سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۳۹:۲۵
کد خبر: ۸۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

جمعه های انتظار؛

مهمترین خصلت رهبران الهی که در امام زمان به حد کمال رسیده،چیست؟

مهمترین خصلت رهبران الهی که در امام زمان به حد کمال رسیده،چیست؟

قاطعیت، خصلت همۀ رهبران راستین الهی است، و در امام مهدی «عج» این خصلت در حد اوج و کمال و معیار پاکسازی اجتماعات بشری همین است. 
 
به گزارش بسیج جامعه پزشکی به نقل از مهر، «قاطعیت، خصلت همۀ رهبران راستین الهی است، و در امام مهدی «ع» این خصلت در حد اوج و کمال است. و معیار پاکسازی اجتماعات بشری همین است.»(۱)
 
«امام مهدی (علیه السلام) ، در راه و کار خود سازش‌ناپذیر است و در اجرای حدود و احکام الهی و مبارزه با ستمگران قاطعیتی خدایی دارد، چشم‌پوشی و مسامحه‌ای در راه و روش او نیست، از ملامت ملامتگران نمی‌هراسد، از هیچ مقام و قدرتی نمی‌ترسد، و بدون هیچگونه ملاحظه‌ای تبهکاران را کیفر می‌کند و صالحان زاهد و ساده‌زیست و بی‌آلایش را در مصادر امور می‌گمارد.» (۲) 
 
«در احادیث آمده است:از شمشیربرنده و ارادۀ قاطع امام و یارانش همۀ اهریمنان می‌هراسند و ترسی‌گران بر روان دژخیمان خون‌آشام سایه می‌افکند و لرزه بر اندام خود کامگان و طاغوتیان می‌اندازد.»(۳) 
 
«امیرالمؤمنین ،امام علی علیه السّلام می‌فرماید:«ترس و رعب پیشاپیش او حرکت می‌کند و هیچ دشمنی با او برخورد نمی‌کند،مگر اینکه شکست می‌خورد.»(۴)
 
« ابن زریر غافقی از امیرالمؤمنین علی (ع) شنیده است که می‌فرمود:
 
«او با تعداد دوازده هزار تن حداقل و پانزده هزار تن حداکثر، خروج می‌کند، ترس و وحشت پیشاپیش او (بدل دشمنان) راه می‌یابد. هر دشمنی که با وی برخورد کند به فرمان خدا او را از پای درآورد شعار آنان بمیران، بمیران، می‌باشد، و در راه خدا از سرزنش هیچ ملامت‌گری باک و هراس ندارند. در این وقت هفت لشکر از شام بسوی آنها هجوم آورند که امام (ع) جملگی را شکست داده و آنها را به اسارت خویش درآورد و محبت و نعمت و «قاصّه» و «بزارۀ» آنها به مسلمانان بازگردد و پس از آنان جز خروج دجّال حادثه‌ای باقی نمی‌ماند، پرسیدیم: قاصه و بزاره چیست؟ فرمود: امام زمان حکومت را بدست می‌گیرد بگونه‌ایکه کسی هرچه خواهد بگوید و از چیزی نهراسد.»(۵)
 
«آن حضرت اقتدار و نفوذی فراگیر بر سراسر کرۀ زمین خواهد داشت.»(۶)
 
«امام رضا علیه السّلام فرمود:«خداوند به دست مهدی(عج)زمین را از لوث کافران و منکران پاک می‌سازد.زمین زیر پای او پیچیده می‌شود و هر کار سخت و دشواری برای او آسان می‌گردد.»(۷)
 
«انقلاب او انقلاب جزیره‌ای، محاط، محدود و موقّت که انرژی پس از مدّتی تخلیه بشود و واپس برگردد و ضدّ انقلاب دوباره بر انقلاب غلبه کند، نیست. انقلابی است که در تمام زمین، ضدّ انقلابی باقی نخواهدگذاشت و نیروهای ضدّ عدالت یا تسلیم عدالت می‌شوند یا از سر راه برداشته می‌شوند. آن دوران، دیگر دوران موعظه نیست. موعظه، کافی است. چندهزاره ستمگران را موعظه کردند. انبیا و اولیای خدا چندهزاره موعظه کردند و گفت‌وگو و منطق و مدارا شد، دیگر مدارا و گفت‌وگو با ستمگران، کافی است. در آن روز، اسلحه پاسخ اسلحه را خواهد داد و مقاومتها درهم شکسته خواهند شد: «ألخیر کلّه فی السّیف» مهدی (عج) با مردم، با زبان منطق و رحمت سخن می‌گوید اما با رهبران ستم و بی‌عدالتی جهانی با زبان شمشیر سخن خواهد گفت و نهضت او انقلاب جزیره‌ای نیست، اقیانوسی است که همه‌چیز و همه‌جا را در خود مستغرق خواهد کرد و دشمنان عدالت را منهدم می‌کند و گوشه‌ای از دنیا را باقی نمی‌گذارد تا دوباره جبهۀ ضدّ عدالت منسجم شوند و خود را جمع‌وجور کنند و برگردند.» (۸)
 
« عینیت یافتن عدالتی فراگیر و ریشه‌سوزی هرظلم و ستم باید بدون کمترین ترحم و ارفاق و استثنایی صورت گیرد، به طوری که در هیچ جای جهان علت فساد و عامل بیدادی برجای نماند، تا بتواند بتدریج به مناطق دیگر نفوذ کند، و به توطئه و کارشکنی در کار سامان‌بخشیدن به جامعۀ بشری بپردازد.
 
این تجربۀ همۀ دوران تاریخ است که سازش و ارفاق و ملایمت در پاکسازی جامعه و زدودن علل و عوامل ناراستی و نادرستی و تجاوزطلبی، همواره موجب گردیده است تا پس از گذشت اندک‌زمانی، نیروهای ضد حق و ضد عدل در سازماندهی مجدّدی تشکل یابند، و از پشت به نیروهای مردمی و انقلابی یورش آورند، و ضربه‌های کاری وارد سازند، و آنان را بکلی از پای درآورند، یا دست‌کم تضعیف کنند و در راه و کارشان ناموفق سازند. این موضوع تجربۀ همیشگی تاریخ است. و دیگربار، در دوران ظهور بزرگ، این واقعیت نادیده گرفته نمی‌شود، تا پاکسازی بزرگ و ریشه‌ای جامعۀ بشری تحقق خارجی یابد، و از هرشکست و ناتوانی و سستی در امان ماند. از اینرو، امام منجی، در سراسر اندام جامعۀ بشری سلولی فاسد بر جای نمی‌گذارد، و هرخس و خاشاکی را از مسیر انسان برمی‌دارد، و هرفسادی را در نطفه خفه می‌کند، و هرستمی را از ریشه می‌خشکاند. در همۀ جریانهای فاسد و ضد انسانی، همۀ عاملان، زمینه‌سازان و دستیاران آن جریانها را از دم تیغ می‌گذراند.»(۹)
 
«این اقتدار و حاکمیت ناشی از شأن امامت و نصرت‌های الهی است.» (۱۰)
 
از همین رو «در تفسیر قمی دربارۀ آیۀ: فَمَهِّلِ اَلْکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً۷؛  پس کافران را مهلت بده، آن‌ها را به اندک مهلتی. چنین آمده است: برای هنگام قیام قائم، پس او از جبّارها و طاغوت‌ها و... برای من[خداوند متعال] انتقام می‌گیرد.»(۱۱)
 
«با نابودی سردمداران کفر و الحاد، زمینه‌های مخالفت و کارشکنی و نفاق در جامعه از بین می‌رود و مردم آزادانه و با اختیار و آگاهی، به سوی حضرت مهدی (عج) کشیده می‌شوند. پس اقتدار و نفوذ ایشان معنوی و خداگونه است و رابطه ایشان با مردم رابطۀ امام و رهبر مردمی و اخلاقی است و قیام و ظهور آن حضرت نیز برای مردم و نجات و رستگاری دنیوی و اخروی آنان می‌باشد.»
 
[پس از استقرار حکومت مهدوی ]« تنها گروه فساد و ظلم‌پیشه در تیررس سخت‌گیری‌ها و جنگ‌های حضرت خواهند بود و مردم در صلح، آرامش، احترام و عزّت زندگی  خواهند کرد. از طرفی دولت مهدی (عج) ، خود از اقتدار، نفوذ و صولت معنوی و الهی برخوردار است و در دل‌های مردم جا دارد و آنان با دیدۀ محبت، عشق و رضایت به این دولت نگاه می‌کنند. بدکاران و بداندیشان نیز (که گروه اندکی هستند) ، همواره در ترس و تشویش به سر می‌برند، به‌طوری که قدرت مخالفت از آنان سلب می‌شود یا از بین می‌روند. »(۱۲)
 
منابع :  
 
۱- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام  پزوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی (عج) محمد حکیمی ج۱  صص ۷۸
 
۲-همان،ص۷۹
 
۳- کمال الدین،ج ٢  ،ص ٣٧٧،ح ٢
 
۳- همان،ص۱۸۹به نقل از عصر زندگی ،محمدحکیمی ص۷۹
 
۴-منتخب الاثرص۶۱۳
 
۵-عصر ظهور علی کورانی ص۳۳۶ به نقل از ابن حمادص۹۶
 
۶-آینده جهان ، (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)،  رحیم کارگر ج۱ ص۲۰۱
 
۷- مکیال المکارم ج ۱ ص ۸۰
 
۸- مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب ، استاد حسن رحیم پور ازغدی صص۲۳-۲۲
 
۹- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام  پزوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی (عج) محمد حکیمی ج۱  صص ۷۹-۷۸
 
 ۱۰-آینده جهان ،(دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)،  رحیم کارگر ج۱  ص۲۰۴
 
۱۱- سوره طارق آیه ۱۷
 
۱۲- آینده جهان ، (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)،  رحیم کارگر ج۱ ص۱۹۶


نام:
ایمیل:
* نظر: