شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۸:۵۷
کد خبر: ۹۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی تشکیل شد:
کارگروه کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات کشاورزی و گیاهان دارویی تشکیل شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری جلسه کارگروه کشاورزی در مکان معاونت سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری با حضور دکتر یاسر دهقانی مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی، دکتر محمد تقی گلمکانی رئیس بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز، دکتر ترابی از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان، دکتر کمالی  سازمان نظام مهندسی استان دکتر مرادی عضو هیئت علمی بخش مکانیک کشاورزی دانشگاه شیراز، دکتر حبیبیان، مهندس حسین پناهی دبیرکل خانه نخبگان بسیج استان و مهندس محمد امین محمدی پژوهشگر علوم تغذیه و مواد غذایی تشکیل شد .

در ابتدای این جلسه دکتر ترابی از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان ، به صورت خلاصه به شرح مصوبات سه جلسه قبل پرداخت که طی آن مواردی همچون حرکت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، آموزش بخش ها مختلف و مهم کشاورزی به افراد مشتاق این زمینه، نیاز سنجی های آموزشی شهرستان ها، دوره های تسهیل گری برای کارآموزان، بازدید از سایت های الگویی (صنایع تبدیلی) از جمله مهمترن مواردی بودند که بوسیله ایشان ذکر گردید.

دکتر ترابی موضوع اصلی این جلسه را ترویج بحث های تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی سطح استان فارس دانست و در این راستا از سیزده گیاه دارویی در سطح استان که دارای ارزش دارویی بالا و بازدهی قابل توجهی بود و نسبت به سایر گیاهان دارویی استان دارای اولویت می باشند نام برد که در خصوص نام این گیاهان به آویشن، اسطوخودوس، زیره، به لیمو، زعفران، خاک شیر، خارشتر، بابونه، آلوئه ورا، نعنا فلفلی، بو مادران، سماق و سوخارگل اشاره نمودند .

ایشان ترویج را یک بحث تخصصی دانسته و بیان نمودند که نباید فقط در حد مقالات علمی باقی بماند بلکه باید وارد حیطه ی عمل شد که در این زمینه سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در سطح استان فارس آمادگی هر گونه کمک رسانی در این زمینه را دارد.

دکتر ترابی در ادامه خاطر نشان کرد : مجله علمی پرتو امید در هر سری از چاپ خود یک صفحه را به جهاد اختصاص می دهد که تمامی اعضای حاضر در جلسه در صورت علاقه می توانند اطلاعات علمی و پژوهش های خود در زمینه گیاهان دارویی در این مجله به چاپ برسانند.

ایشان در خصوص علت اهمیت گیاهان دارویی بیان کرد : نیاز کم اینگونه گیاهان به آب و وجود بازار قابل توجه برای این گیاهان بسیار مهم است که هر دوی این موارد با توجه به خشکسالی های موجود در سطح استان و سیاست های اقتصاد مقاومتی از اهمیت دوجندانی بهره مند می شوند.

در ادامه دکتر یاسر دهقانی مسئول سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری سپاه فجر استان فارس مرتبط بودن بحث گیاهان دارویی با طب سنتی- اسلام را مطرح نمودند و بیان کردند : زمانی می توان بازدهی بالایی در زمینه کشت و فراوری گیاهان دارویی را انتظار داشت که وزارت بهذاشت اجازه فعالیت در این زمینه و فروش محصولات تولیدی را بدهد که در حال حاضر این امکان به صورت مطلوبی میسر نشده است و در زمینه طب اسلامی این موضوع به بن بست رسیده است.

در ادامه جلسه دکتر محمد تقی گلمکانی رئیس بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز علت این موضوع (عدم ارائه مجوز از طرف وزارت بهداشت) را ارائه داروهای گیاهی غیر استاندارد بوسیله افراد فاقد صلاحیت در سطح استان دانست و بیان نمود : اگرچه در اهمیت درمانی گیاهان دارویی شکی نیست اما تجویز نادرست یک گیاه دارویی نه تنها کمکی در درمان فرد بیمار نمی کند بلکه ممکن است در مواردی خود باعث تشدید بیماری گردد. ایشان در ادامه از تشکیل ستاد یگان های دارویی در دانشگاه شیراز خبر داد و در این رابطه گفت : در مجموعه ای متشکل از اساتید دانشگاه های شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهار کمیته تشکیل شده است که یکی از آنها کمیته ترویج گیاهان دارویی سطح استان فارس می باشد که حداقل حدود 30 یا 40 نفر عضو دارد و نتایج حاصل از این کمیته در سایت علمی مرتبط با آن ارائه می شود و در اختیار همگان قرار می گیرد.

دکتر گلمکانی در خصوص هدف تشکیل این کمیته اظهار داشت : هدف اصلی این کمیته سامان دهی به عطاری ها و ارائه اصولی گیاهان دارویی می باشد که در غیر این صورت و برای مثال مصرف دوز نادرسا از گیاه شیرین بیان که از جمله گیاهان دارویی می باشد نه تنها کمکی به بهبودی فرد نکرده بلکه در مواردی می تواند باعث مرگ وی گردد  فلذا بهره گیری از تجربیات مراکزی همچون سازمان غذا و داروی استان به ریاست دکتر رزم جویی می تواند به ارائه اصولی تر گیاهان دارویی کمک نماید. 

 ایشان در انتهای بیانات خود پیشنهاد حضور یکی از اعضای بسیج مهندسین کشاورزی در این کمیته را ارائه دادند.

ادامه جلسه با سخنان دکتر مرادی عضو هیئت علمی بخش مکانیک ماشین آلات کشاورزی دانشگاه شیراز همراه بود . ایشان موضوع گیاهان دارویی را با داروهای گیاهی متفاوت دانسته و بیان نمودند : فروش داروهای گیاهی الزاما باید تحت نظارت وزارت بهداشت قرار گیرد.

دکتر مرادی در تکمیل صحبت های خود بحث فرهنگ سازی در زمینه چگونگی استفاده از گیاهان دارویی بوسیله افراد را مطرح نمودند و برای این کار تهیه بروشورهای تبلیغاتی جهت ترویج و فرهنگ سازی برای عموم را پیشنهاد نمودند و در نهایت خواستار هماهنگی بخش های مرتبط با این زمینه جهت جلوگیری از موازی کاری هایی شدند که متاسفانه در سازمان ها وجود دارد.

دکتر گلمکانی در ادامه جلسه جهت فراهم شدن خروجی بهتر از این کار گروه پیشنهاد تحقیق و بررسی تنها چند گیاه دارویی را به جای سیزده گیاه دارویی ارائه دادند و بیان نمودند : وسعت استان فارس و شرایط متفاوت آب و هوایی اجازه ی عملکرد قابل قبول در همه زمینه ها را نمی دهد فلذا بررسی کشت و فراوری تعداد چهار یا پنج مورد گیاه که بازدهی بیش تری دارند ما را به سمت بهره وری از علم نافع هدایت می نماید.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، در پایان دکتر کمالی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی اصلی ترین وظیفه سازمان خود و کارگروه شکل گرفته شده را ارائه خدمات فنی دانست و خاطر نشان کرد: آموزش تخصصی تر فارغ التحصیلان کشاورزی و معرفی آنان به افراد بهره بردار در حیطه گیاهان دارویی باعث کسب نتایج فوق العاده در این زمینه می شود و لذا برای دستیابی به این امر مهم داشتن یک آمار دقیق از جامعه فارغ التحصیلان کشاورزی سطح استان ضروری است. ایشان همچنین فرآوری محصولات گیاهی را عامل ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده محصولات گیاهی بیان نمود .


 


نام:
ایمیل:
* نظر: