جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۵۹:۳۸
کد خبر: ۸۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت
برای نخستین بار در کشور، سامانه هشدار سریع (early warning) مبتنی بر نقشه‌های الکترونیکی (GIS)، در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری به نقل از خبرگزاری فارس ،  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: سامانه هشدار سریع؛ صدور هشدار به‌موقع در موارد رخداد حادثه و موارد احتمالی به جمعیت در معرض خطر، است.

محمدجواد مرادیان، افزود: صدور به‌موقع هشدار در حوادث، باعث می‌شود که پیش از رخداد، اقدام‌های لازم از سوی تیم‌های پاسخ‌دهنده انجام و از وقوع و یا گسترش آن، پیشگیری شود و این مسئله در حوزه بیماری‌های واگیر، بسیار مهم است، زیرا اگر نخستین بیماران یک همه‌گیری، به‌موقع تشخیص و درمان داده شوند، مانع گسترش بیماری به سایر افراد، خواهد شد.

معاون فنی معاونت بهداشتی این دانشگاه، ادامه داد: در این سامانه کارکنان تائید شده حوزه معاونت بهداشت با ارسال پیامک، موارد مهمی مانند بیماری‌های واگیر و مسائل بهداشت محیط را، گزارش می‌دهند.

مرادیان، اضافه کرد: سامانه به‌صورت برخط (آنلاین) محل دقیق مورد را، روی نقشه مشخص و کارشناسان مربوطه را برای بررسی و تائید خبر از طریق پیامک و به شکل اتوماتیک باخبر می‌کند؛ درصورتی‌که حادثه طبق تعریف سطح قرمز (پرخطر) تعیین شود، بلافاصله مدیران ستاد شبکه و حوزه معاونت بهداشت هم هشدار دریافت و سامانه تا کنترل شدن حادثه به شکل متوالی پیامک‌هایی را برای مدیران ارسال می‌کند.

وی برخط بودن سامانه، قابلیت ارسال خبر از طریق پیامک، ثبت داده‌ها بر اساس محل دقیق مکانی (GIS)، مدیریت خودکار اطلاع‌رسانی و هشدار را، از مزایای این سامانه عنوان کرد.

معاون فنی معاونت بهداشتی این دانشگاه، گفت: این طرح در سه فاز طراحی و در فازهای بعدی، سایر اجزای سامانه هشدار سریع، مانند مدیریت پاسخ به آن اضافه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: