گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۹۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
: آیت الله ایمانی در اختتامیه طرح ولایت بسیج رسانه استان فارس:
اختتامیه طرح ولایت بسیج رسانه فارس با سخنرانی آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه شیراز با حضور جمعی از مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران رسانه های استان فارس امروز، ۱۸ مهرماه در شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج رسانه فارس، اختتامیه طرح ولایت بسیج رسانه فارس با سخنرانی آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه شیراز با حضور جمعی از مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران رسانه های استان فارس امروز، ۱۸ مهرماه در شیراز برگزار شد.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در این نشست با تعریف واژه رسانه گفت: رسانه‌ همان‌طور كه از نامش استفاده می‌شود یعنی بازگو كردن یك مطلب و رساندن یك پیام به فردی كه از آن بی‌خبر است و اطلاع‌ لازم را ندارد.

وی با بیان اینكه طبعاً رسانه مانند همه موضوعات دیگر فرهنگی ما یك اخلاق و فرهنگ خاصی دارد كه باید به آن‌ها توجه كرد، افزود: این اخلاق و فرهنگ به ویژه در عصر حاضر با شرایطی كه در جامعه ما رخ داده و عصر ارتباطات است و فاصله انسان‌ها بسیار نزدیك شده است و هیچ مانع و مرزی بین انسان‌ها وجود ندارد، دارای نكاتی است كه باید بدان‌ها توجه شود.

آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: دشمنان و مخالفان ارزش‌های الهی، انسانی و فطری برای انحراف انسانیت از فطرت اولیه، تلاش فوق‌العاده‌ای در عرض این ایام انجام دادند و از ابزار رسانه به عنوان یك وسیله‌ای بسیار مطمئن برای رساندن پیام خود به اهداف و مخاطبانشان استفاده می‌كنند و از اینجاست كه می‌توان به اهمیت مسئله اخلاق در رسانه پی برد و نوع آن را مورد ارزیابی قرار داد.

صاحب یك رسانه قبل از هر چیز باید شجاعت داشته باشد

امام جمعه شیراز به تشریح نكاتی درباره اخلاق رسانه‌ای پرداخت و گفت: یك صاحب رسانه باید قبل از هر مطلبی، شجاعت و رشادت و آن قدرت روحی لازم را در بیان مطلب و واقعیت‌های جامعه داشته باشد. در شرایط عادی مسئله‌ای نیست و همه كارها بر یك روال عادی حركت می‌كند اما خواه ناخواه زندگی پیچیده به حوادثی است كه گاهی اتفاق می‌افتد و جربزه انسانی در آن حادثه نشان داده می‌شود كه چگونه با آن پدیده خاص برخورد می‌كند و چه موضعی می‌گیرد؛ آیا موج شكن‌است یا همراه با موج حركت می‌كند و  آیا می‌تواند در مقابل موج ایستادگی كند.

وی ادامه داد: در چنین مواقعی شجاعتی كه به كار برده می‌شود به نظر می‌آید در برخی از مقاطع از شجاعتی كه در میدان جنگ به كاربرده می‌شود، بیشتر است چون ایستادن در مقابل برداشت غلط جامعه است و فكری كه دارد به جامعه حاكمیت پیدا كرده و یا می‌كند، است. در جبهه و جنگ، فضایی است كه انسان را به سوی شهادت و جهاد دعوت می‌كند و او را تشویق می‌كند اما در عرصه شجاعت در این عرصه یعنی جنگ نرم، با بدعت غلطی كه در جامعه حاكم شده است، مقابله می‌كند و آنچنان است كه به همه ارزش‌هایی كه در این جامعه مطرح است، پایان داده می‌شود و این تصمیم‌گیری و انتخاب كار بسیار مشكلی است.

قرآن تأكید دارد تا در رسانه‌های خود رضایت خداوند را در نظر بگیریم

آیت‌الله ایمانی، شجاعت در بیان واقعیت‌ها و حقیقت‌ها را یكی از مشكل‌ترین كارها دانست و گفت: قرآن این واقعیت را نشان می‌دهد كه باید در رسانه‌های خود به این حد برسیم تا برای رضای خداوند حق را بگوییم و این مهم‌ترین مسئولیت یك رسانه در عصر حاضر است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، همچنین صداقت در اطلاع‌رسانی را مورد تأكید قرار داد و افزود: باید آنچه كه بازگو می‌كنیم حقیقت و واقعیت موجود در جامعه باشد و خبر همان حادثه را بیان كند نه اینكه با عینك خود آن را از زوایای دید خود بررسی و تشریح كنیم.

وی با یادآوری انكه قرآن مجید یك آیه برای همین منظور بیان می‌كند، افزود: در بیان خبر باید صداقت در نقل داشته باشیم و صداقت و بازگو كردن آنچه بوده است صورت گیرد و این چیزی است كه متأسفانه امروز در برخی از قسمت‌ها كمتر شاهد آن هستیم. با ظن، گمان، احتمال و حدس مطلبی را نسبت می‌دهد و بر اساس آن مبنایی را استوار می‌سازد كه این با مقررات دینی و ضوابط اخلاقی سازگار نیست.

بررسی صحت محتوا قبل از انتشار خبر ضروری است

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه صحت محتوا و باور داشتن به اینكه محتوا صحیح و درست است، در نقل خبر ضروری است، گفت:‌ انسان باید به جایی برسد كه حقیقت غیرقابل انكار را بازگو كند و مشكوك و مورد احتمال با آن عواقب مورد نظر او نباشد.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه این معنا در قرآن كریم و در داستان حضرت سلیمان بازگو شده است، افزود: همچنین نكته دیگری كه باید در رسانه مورد نظر قرار گیرد، مفید بودن خبر برای جامعه است. هزاران خبر در جامعه وجود دارد و پدیده‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما مسئله اینجاست كه نقل كدامیك از این‌ها برای جامعه مفید است و نقل كدام برای جامعه مساوی و سود و زیان آن یكسان و یا اینكه نقل كدام برای جامعه زیان‌بار است.

خبر باید برای جامعه نتیجه‌بخش و مفید باشد

وی تأكید كرد: مفید بودن خبر یعنی خبر باید خاصیتی برای جامعه داشته باشد و از خبری كه بازگو می‌كنیم بركاتی عاید مردم شود و نفعی به مردم برسد چنانچه در قرآن كریم نیز بر مفید بودن خبر تأكید شده است.

آیت‌الله ایمانی علاوه بر این‌ها اقدام به موقع و خبر را به موقع بیان كردن را نیز مورد تأكید قرار داد و افزود: خبر اگر زمان خود گفته شود، نتیجه‌بخش است و در غیر این صورت به درد نمی‌خورد لذا این است كه می‌گوییم خبر باید به موقع باشد. در جریان فتنه ۸۸ كسانی بودند كه آن روز قلمشان را غلاف كردند و حرفی نزدند تا اینكه كشور ۸ ماه دچار آسیب شد در حالی كه این قلم باید به موقع به كار بیفتد و مطلب را بیان كند تا جامعه از آن بهره‌مند شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با اشاره به آخرین نكته‌ای را كه باید در اخلاق رسانه‌ای بدان توجه داشته باشیم، گفت: باید بررسی كنیم كه در دو صفی كه قرار گرفته‌ایم كجا هستیم و دیگران در كجا هستند. آن‌ها چه می‌خواهند و ما كجا باید حمله خود را متمركز كنیم.

تمام تمركز دشمن برای بی‌تفاوت ساختن افراد جامعه است

وی تأكید كرد: در جنگ نرم، تمام حواس دشمن بر این است كه جامعه را بی‌تفاوت كند و در این راه از ابزار رسانه استفاده می‌كند تا جامعه بشری و مخاطبان خود را نسبت به سرنوشت و انقلاب خودشان بی‌تفاوت سازد و اگر دیروز انقلابی و حساس به برخی از مسائل بودند،‌ امروز نباشند و بگویند ضرورت توسعه در این زمانه، ارتباط با دنیاست و باید این مسائل را درز بگیرید و اگر یك روزی شعار استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی سر می‌دادیم امروز بگویند استقلال با توسعه منافات دارد و باید از شعار استقلال چشم بپوشیم.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: وقتی مشاهده می‌كنیم دشمن در جنگ نرم دارد بی‌تفاوتی را در اشكال مختلف ترویج و تبلیغ می‌كند قلم ما نیز باید در افراد ایجاد حساسیت و مسئولیت كند و آن‌ها را پرورش و تقویت كند در غیر این صورت داریم هم راستا با اهداف دشمنان گام برمی‌داریم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: اخلاق رسانه‌ای ایجاب می‌كند كه ببینیم دشمن در كجا متمركز شده و آن را می‌زند و ما آن‌ را تقویت كنیم در غیر این صورت تلاش ما فایده‌ای ندارد و دشمن هم كار خود را انجام می‌دهد لذا باید ببینیم دشمن چه می‌خواهد و كجا را هدف قرار داده و ما در مقابل او چه وظیفه‌ای داریم.

در انتهای مراسم نیز از اسماعیل عسلی، عنایت بهمنی، اردشیر تیر فردی، بهمن پگاه راد، محمدرضا هاجری، علی اسدزاده، نصرالله پناهی، مسعود رستگار، سیدحسین پرور، ادریسی، نوری صالح‌پور، محمد مهدی نعمتی، علی محمد پشوتن، محمدرضا خالصی، داوود كشاورز و روان‌بخش صادقی به عنوان خبرنگاران دوران دفاع مقدس این استان تجلیل به عمل آمد.

نام:
ایمیل:
* نظر: