گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۸۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
ساماندهی مسافرکش های شخصی در شیراز از حرف تا عمل
به گواه برخی آمارها بیش از ۴۰ هزار خودروی شخصی در شیراز مسافرکشی می کنند و علاوه بر این که معضل ترافیک را دامن می زنند، گاه به تیتر یک صفحه حوادث روزنامه ها تبدیل می شوند...
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه به نقل از روزنامه نیم نگاه؛ مسافرکشی؛ یکی از ارزان‌ترین شغل های جامعه ایرانی که نه تنها اولویت اول جوانان بیکار است که آسان یاب ترین راه درآمد دوم، بازنشستگان و کارمندان برای جبران هزینه های سرسام آور زندگی نیز هست. پول چندان زیادی نمی خواهد، کافیست پیکان قراضه یا نهایتا پراید مدل پایین فراهم کنید و دستی بر سر و روی آن بکشید و در خیابان راه بیفتید، نه مالیات می خواهد، نه عوارض. جلو هر مسافری که ترمز کنید نه نمی گوید!

حالا اما تعداد مسافرکش های شخصی آن قدر زیاد شده که شانه به شانه تاکسی ها در خیابان های مملو از ترافیک شیراز، مسافر جابجا می کنند و به عقیده شهروندان، این مسافربران شخصی هستند که بار اصلی حمل و نقل مسافر را بردوش می کشند ولی با این همه از منظر قانونی جایگاهی ندارند و فعالیتشان غیرقانونی است و به نوعی آسیب تلقی می شوند اما نبودشان، به شدت به چشم می آید و بر روند جا به ‌جایی مسافر تاثیرگذار است چرا که در انبوه خودروهای خیابان باید با ذره بین دنبال تاکسی گشت!

 به گواه برخی آمارها بیش از ۴۰ هزار خودروی شخصی در شیراز مسافرکشی می کنند و علاوه بر این که معضل ترافیک را دامن می زنند، گاه به تیتر یک صفحه حوادث روزنامه ها تبدیل می شوند و برخی مسافربرنماهای شخصی بی آن که ردی از خود برجای بگذارند، با تجاوز به عنف، امنیت مردم را به مخاطره می اندازند.

از همین رو، بحث ساماندهی این گونه مسافربرها سال هاست که روی میز مسئولین قرار گرفته است و چند روز پیش نیز، متولیان موضوع گردهم آمدند تا راه حلی برای این معضل پیدا کنند. معاون فرماندار با مفید دانستن مصوبات این جلسه می گوید: قرار شد سازمان حمل و نقل مسافر دورن شهری شیراز تا نیمه مردادماه نسبت به تدوین طرحی متناسب با مصوبات قبل، در خصوص ساماندهی مسافربران شخصی اقدام کند.

این در حالی است که تاکنون سه بار در سال های ۸۲، ۸۶ و ۹۲ طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی اجرا شده اما تاکنون راه به جایی نبرده است.

قطعا تأمین امنیت شهروندان یکی از مهمترین دلایل ساماندهی این گونه مسافرکش هاست اما حالت کلی، امنیت اخلاقی به شرافت آدم‌ ها بستگی دارد نه رنگ ماشین. 

بسیار دیده شده که برخی از تاکسی های آرم و نشان دار هم، معترض مرتکب خلاف می شوند با این اوصاف، نسبت دادن تمام وقایع ناخوشایند، از جمله سرقت‌ به ‌عنف و تجاوز به‌ عنف به این گروه از جامعه دور از انصاف است. واقعیت این است که به راحتی نمی‌توان مسافربرهای شخصی را از گردونه اجتماع خارج کرد چرا که زمینه ‌ساز این اتفاق موارد بسیاری است که تا آن ها حل نشود نمی‌توان انتظار داشت این شغل کاذب مورد استقبال قرار نگیرد. 

باید باورکنیم مسافربرهای شخصی فقط جوانان بیکار نیستند بلکه عواملی چون تورم موجود در جامعه که تأمین مایحتاج زندگی را برای مردم با مشکلاتی مواجه کرده در کنار عدم نظارت ‌های دقیق موجب شده که ترکیبی از اقشار مختلف جامعه به این شغل کاذب روی آورند. برخی اما بی توجه به این موضوع، معتقدند؛ پلیس برخورد قاطعی با این گونه مسافربرها ندارد و حداقل می تواند مسافرکش های شخصی که با پلاک شهرستان در شیراز مسافرکشی می کنند، جریمه و توقیف نماید اما کیست که نداند، یکدست صدا ندارد! تا همه دستگاه‌ های متولی هماهنگ و همدل پای کار نیایند، همچنان باید شاهد فعالیت مسافربرهای شخصی باشیم که ممکن است برخی‌ از آنها مسافربرنما باشند تا مسافربر!

مرور آرشیو اخبار رسانه‌ ها نشان می دهد، ساماندهی مسافرکش های شخصی در میان وعده های بزرگ و کوچک مسئولین به صورت درشت خودنمایی می کند اما به دلیل عدم پختگی طرح ها و جدی نبودن مسئولین هیچ گاه رنگ اجرا به خود ندیده است. امیدواریم این بار، ساماندهی مسافربرهای شخصی با رعایت همه ملاحظات، با قاطعیت تمام اجرا شود تا حل این معضل به الگویی برای سایر کلانشهرها تبدیل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: