گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
فرمانده سپاه فجر فارس در دیدار با اصحاب رسانه تاکید کرد:
امروز حوزه جنگ نرم مانند دوران جنگ سخت نیاز به یگان دارد و مهم‌ترین كاركرد رسانه در حوزه جنگ نرم است كه می‌تواند به عنوان محرك این یگان مثمر ثمر واقع شود
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ سردار سرتيپ سيد هاشم غياثي صبح يكشنبه 11 مهرماه و در اولين ديدار با اعضاي سازمان بسيج رسانه استان فارس، بعد از شنيدن نقطه‌نظرات برخي از فعالان حوزه رسانه‌هاي مكتوب و خبرگزاري‌ها، به طرح ديدگاه‌هاي خود در بعضي مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي و ورزشي پرداخت و به سئوالات مطرح شده پاسخ گفت.

غياثي در ابتدا با تسليت فرارسيدن ايام ماه محرم و با يادآوري اين اعتقاد كه عاشورا تا قيامت استمرار دارد و همه ما بايد موضع خود را در اردوگاه امام حسين(ع) تعريف كنيم، تاكيد كرد كه كسب معرفت پيرامون واقعه عاشورا بر شركت در عزاداري‌ها مقدم است.

او در ادامه گفت: نكته‌اي كه در حوزه فعاليت رسانه‌اي همه بر سر آن اتفاق نظر داريم، اخلاق رسانه‌اي و التزام به آن در تراز انقلاب اسلامي است. اينكه واقع‌نگر باشيم و از ايجاد جنجال و ارائه نمايي كه ايجاد كننده موج‌هاي كاذب باشد پرهيز كنيم و در سايه اخلاق حرفه‌اي رسالت خود را انجام دهيم.

غياثي ظرفيت رسانه‌اي استان فارس را مطلوب توصيف و با بيان اينكه آسيب‌هايي نيز ممكن است به اين حوزه مترتب باشد، خاطرنشان كرد: اگر در زمينه فعاليت رسانه‌اي مرعوب جريان و افرادي بشويم و خود را وام‌دار كنيم، نمي‌توانيم به رسالت خود به‌درستي عمل كنيم. مديران رسانه هيچگاه روي رسالت خبري و رسانه‌اي قيمت نمي‌گذارند و همواره تلاش كرده‌اند كه عزت نفس خود را حفظ كنند.

او نقش بسيج رسانه را بسيار موثر ارزيابي و اضافه كرد: نقد منصفانه و مطالبه‌گري از مهمترين رسالت‌هاي رسانه‌ها و فعالان رسانه محسوب مي‌شود. اگرچه در ارزيابي‌هايي كه طي مدت حضورم در فارس انجام داده‌ام، احساس مي‌كنم تعداد جلسات و كنفرانس‌هاي خبري كه بايد توسط مسئولان و با هدف شفاف‌سازي اقدامات و پاسخ به مطالبات مطرح شده، برگزار شود، كم است.

غياثي بر پاسخگو بودن مسئولان در حوزه‌هاي مختلف تاكيد و اضافه كرد: بايد فضايي ايجاد شود كه رسانه بتواند به شكل شفاف مسائل را دنبال و منعكس كند.

او حمايت خود از فعاليت‌هاي بسيج رسانه در ابعاد مختلف آموزشي، فرهنگي و ... را اعلام و اضافه كرد: فلسفه وجودي بسيج اقشار برعهده‌ گرفتن محوريت كار در هر بخش بوده و اكنون در 22 قشر سازمان بسيج ايجاد شده كه يكي از اين اقشار رسانه است. حول محور بسيج اقشار، متخصصان جمع شده‌اند و اگر هر يك از اين اقشار در فضايي منطقي و مناسب، يك مطالبه پيرامون آنچه انتفاع مردم در آن است را مطرح و دنبال كند، موجي ايجاد خواهد شد كه به اصلاح امور منجر مي‌شود.

وی با بیان اینكه ما ظرفیت‌های خوبی در بسیج داریم و می توانیم ظرفیت‌های آن را به مسئولان استان ارائه دهیم و در یك همگرایی نقش ایفا كنیم تا رسالت خود را آن طور كه باید و شاید در تراز سپاه انقلاب اسلامی انجام دهیم، گفت: در موضوع رسانه ضامن اجرای خروجی و محصول جلسات و مصوبات بسیج رسانه، فرمانده سپاه استان است یعنی اگر پیشنهاداتی ارائه شد نظیر بحث‌های آموزشی، نظارتی و جنگ نرم در بسیج رسانه تشكیل شد، این پیشنهادات پس از بررسی و پالایش اجراییخواهند شد.

غیاثی با تأكید بر اینكه بسیج رسانه و شورای عالی قشر بسیج باید كاركرد مناسب داشته باشد تا جامعه خروجی جلسات آنان را درك و حس كند، گفت: امروز حوزه جنگ نرم مانند دوران جنگ سخت نیاز به یگان دارد و مهم‌ترین كاركرد رسانه در حوزه جنگ نرم است كه می‌تواند به عنوان محرك این یگان مثمر ثمر واقع شود و اگر روزی در جنگ سخت دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می‌آمد و سعی در نفوذ و انهدام سنگرهای ما داشت امروز در جنگ نرم دشمن به سراغ ایمان‌ها، معرفت‌ها، عقل‌ها و اركان اساسی نظام می‌آید.

امروز خاكریز كنونی جنگ با دشمنان در مدارس و دانشگاه‌ها قرار گرفته است

فرمانده سپاه فجر فارس با تصریح اینكه امروز دشمن تلاش می‌كند تا فرصت‌ها ما را تبدیل به تهدید كند، گفت:‌ دشمنان ما در زمان كنونی خاكریزهای جبهه را برداشته و در پیاده‌روها، مدارس و دانشگاه‌های ما قرار داده است و متأسفانه متولیان فرهنگی نیز نسبت به این مهم بی توجه هستند.

وی به برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی كه با مسئولیت امام جمعه و استاندار و همچنین با حضور مدیران كل استان برگزار می‌شود،‌ اشاره كرد و گفت: ما از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان آن طور كه باید و شاید به عنوان یك جایگاه قانونی استفاده نمی‌كنیم در حالی كه اگر در هر ماهی یك جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار كنیم باید در طول سال چالش‌های فرهنگی خود را لیست‌بندی و اولویت‌بندی كرده و نقش هر دستگاهی را مشخص كنیم و در پایان سال نیز از عملكرد از هر كدام آنان ارزیابی داشته باشیم.

انتقاد به خروجي شوراي فرهنگ عمومي فارس

غیاثی با تأكید بر اینكه تنها برگزاری یك جشنواره یا یادواره به عنوان خروجی جلسات شورای فرهنگ عمومی در طول سال كافی نیست، گفت: باید از فرصت‌سوزی پرهیز كرد و به سمت استفاده از ظرفیت‌ها به ویژه در حوزه جنگ نرم روی آورد كه در این حوزه نیز انتقادات جدی مطرح و پیشنهاداتی نیز قابل اجرا است.

فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینكه اخیراً در برخی از شهرستان‌ها موضوع طلاق دارد تبدیل به یك فراوانی می‌شود، گفت: ما در استان‌های خراسان بر روی این موضوع كار كردیم و از سوی سپاه و بسیج یك دستور كار به جلسه شورای فرهنگ عمومی آن استان‌ها برده و مصوب كرده و اجرا كردیم كه تأثیر هم داشت و اكنون نیز آمادگی همكاری جهت رفع این معضل در استان فارس را داریم كه با توجه به وظایفی كه در اختیار بسیج است می‌توانیم در حوزه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی ایفای نقش كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشكلات و معضلات اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تا شعاع هزار كیلومتری اشاره كرد و با یادآوری اینكه در هفته گذشته به‌صورت نامحسوس بازدیدی از این محلات داشته است، گفت: در این بازدید صحنه‌هایی را مشاهده كردم كه بدترین لحظات عمرم بود آن هم با وجودی كه۳۷سال است كه در كسوت پاسداری مشغول به فعالیت هستم و انصافاً شرایط اطراف حرم شاهچراغ(ع)، شرایط خوبی نیست.

غیاثی با تصریح اینكه وضعیت نابسامان اطراف حرم شاهچراغ(ع) بسیار تكان‌دهنده است، گفت: با وجودی در این محلات معضلاتی نظیر مواد فروشی، اعتیاد و قاچاق و غیره وجود دارد، متأسفانه در این محلات تعدادی از متدینان ما نیز به همراه خانواده‌های خود در حال زندگی هستند.

فرمانده سپاه فجر فارس تأكید كرد: بدون تعارف باید گفت ما تا شعاع یك هزار متری اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) دچار معضلات اجتماعی هستیم كه باید كمی به فكر آن باشیم؛ البته كمتر مسئولی است كه به این مناطق نرفته و قول مساعد نداده باشد و بعد هم كوچكترین ترتیب اثری در آن موضوع نداده است.

وی با بیان اینكه ما برای رفع معضلات اجتماعی اطراف حرم شاهچراغ(ع) یك طرح مكتوب را از سوی بسیج و سپاه ارائه می‌دهیم، گفت: بسیج و سپاه به عنوان ضابط قضایی منتظر كسی نمی‌ماند یعنی طرحی را كه طراحی كردیم و عمدتاً به‌صورت ایجابی است، اجرا می‌كنیم چرا كه من به عنوان یك فرمانده سپاه نمی‌تواند شاهد بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در اطراف سومین حرم اهل بیت(ع) باشم زیرا با وجود رفت و آمد گردشگران خارجی به این منطقه، این مسئله برای كشور و استان ما وهن ایجاد می‌كند.

غیاثی با تأكید بر اینكه ما قطعاً منتظر كسی نخواهیم ماند و حداقل با مظاهر علنی اعتیاد و مواد مخدر در این مناطق با هماهنگی دستگاه‌های قضایی در قالب اجرای این طرح، مبارزه خواهیم كرد، گفت: طرح‌ ما برای این منطقه ایجابی است و در آن تلاش می‌كنیم تا مجتمع‌های فرهنگی و دارالقرآن‌ها را در این مناطق احداث كنیم و طلبه‌های مختلفی را تربیت كرده و به نقاط مختلف این مناطق اعزام كنیم.

فرمانده سپاه فجر فارس با تصریح اینكه قطعاً مسئولان استان هم نگران این موضوع هستند و اگر بعضاً بنا به دلایلی كه ممكن است ساز و كار نداشته باشد، به آن ورود ندارند، گفت: این‌ها نكاتی است كه می‌توان در قالب جلسات مطرح كرد تا هر كسی بتواند نقش خود را برای رفع این معضلات ایفا كند.

اعزام 40 نفر از اصحاب رسانه در اربعین به کربلا/سپاه و بسیج در ساماندهی مناطق پیرامون شاهچراغ فعال می‌شوند

وی در ادامه به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: برای نشر فرهنگ شهادت نمی‌توان به‌صورت جزیره‌ای كار كرد و اینكه همه كارها را تنها از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخواهیم كافی نیست بلكه باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل كنند.

غیاثی با یادآوری اینكه به خانواده‌های شهدا و جانبازان در شیراز و شهرستان‌ها سركشی می‌كند، گفت: در این بازدیدها كوچكترین ابراز ناراحتی و یا مطالبه‌ای از سوی جانبازان و خانواده‌های شهدا نسبت به وضعیت خودشان صورت نمی‌گیرد بلكه تنها نگرانی آنان این است كه می‌گویند شرایط موجود جامعه آنان را آزار می‌دهد زیرا شرایط اجتماعی خوبی در برخی از مناطق كه آلودگی دارند، برقرار نیست.

فرمانده سپاه فجر فارس با تصریح اینكه در جنگ نرم دشمنان ما مهم‌ترین موضوعی كه در دستور كار خود برای از میان بردن آن قرار داده‌اند، یاد شهدا و مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس است، گفت: برخی از رهبران صهیونیست و آمریكا می‌گویند كه تا زمانی كه یاد شهدا و مجاهدت‌های آنان در ایران برقرار باشد، محال است كه بر این كشور سلطه پیدا كنیم و بعد ما با دست خودمان شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زنیم كه واقعاً در راستای اهداف دشمن قدم برداریم.

وی، شهدا را نقطه وفاق تمام گروه‌ها و افكار و اشخاص دانست و گفت: همه افراد با هر نگرش و حزبی حداقل بر روی موضوع شهدا به عنوان یك نقطه محوری وفاق دارند لذا درخواست می‌شود تا در جلسات مختلف حوزه‌های شهدا برنامه‌های قابل استنادی كه سپاه و بسیج می‌تواند اجرا كند، مشخص شوند ضمن اینكه ما در طول سال چندصد یادواره شهدا را برگزار می‌كنیم كه این‌ها واقعاً مؤثر هستند.

غیاثی با بیان اینكه ما آمادگی برگزاری یادواره شهدای رسانه در استان فارس را داریم، گفت: البته منظور از یادواره تنها برگزاری دو ساعت برنامه نیست بلكه ایجاد یك موج برای جمع‌آوری اطلاعات شهدا و كسب معرفت اصحاب رسانه از زندگی و سیره شهداست.

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه فعالیت‌های محرومیت‌زدایی سپاه را یادآور شد و گفت: امروز اقدامات خوبی در استان فارس در این حوزه انجام شده است و مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام اقدامات فاخر و ارزشمند است. البته یكی از نگرانی‌های ما برای چند سال آینده در استان فارس آب شرب است كه این قرارگاه پیشنهادات و برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه دارد.

وی با یادآوری اینكه سپاه و بسیج در قالب بسیج سازندگی اقدامات محرومیت‌زدایی متعددی را دنبال می‌كند كه اطلاع‌رسانی آن انجام می‌شود،‌ گفت: مقام معظم رهبری در سال جاری خواسته‌اند كه محرومیت‌زدایی در یك هزار دهستان در كشور صورت گیرد كه سپاه برای۱۰۰دهستان وارد عمل شده است و ما نیز در این راستا در استان فارس به۶شهرستان به همراه دهستان‌های تابعه آن‌ها جهت محرومیت‌زدایی ورود كردیم و ظرف چند ماه آینده این مهم انجام خواهد شد.

غیاثی بر لزوم استفاده از جوانان هر منطقه در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی تأكید كرد و گفت: اعتقاد ما در بسیج و سپاه بر این است كه در محرومیت‌زدایی‌ها، اعتبار، طرح و برنامه و هماهنگی از سوی ما باشد و اقدامات آن توسط جوانان آن شهرستان‌ها و مناطق صورت گیرد تا هم مشاركت مردم و هم اشتغالزایی صورت گیرد.

فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به برپایی موكب احمدبن موسی(ع) در پیاده‌روی اربعین حسینی در كربلای معلی به‌همت این سپاه گفت: صحبت‌هایی در این زمینه شده است تا به این مراسم معنوی۴۰نفر از اصحاب رسانه اعزام شوند كه بعد از بازگشت آنان می‌توانیم نمایشگاهی از عكس‌های تهیه شده توسط عكاسان خبری استان فارس را برپا كنیم.

وی همچنین تعامل خود را با تمام جریان‌ها در استان مورد تأكید قرار داد و گفت: ما به عنوان مجموعه سپاه در كار خود جدی هستیم و اگر در حریم خودمان احساس كنیم كه خطوط قرمز رعایت می‌شود، همه نوع همكاری داریم اما اگر احساس كنیم كه ضعف و كوتاهی در امور صورت می‌گیرد حتماً مقابله خواهیم كرد و هیچگاه اجازه نمی‌دهیم كه اقداماتی موجب زیرسئوال بردن نهاد مقدس سپاه و بسیج شود.

غیاثی اظهار كرد: من در جلساتی كه خبرنگار حضور ندارد از مسئولان مختلف مطالبه جدی داشته‌ام اما در برخی از جلسات كه خبرنگار حضور دارد و ممكن است طرح برخی از مسائل فضای جامعه را ملتهب كند، رعایت می‌كنم در عین حال اگر احساس كنیم كه مسئولان استان در راستای انتفاع مردم آن استان قدم بر می‌دارند، قطعاً با تمام ابزار و امكانات خود با آنان همكاری می‌كنیم و برعكس هر زمان كه حریم‌ها و خطوط قرمزهای نظام شكسته می‌شود، نباید از ما انتظار داشته باشند كه سكوت كنیم و عكس‌العملی نشان ندهیم ضمن اینكه انتظار ما تعامل است.

شرایط استان فارس بد نیست

فرمانده سپاه فجر فارس بر این باور است كه شرایط این استان بد نیست و مسئولان آن به دنبال حل مشكلات هستند و اگر در برخی از مكان‌ها نارسایی‌هایی وجود دارد، سپاه بر حسب قانون این مشكلات را یادآور و متذكر می‌شود تا بتوان در فضای منطقی به مسئولان استان یاری داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: