم شاعران ابتدا در صفحه خصوصی استادان شعر خود را می‌فرستند و پس از نقد و بررسی شعر در گروه قرار داده می‌شود.

تاکنون اقدامی از سوی متولیان فرهنگی استان فارس برای همکاری با آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) صورت گرفته است؟

شفیعی: بله، طرح آستان جانان با همکاری اداره ارشاد استان فارس تا پایان سال برگزار می‌شود که بر اساس این طرح سه شنبه آخر هر ماه هنرمندان یک شهرستان در تمامی رشته‌های هنری مهمان آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) باشند و آثار خود را در حرم عرضه کنند.

این اتفاق سبب مشارکت همه هنرمندان می‌شود و دیدن آثار هنری منحصر به جشنواره‌ها و مراسم‌های ویژه نمی‌شود. تجربه ثابت کرده که جشنواره‌ها به تنهایی پاسخ‌گوی بضاعت هنری استانی چون فارس نیست باید حرکتی مداوم برای ارائه هنر در این استان شکل بگیرد و طرح آستان جانان به دنبال ایجاد چنین حرکتی است.

مردم و هنرمندان همیشه در اظهار ارادت به اماکن مقدسه و بقاع متبرکه نسبت به مسئولان پیشگام بودند، طرح آستان جانان بستر این اظهار ارادت را دو چندان می‌کند و درواقع آثار نذرهای هنری است که به آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) تقدیم می‌شود.

درباره برنامه‌های انجمن آستان مهر در دهه کرامت و شب شعر شاهچراغ توضیح دهید.

شفیعی: فراخوان این برنامه ارسال شده و براساس آن تا پایان تیرماه هنرمندان باید آثار خود را در قالب شعر، داستان کوتاه، خاطره و قطعه ادبی به ایمیل Astan.mehr@outlook.com یا کانال تلگرامی آستان مهر ارسال کنند. زمان برگزاری مراسم به دلیل ازدیاد برنامه‌ها در دهه کرامت هنوز مشخص نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: