جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۴:۴۷:۵۲
کد خبر: ۹۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
استاندار فارس در مراسم افتتاح فاز دوم دانشگاه علوم
فاز دوم دانشكده علوم شامل بخش هاي شيمي و فيزيك، با حضور استاندار فارس ، رئيس دانشگاه شيراز و جمعي از مسئولان استاني افتتاح شد.

 
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز براي اجراي اين طرح 19 ميليارد تومان هزينه شده است و این پروژه شامل 44 آزمايشگاه، 194 اتاق استادان و دانشجويان، دو سالن جلسات، سالن آمفي تئاتر 120 نفره، سالن قرائت، اتاق كارگاهي و ... در فضايي به زيربناي 21 هزار و 500 متر مربع است.

با افتتاح اين طرح، بخش هاي فيزيك و شيمي دانشكده علوم پايه به پرديس ارم دانشگاه شيراز انتقال يافت و تا فراهم شدن ساختمان جديد براي بخش هاي رياضي، آمار، زمين شناسي و زيست شناسي، اين بخش ها در ساختمان دانشكده علوم در چهار راه ادبيات به فعاليت خود ادامه مي دهند.

مهندس سيد محمد علي افشاني، استاندار فارس ، در مراسم افتتاح فاز دوم دانشكده علوم دانشگاه شيراز ، توسعه دانشگاهها را بيانگر توسعه ساير بخش ها اعم از صنعتي، كشاورزي و خدماتي دانست و افزود: اگر دانشگاهها بتوانند نيروي انساني كارآمد تربيت كنند، ساير بخش ها نيز توسعه خواهند يافت.

استاندار فارس افزود: اگر نيروي انساني كارآمد نباشد هرچقدر در حوزه صنعت، كشاورزي و گردشگري سرمايه گذاري شود، چون هم روش ها علمي نيست و هم توانايي برنامه ريزان در آن سطح قرار ندارد قطعا در مسيري كه به پيشرفت، عمران و توسعه استان منتهي مي شود قرار نخواهيم گرفت.

وي، ضمن تاكيد بر لزوم توجه و اهتمام ويژه دانشگاه شيراز به مقوله كارآفريني گفت: به هر ميزان كه سرمايه گذاري با برنامه مشخص و هدفمند انجام شود به همان ميزان ديگر بخش ها نيز رشد خواهند كرد.

مهندس افشاني، ابراز اميدواري كرد كه دانشگاه شيراز در آينده نزديك به عنوان يك دانشگاه كارآفرين نمونه در كشور مطرح شود.

وي گفت: آنچه در نهايت بايد براي دانشگاه شيراز مهم باشد اين است كه فارغ التحصيلان آن احساس امنيت كنند.

استاندار فارس ادامه داد: دانشجويان دانشگاهها خودشان امكان يافتن بازار كار را دارند و اگر دانشگاه شيراز با توجه به توانايي هايي كه دارد مسئله كارآفريني را دنبال كند، فارغ التحصيلان اين دانشگاه ديگر دغدغه اشتغال نخواهد داشت و اين كار اساسي و مهمي است كه بايد انجام شود.

مهندس افشاني، ضمن قدرداني از اقدامات انجام شده در دانشگاه شيراز در حوزه هاي سخت افزاري و نرم افزاري گفت: اميدوارم روزي برسد كه به همان ميزان كه اعتبارات براي بخش سخت افزاز و نرم افزار اختصاص داده مي شود به همان ميزان به بخش مغزافزار نيز اعتبارات داده شود.

وي اضافه كرد: امروز به اندازه كافي بر روي سخت افزار سرمايه گذاري كرده ايم و بايد اعتبارات را به سمت مغر افزار سوق دهيم چرا كه آنچه در نهايت عامل توسعه و پيشرفت است نيروي انساني خواهد بود.

وي، حمل و نقل، انرژي و آب را در كنار نيروي انساني، چهار زيربناي اصلي توسعه دانست و گفت: در حوزه حمل و نقل، انرژي و آب تاكنون اقدامات خوبي در استان انجام شده است.

مهندس افشاني افزود: در حوزه آب، در سفر اخير معاون اول رئيس جمهوري به فارس مقرر شد كه بحث آب استان در شوراي عالي آب كشور مورد بررسي قرار گيرد كه اين جلسه در روز دوشنبه هفته آينده در تهران برگزار خواهد شد و تصميماتي در آن جلسه اتخاذ خواهد گرديد.

وي گفت: در استان نيز در اين زمينه تاكنون اقداماتي انجام گرفته و تصميماتي اتخاذ شده است.

استاندار فارس، اقدامات انجام شده در استان در حوزه حمل و نقل را نيز خوب توصيف كرد و ادامه داد: ميزان اعتباري كه امسال به پروژه بزرگ آزاد راه شيراز – اصفهان اختصاص يافت سه برابر اعتبارات در نظر گرفته شده در پنج سال گذشته است.

مهندس افشاني افزود: اين پروژه در يك سال گذشته برابر با پنج سال قبل پيشرفت فيزيكي داشته است و اميدواريم در هفته دولت سال 97 آماده بهره برداري شود.

وي ادامه داد: تمام اين زيرساخت ها لازمه توسعه همه جانبه است و قطعا حمل و نقل مناسب هم به رونق گردشگري كمك خواهد كرد هم نياز مراكز علمي به شبكه حمل و نقل را پاسخ خواهد داد.

استاندار فارس، دانشكده علوم دانشگاه شيراز را به لحاظ توانايي استادان برجسته، جزء مراكز برتر كشور دانست و افزود: وجود دانشمندان متعدد در اين دانشكده باعث افتخار دانشگاه شيراز و كل مراكز آموزشي جنوب كشور است.رئيس دانشگاه شيراز درمراسم افتتاح گفت: انجام پروژه هاي عمراني دانشگاه با توجه به مشكلات اقتصادي كشورمان كار بسيار مشكلي بود اما با كمك دولت و فضاي مثبتي كه ايجاد شده است اين امر محقق شد.

دكتر مجيد ارشاد بيان كرد: دانشكده علوم پايه يكي از دانشكده هاي مهم دانشگاه شيراز است و بسياري از دانشمندان جهان اسلام در آن مشغول فعاليت هستند و پس از گشايش بخش شيمي و فيزيك در آينده بخش هاي رياضي، آمار ،‌زيست شناسي و زمين شناسي نيز به بهره برداري مي رسد.

وي تصريح كرد: براي دستيابي به دانشگاهي كارآفرين بايد فضاي آموزشي، آزمايشگاه ها و تجهيزات آن فراهم شود چراكه توسعه علم بدون ابزار مدرن و به روز امكان پذير نيست.

قائم مقام رئيس دانشگاه شيراز نيز در ادامه اين مراسم بيان داشت: حدود دو دهه پيش، طرح تجميع دانشگاه شيراز در هيئت دولت و هيئت امناي دانشگاه موردبررسي قرار گرفت و مقرر شد دانشكده هاي پراكنده در سطح شهر در محل پرديس ارم تجميع يابد.

دكترعلي اكبر صفوي خاطرنشان كرد: اولويت اين طرح با انتقال دانشكده چهارراه ادبيات به داخل پرديس ارم بود كه از سال 75 اين طرح در زميني به مساحت 21 هزار و 500 مترمربع شروع به كار كرد.

وي گفت: به دليل حجم بالاي پروژه در سال 78 اين طرح به سه فاز تقسيم شد و فاز يك و دو اين پروژه در سال هاي 84 و 90 به بهره برداري رسيد و امروز نيز شاهد گشايش فاز سوم هستيم و در اين مسير كمك هاي مالي دفتر مقام مُعظم رهبري و دولت ياري رسان دانشگاه شيراز بوده است.
رئيس دانشگاه شيراز درمراسم افتتاح گفت: انجام پروژه هاي عمراني دانشگاه با توجه به مشكلات اقتصادي كشورمان كار بسيار مشكلي بود اما با كمك دولت و فضاي مثبتي كه ايجاد شده است اين امر محقق شد.

دكتر مجيد ارشاد بيان كرد: دانشكده علوم پايه يكي از دانشكده هاي مهم دانشگاه شيراز است و بسياري از دانشمندان جهان اسلام در آن مشغول فعاليت هستند و پس از گشايش بخش شيمي و فيزيك در آينده بخش هاي رياضي، آمار ،‌زيست شناسي و زمين شناسي نيز به بهره برداري مي رسد.

وي تصريح كرد: براي دستيابي به دانشگاهي كارآفرين بايد فضاي آموزشي، آزمايشگاه ها و تجهيزات آن فراهم شود چراكه توسعه علم بدون ابزار مدرن و به روز امكان پذير نيست.

قائم مقام رئيس دانشگاه شيراز نيز در ادامه اين مراسم بيان داشت: حدود دو دهه پيش، طرح تجميع دانشگاه شيراز در هيئت دولت و هيئت امناي دانشگاه موردبررسي قرار گرفت و مقرر شد دانشكده هاي پراكنده در سطح شهر در محل پرديس ارم تجميع يابد.

دكترعلي اكبر صفوي خاطرنشان كرد: اولويت اين طرح با انتقال دانشكده چهارراه ادبيات به داخل پرديس ارم بود كه از سال 75 اين طرح در زميني به مساحت 21 هزار و 500 مترمربع شروع به كار كرد.

وي گفت: به دليل حجم بالاي پروژه در سال 78 اين طرح به سه فاز تقسيم شد و فاز يك و دو اين پروژه در سال هاي 84 و 90 به بهره برداري رسيد و امروز نيز شاهد گشايش فاز سوم هستيم و در اين مسير كمك هاي مالي دفتر مقام مُعظم رهبري و دولت ياري رسان دانشگاه شيراز بوده است. معاون برنامه ريزي و توسعه دانشگاه شيراز ادامه داد: دانشكده علوم پايه يكي از چهار پروژه عمراني دانشگاه شيراز است كه در هفته دولت به بهره برداري مي رسد و در هفته هاي آينده نيز بال دوم ساختمان مديريت، مجتمع فرهنگي رفاهي دانشگاه، پروژه چاه هاي خورشيدي گشايش خواهد يافت.

دكترصفوي در پايان افزود: توسعه خوابگاه پسران، پژوهشكده تحقيقات خشكسالي، سالن سرپوشيده براي خوابگاه خواهران و پژوهشكده گلخانه اي بخش تحقيقات دانشكده كشاورزي نيز مجموعه پروژه هاي است كه در سال گذشته به بهره برداري رسيد.

قائم مقام رئيس دانشگاه شيراز در خصوص پروژه چاه هاي خورشيدي گفت: محققان اين دانشگاه براي نخستين بار در كشور، طرح تجهيز چاه هاي كشاورزي به انرژي خورشيدي را اجرا كرده اند كه به زودي در آييني از اين دستاورد رونمايي مي شود.

دكتر صفوي افزود: ايجاد سامانه توليد برق از انرژي خورشيدي در مجاورت يك حلقه چاه مستقر در دانشكده كشاورزي از سال 93 آغاز شد و تاكنون حدود هفت ميليارد ريال براي اجراي آن هزينه شده است.

استاد دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه شيراز اظهار كرد: اجراي اين طرح در چارچوب اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و راهبردهاي دولت تدبير و اميد و استفاده از انرژي هاي پاك صورت گرفته است.
دكترصفوي گفت: در اين طرح كه با همكاري شركت توزيع برق شيراز اجرا شد، يك سامانه توليد برق از انرژي خورشيدي موسوم به فتوولتانيك به قدرت اسمي 50 كيلووات با بهره گيري از پانل هاي 200 وات ايجاد شد كه با در نظر گرفتن هشت ساعت روشنايي در روز، قدرت توليد 320 كيلووات برق در روز را دارد.

قائم مقام رئيس دانشگاه شيراز گفت: با بهره گيري از انرژي خورشيدي در اين پروژه، 10 هكتار از اراضي كشاورزي آبياري مي شوند.

وي ادامه داد: بنا بر اعلام كارشناسان شركت آب منطقه اي فارس، 66 هزار حلقه چاه آب در اين استان وجود دارد كه نيمي از آنها برقي و نيمي ديگر با بهره گيري از سوخت و ديزل، براي برداشت آب از منابع زيرزميني در حال استفاده هستند.

گفتني است در انتهاي اين مراسم شماري از دانشجويان بخش شيمي دانشگاه شيراز با اشاره به احتمال تعطيلي مقطع دكتري اين رشته به خاطر به روز نبودن دستگاه تشديد مغناطيسي هسته موسوم به ان.ام.آر (N.M.R) اين دانشگاه كه پذيرفته نشدن مقاله هاي علمي توليد شده به كمك اين دستگاه را به دنبال داشته است، مساعدت استاندار فارس را خواستار شدند.

استاندار فارس هم در پاسخ به خواسته اين دانشجويان دانشگاه شيراز گفت: به طور قطع، تحقق خواسته شما را پيگيري مي كنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: