يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۶:۴۱:۳۰
کد خبر: ۹۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز:
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز برای نخستین بار جزو 600 تا 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است
 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از ایرنا ، احمد عریان دوشنبه درجمع خبرنگاران افزود: هزینه خرید دستگاه ان.ام.آر برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز حدود 80 میلیارد ریال است.
وی گفت: علاوه بر این دستگاه، سه دستگاه پیشرفته دیگر نیز وارد آزمایشگاه دانشگاه می شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این دانشگاه در رتبه بندی نیچر برای نخستین بار جزو 600 تا 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است گفت: موسسه علم سنجی نیچر در سال 2016 دانشگاه شیراز را در زمره سه دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور انتخاب کرده است.
عریان افزود: برنامه دانشگاه شیراز بر این است که تا دو سال آینده در رتبه 500 تا 600 دانشگاه های جهان قرار گیرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیرازبیان کرد: محققان این دانشگاه در ده سال گذشته هشت هزارمقاله در مجلات علمی بین المللی منتشر کرده اند که افزون بر 21 درصد آن در ژورنال های سطح بالا چاپ شده است که امید است این رقم در سال های آینده به 25 درصد افزایش یابد.
عریان با بیان این که خیران کشور باید به سمت ساخت آزمایشگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی ورود کنند گفت: امروز نیاز است که از ظرفیت خیران برای توسعه ملی و توانمند کردن دانشگاه ها استفاده شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه با درآمد قراردادهای پژوهشی نمی توان دانشگاه را اداره کرد، افزود: دانشگاه شیراز حدود 300 میلیارد ریال قرارداد پژوهشی منعقد کرده است که سهم دانشگاه تنها 30 میلیارد ریال است که در مقابل هزینه های دانشگاه رقم بسیار ناچیزی است.
وی با بیان اینکه کل بودجه دانشگاه شیراز امسال یک هزار و 500 میلیارد ریال بوده است که 85 درصد آن صرف هزینه پرسنلی می شود، گفت: امسال حدود 40 میلیارد ریال به اعتبارات پژوهشی این دانشگاه افزوده شده است که از این رقم 25 میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و 14 میلیارد ریال برای خرید مواد مصرفی و تعمیر تجهیزات اختصاص یافته است.
هجدهم مردادماه امسال بود که رئیس دانشگاه شیراز در نشستی خبری گفت: به دلیل به روز نبودن دستگاه تشدید مغناطیسی هسته موسوم به ان.ام.آر (N.M.R)، مجلات معتبر علمی جهان مقاله هایی که با بهره گیری از دستگاه قدیمی در این دانشگاه صورت می گیرد را نمی پذیرند و از این رو، احتمال تعطیلی دوره دکترای مهندسی شیمی این دانشگاه به خاطر نبود دستگاه به روز ان.ام.آر وجود دارد.
مجید ارشاد لنگرودی افزود: استادان برجسته شیمی فعال در دانشگاه شیراز از سال 86 تاکنون به دنبال تهیه این دستگاه بودند که به خاطر تحریم ها و همچنین تغییر ناگهانی نرخ ارز در دولت قبل، تهیه این دستگاه برای دانشگاه مقدور نشد.
سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس نیز ششم شهریورماه امسال در پاسخ به خواسته شماری از دانشجویان دانشگاه شیراز مبنی بر مساعدت برای خرید دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی علم شیمی گفت: به طور قطع، تحقق خواسته شما را پیگیری می کنم.
دستگاه NMR (Nuclear Magnetic Resonance) یا دستگاه تشدید مغناطیسی هسته، یکی از مهم ترین دستگاه ها برای انجام تحقیقات در علم شیمی تلقی شده و برای شناسایی مواد شیمیایی بعد از سنتز، براساس هسته های مولکول های آنها استفاده می شود.
اهمیت این دستگاه در علم شیمی، مشابه دستگاه ام آر آی (Magnetic Resonance imagining) در پزشکی است با این تفاوت که MRI برای تصویربرداری از اندام انسان و تشخیص بیماری ها و NMR برای شناسایی مواد شیمیایی به کار می رود.
نام:
ایمیل:
* نظر: