سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۷:۲۱:۵۴
کد خبر: ۹۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
به‌منظور ارائه آموزش‌های مناسب فنی و حرفه‌ای تأکید شد
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با تأکید بر لزوم نیازسنجی در شهرستان‌ها، همراهی مسؤولان برای بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های موجود و شناسایی استعدادهای اشتغال‌زا به‌منظور ارائه آموزش‌های مناسب فنی و حرفه‌ای را خواستار شد.
به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، به نقل از خبرگزاری فارس ،  حشمت‌الله کوشکی امشب در جلسه شورای مهارت که با حضور معاون برنامه‌ریزی آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس، فرماندار اقلید، سرپرست فنی و حرفه‌ای، رؤسای اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، امور آب، جهاد کشاورزی، مالیات و... و مدیران بانک‌های انصار و مهر اقتصاد و صندوق کارآفرینی امید اقلید در سالن شهید بهمن شریفی فرمانداری این شهرستان برگزار شد با تبریک ولادت باسعادت امام هادی(ع) و دهه ولایت و امامت اظهار داشت: بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات موجود در کشور، استان فارس و شهرستان‌های آن است.

وی بابیان اینکه بیکاری ریشه بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... در جامعه است، به قشر تحصیل‌کرده بیکار کشور اشاره و عنوان کرد: 85 درصد از افرادی که در کارگاه‌های آموزشی مهارت می‌آموزند از قشر تحصیل‌کرده کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند که این امر می‌تواند دلایل متعددی مانند رکود اقتصادی، خشک‌سالی و... داشته باشد.

کوشکی به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم اقدام و عمل جدی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و از جایگاه و اهمیت توانمندسازی نیروی انسانی در اقتصاد مقاومتی سخن گفت و تصریح کرد: باید فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور تغییر کند و به آموزش‌های مهارتی توجه بیشتری شود و این فرهنگ که افراد با کسب مدرک تحصیلی پشت میز نشسته و صاحب شغل مناسب می‌شوند باید کنار گذاشته شود و نهادینه شود که افراد بامهارت می‌توانند صاحب شغل شوند.

این مسؤول در ادامه از فعالیت 50 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی در استان فارس و نیز وجود آموزشگاه 800 آموزشگاه بخش خصوصی خبر داد و گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای علاوه‌بر این مراکز دولتی و آموزشگاه‌های خصوصی در دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها، سکونتگاه‌ها، کمپ‌ها، روستاها، جوامع عشایری و ... اشاعه و ارائه می‌شود.

وی بابیان اینکه امروز در بحث نرم‌افزاری کارهای کمتری انجام شده است از عدم آگاهی بسیاری از مدیران حتی در سطح کلان کشور از شرح وظایف فنی و حرفه‌ای ابراز تأسف کرد و از تشکیل و راه‌اندازی شورای مهارت در شهرستان‌ها برای جبران این کمبود خبر داد و از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه و انعقاد تفاهم‌نامه و برگزاری جلسات مشترک با حضور مدیران استانی و شهرستانی سخن گفت.

کوشکی با اشاره به اینکه با جزیره‌ای عمل کردن مسؤولان ادارات مختلف هیچ نتیجه مناسب و کارآمدی کسب نمی‌شود تأکید کرد: باید دیوار ادارات برداشته شود و با تعامل و همدلی، نیازسنجی عمقی صورت گیرد و هم‌افزایی بین آن‌ها بیشتر شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس استراتژی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را بر پنج اصل استوار دانست و تقاضا و سفارش‌محوری، آموزش دانشگاه‌ها، توجه به صنایع و صنوف، اهمیت دادن به بخش خصوصی و آی‌تی و آی‌تی‌سی را به‌عنوان این پنج محور برشمرد.

کوشکی بابیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای تنها کانون آموزش رایگان کشور است معتبر بودن گواهینامه‌های آن در دنیا و ارائه درصدی آموزش‌های عملی فنی و حرفه‌ای را از دیگر خصوصیت‌ها و برتری‌های این مرکز نام برد.

این مسؤول در ادامه بر لزوم پیگیری جلسات مداوم شورای مهارت برای کسب نتیجه مطلوب تأکید کرد و جزیره‌ای عمل کردن در فارس را یکی از بزرگ‌ترین معضلات این استان خواند و بیان داشت: در استان فارس سه جزیره صنعت و صنایع، دانشگاه و آموزش و بازار وجود دارد که بدون توجه به یکدیگر و جدا از هم فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر آموزش به صنعت کمک نکند بازار نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد ازاین‌رو بر اساس تقاضامحوری می‌توانیم این سه جزیره را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه مدیران صندوق کارآفرینی امید، کمیته امداد، اداره کار و تعاون، مسؤول دفتر نماینده شهرستان و... به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و با تأکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم در راستای توانمندسازی و آموزش بازاریابی، درجه‌بندی گواهینامه‌های مهارت‌آموزی برای دریافت تسهیلات و خدمات متناسب با توان و ظرفیت مهارتی کارآموزان، توجه به صنایع کوچک و روستایی، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس، توجه به توسعه روستاهای محروم، تفاهم و تعامل با بانک‌ها برای حمایت بیشتر از حرفه‌آموزان، بازآموزی برخی رشته‌ها و... همراهی بیشتر آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس در سطح شهرستان‌ها به‌ویژه اقلید را خواستار شدند که مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بررسی این مسائل به پاسخگویی موضوعات عنوان‌شده پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر: