کد خبر: ۸۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
حسن یزدانی پس از 16 سال در رشته کشتی آزاد برای ایران در المپیک طلا گرفت .
حسن یزدانی که در تمام مسابقاتش در المپیک با پیراهنی منقش به نام مبارک امام علی علیه السلام کشتی می گرفت.در فینال نه تنها حریفش بلکه داوران و مافیای فدراسیون جهانی کشتی به سرکردگی لالویچ را شکست داد.تیم ایران که پیش از این مدال با ۲ طلا و ۴ برنز در رده سی و چهارم قرار داشت، به لطف طلای یزدانی، حالا با ۳ طلا و ۴ برنز در رده بیست و چهارم ایستاده است.

به گزارش «بیکافارس» نماینده ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد ایران که در نیمه نهایی در یک دقیقه و ۴۵ ثانیه با امتیاز فنی پیروز شده بود ،بدون امتیاز دادن به حریفان به فینال رسید.نماینده ۷۴ کیلویی کشتی آزاد در یک شب خارق‌العاده نمایندگان روسیه، ترکیه و ازبکستان را شکست داد و بعد از ۱۶ سال در این رشته ایران را صاحب مدال طلا کرد.آخرین طلای المپیک در رشته آزاد را پیش از این و در سال 2000 علیرضا دبیر در المپیک سیدنی برای ایران گرفته بود.

حسن یزدانی در اولین دیدار خود مقابل حریفی از هائیتی در یک دقیقه ۱۰ - صفر پیروز شد.

یزدانی در پای نیمه نهایی ۷ - صفر نماینده ترکیه را شکست داد.

یزدانی برای رسیدن به فینال در یک کشتی فوق‌العاده اوسربایف نماینده قزاقستان را در یک دقیقه و ۴۵ ثانیه با نتیجه ۱۰ - صفر برد و به فینال رسید.یزدانی در فینال و در یک جدال بسیار جذاب بعد از تساوی ۶ - ۶ با نماینده روسیه به دلیل گرفتن امتیاز آخر برنده شد. در این دیدار بارها حریف روسی حسن یزدانی برای پانسمان سر خود به کنار تشک می رفت و پس از نفس چاق کردن به تشک کشتی بر میگشت و با یک خاک دو امتیاز می گرفت و دوباره برای استراحت به کنار تشک کشتی می رفت وی با این کار کشتی را از حرکت انداخته بود و به اصطلاح  بدن حریف ایرانی خود را سرد میکرد،تا جایی که کشتی 6 بر صفر به سود حریف روسی بود و جبران این فاصله امتیازی برای شیر بچه ایرانی بدون شک جدا از تلاش خود وی  بی شک از الطاف الهی و ثمره دعاهای مردم بود چون خیلی به ندرت اتفاق می افتد که یک کشتی گیر مطرح روس (با آن همه حمایت های داوران)شش امتیاز آن هم در فینال جلو بیفتد و ببازد.

 حسن یزدانی بعد از کسب این مدال گفت: مسابقات المپیک، میدان سختی است. همه با آمادگی کامل پای به این مسابقات گذاشته بودند.کشتی نخست را با امتیاز عالی به پایان رساندم اما حریف ترکم، کشتی‎گیر خوبی بود.در نهایت لطف خدا شامل من شد تا فینالیست شوم و به مدال طلا برسم. حریف روس، کشتی‎گیر کاربلد و بزرگی بود. البته او تمارض زیادی می‎کرد و داوری هم دچار نقایصی بود. روس‎ها کم‌نفس هستند و می‎دانستم که باید چگونه با وی مبارزه کنم.

قهرمان المپیک گفت: دکتر اعلام کرده بود که وی نمی‎تواند رقابت کند ولی چون داوری‎ها با روسیه بود، از این حریف حمایت کردند و او در رقابت باقی ماند. خدا را شکر که توانستم طلایی شوم و دل مردم ایران را شاد کنم.

 دو سال است درحال تلاشم و امروز نتیجه این تلاش‎ها را گرفتم. مدالم را از همین‌جا به مردم ایران تقدیم می‎کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: