چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۱:۱۳:۳۱
کد خبر: ۹۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری صورت گرفت :
سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس و دانشگاه صنعتی شیراز از ظرفیت های علمی مناسبی برخوردار هستند که در راستای استفاده از این ظرفیت های علمی، تفاهم نامه همکاری مابین طرفین منعقد شد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس امروزه یکی از راهکارهای عمده در مسیر شکوفایی اقتصاد و حل مشکلات صنعتی کشور استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه ها می باشد که استفاده از ظرفیت های علمی در گرو شناسایی نخبگان محیطی و همکاری های علمی سازمان های ذیربط با دانشگاه ها می باشد .

 

سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به عنوان سازمانی متعهد و فعال، خود را مکلف به استفاده از ظرفیت های علمی سازمان و سایر مراکز علمی در جهت حل مشکلات صنعتی کشور می داند که در نهایت این سازمان به منظور فراهم آوردن زمینه همکاری های متقابل علمی و پژوهشی و در راستای شناسایی، جذب، حمایت از گروه های نخبگان و استفاده از ظرفیت های علمی و بومی کشور در حل مشکلات صنعتی و تحقق اقتصاد مقاومتی انعقاد قرارداد با مراکز علمی و دانشگاهی را دنبال می کند .

در همین راستا نشست مشترک شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد .

در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر دهقانی مسئول سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، حسین پناهی جانشین سازمان ، مصطفی اژدری مدیر پژوهش معاونت دانش و پژوهش ، هادی میرشکاری  مسئول پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج ، امید سیاری مسئول روابط عمومی سازمان بسیج علمی و مهندس کاظمی مسئول دفتر ارتباط علم و صنعت دانشگاه شیراز برگزار شد ؛ دکتر دهقانی ضمن عرض تسلیت  به مناسبت ایام محرم به معرفی شورای سازمان بسیج علمی و معاونت دانش و پژوهش پرداختند. .

دکتر دهقانی ضمن معرفی کامل شورای معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی استان گفت : مجموعه حاضر متشکل از سه قست معاونت دانش و پژوهش ، سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری و دانشگاه علمی کاربردی می باشد که جهت انجام امورات علمی و ایجاد وحدت رویه در مراکز علمی سپاه ؛ همه این قسمت ها در یک مجموعه مشغول فعالیت هستند .

وی در ادامه ضمن اشاره به قسمت های مختلف معاونت دانش و پژوهش عنوان کرد : مدیریت پژوهش یکی از مهمترین قسمت های این معاونت است که توسط مصطفی اژدری اداره می شود و انجام پروژه های مختلف را در راستای حل مشکلات با بکارگیری روش های علمی دنبال می کند .

دهقانی با بیان اینکه سپاه با راه اندازی تیم های اندیشه ورز در مجموعه های مختلف به سمت حل مشکلات به شیوه ها کاملا کارشناسی شده و علمی حرکت می کند اظهار داشت : سجاد نوروزی مدیریت پیگیری تیم های اندیشه ورز درمعاونت دانش و پژوهش و همچنین مسئول مرکز هدایت و حمایت از مخترعین و مبتکرین را بر عهده دارد که دانشگاه صنعتی شیراز در هر دو زمینه می تواند همکاری های مناسبی را با مجموعه داشته باشد .

مسئول سازمان بسیج علمی در ادامه به تشریح قسمت های مختلف سازمان بسیج علمی پرداختند .

دهقانی گفت :در سازمان  بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس بخش هایی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به اتاق فکر، بخش پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج که مختص حوزه علوم انسانی می باشد، و نیز  بخش طبقه بندی اطلاعات علمی اشاره کرد که همه این قسمت ها در راستای حمایت از نخبگان مشغول فعالیت هستند .

ایشان در ادامه با بیان اینکه هدف کلی سازمان بسیج علمی، حمایت از ایده های نخبگان می باشد، گفت : درراستای حمایت از نخبگان و ساخت نمونه اولیه تا سقف پنج میلیون تومان به آنها وام بلاعوض داده می شود و اگر نیاز مالی آنها بنا به تشخیص سازمان، جهت ساخت نمونه صنعتی بیشتر باشد، تا سقف 25 میلیون تومان به انها وام بلاعوض داده می شود و همچنین جهت تجاری سازی ایده های آنان، پرونده آنان به صندوق کارافرینی امید ارسال می شود تا از حمایت مالی بیشتری برخوردار گردند.

دهقانی در ادامه ضمن اشاره به زمینه های همکاری با دانشگاه صنعتی شیراز در راستای حمایت از نخبگان و خدمت به جامعه یادآور شد: طرح سرباز پژوهشگر و بحث کسر خدمت سربازی نخبگان که بین 9 تا 12 ماه کسر خدمت برای فعالیت های پژوهشی آنان در نظر گرفته شده از خدمات دیگزری می باشد که برای حمایت از نخبگان در نظر گرفته شده است که سربازان نخبه می توانند با حضور در مراکز رشد و محیط علمی و اجرایی ضمن سپری کردن خدمت ، ایده های علمی و ابتکاری خود را اجرایی کنند .

دکتر دهقانی در پایان اضمن اشاره به قسمت های دیگر معاونت دانش و پژوهش و سازمان بسیج علمی خاطر نشان کرد : اتاق فکر سازمان نقش مؤثری را در تدوین راهکارها و حل مشکلات برعهده دارد و پژوهشکده بسیج که در انجام پروژه های علوم انسانی فعالیت می کند می تواند در انجام نظر سنجی ها و حتی تکمیل پرسش نامه پایان نامه ها با دانشگاه ها همکاری کند .

در ادامه جلسه حسین پناهی مسئول مراکز رشد سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس اظهار داشت؛ در سازمان بسیج علمی کارگروه های مختلفی وجود دارد که در زمینه های تخصصی از قبیل الکترونیک ، مکانیک ، نانو و سایر موارد برگزار میگردد که دانشگاه صنعتی شیراز می تواند در این کارگروه ها و با دیگر کارگروه های پیشنهادی همکاری نماید .

 پناهی با بیان اینکه در روزهای قبل، تفاهم نامه با دانشگاه آزاد نیز منعقد شده است ، افزود: فضا و امکانات دانشگاه آزاد بسیار مناسب است که با توجه به وعده مسئولین دانشگاه در خصوص حمایت از طرح ها و ایده های مخترعین می توان از این فضا و امکانات نیز بهره مند شد.

پس از سخنان حسین پناهی مهندس کاظمی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند .

ایشان با اشاره به این که حمایت از ایده های نخبگان از اهم وظایف دانشگاه صنعتی می باشد، گفت :در دانشگاه صنعتی در زمینه های علمی ، پتانسیل و استعدادهای زیادی وجود دارد که می بایست از آنان به صورت مالی، مکانی، و موقعیتی حمایت گردد .

مهندس کاظمی ضمن اشاره به لزوم حمایت از نخبگان جهت پیوستن به شرکت های دانش بنیان و جدی قلمداد کردن خانه نخبگان  خاطر نشان کرد : برای اینکه مشکلات صنعتی در استانها شناسایی گردند بایستی اساتید، صاحب نظران و نخبگان در سطح استان گردهم بیایند تا با هم افزایی به شناسایی مشکلات صنعتی بپردازند و در غیر این صورت با حرکات پراکنده پیشرفت  مدنظرمحقق نمی شود.

ایشان در پایان اظهار داشت : در جهت رشد ایده های نخبگان و حل مشکلات صنعتی کشور زمینه های مناسبی برای همکاری وجود دارد که دانشگاه صنعتی شیراز در عرصه های مختلف آمده همکاری با سازمان بسیج علمی استان می باشد .

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، این نشست مشترک پس از ارائه نقطه نظرات اعضای جلسه با امضای تفاهم نامه همکاری های علمی توسط دکتر یاسر دهقانی ریاست سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان و مهندس کاظمی مسئول دفتر ارتباط علم و صنعت دانشگاه صنعتی شیراز، در راستای شناسایی ، جذب ، حمایت از مخترعین و مبتکرین و همچنین استفاده از ظرفیت های متقابل طرفین پایان یافت .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: