کد خبر: ۹۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
بان کی مون
به گزارش تنویر ، «بان کی مون» به عنوان هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد از یکم ژانویه 2007 میلادی (یازدهم دی ماه 1385) بر صندلی ریاست دبیرخانه این نهاد بین المللی نشست تا با مدیریت ابزارهای سازمان ملل به رفع چالش‌ها و بحران‌های بین المللی اقدام کند.

اما با اوج گیری بحران های جهانی انتقادها به عملکرد این دبیر کل افزایش یافت و بسیاری از تحلیلگران، مواضع وی در قبال تحولات بین المللی را تابعی از مواضع قدرت های بزرگ ارزیابی کردند.

عملکرد ضعیف سازمان ملل در بحران های یمن و سوریه، حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان، تاثیرپذیری از لابی های قدرت در تصمیم گیری های مهم، گزارش های یکسویه و جانبدارانه از وقایع جهانی، موضع گیری های متناقض بر اساس استانداردهای مبهم یا دوگانه، بی توجهی به بحران هایی چون آوارگی پناهجویان و ... مهمترین محورهای انتقادی درباره عملکرد سازمان ملل در چند سال گذشته بوده است که در این گزارش به آن می پردازیم.

مواضع «بان کی مون» درباره سوریه

ادامه اقدامات تروریست ها در سوریه و حمایت کشورهای عربی و غربی از تروریست ها و سکوت سازمان ملل در قبال اقدامات کشورهای عربی و غربی از دیگر مواضع خصمانه ریاست این سازمان در سال 2013 بود و البته اینگونه رفتارها در  حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه به بهانه هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای در سال 2007 هم مشاهده شد.

اما در همان مقطع ، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای، به موضع‌گیری خصمانه دبیر کل سازمان ملل درباره اقدامات تروریست‌ها در سوریه دمشق، واکنش نشان داد و در بیانیه ای با همین مضمون اعلام کرد؛« مواضع بان کی مون به دور از منشور سازمان ملل است. سازمان ملل در دوره بان کی مون از نقش خود در یافتن راهکار عادلانه برای مشکلات بین المللی عاجز مانده است.

کشتار در غزه و اتهام معکوس

 آخرین تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه به آگوست سال 2014  (تابستان 93) باز می گردد، طی این جنگ 50 روزه بیش از 2 هزار و 200 فلسطینی کشته شدند که 557 نفر آنها کودک بودند. شمار زخمی های این حمله ها بیش از 11 هزار نفر بوده است.

البته بان کی مون با وجود کشتار فلسطینی‌ها در نوار غزه در پی گزارشی در این رابطه، گروه‌های فلسطینی را به انبار کردن سلاح و پرتاب راکت به اسرائیل متهم کرد که با وجو کشتار بی رحمانه اسرائیلی‌ها حیرت آور است.

کشتار یمن و چرخش تاسف بار آقای بان! 

آغاز رفتارهای جنون آمیز آل سعود در منطقه و حمله به یمن که منجر به کشته شدن هزاران انسان بیگناه در سال 2015 شد متاسفانه بار دیگر بان کی مون را در سکوتی پر ابهام قرارداد.

البته بان کی مون در جریان حملات رژیم آل سعود به یمن با انتقاد از اقدامات غیرانسانی ائتلاف سعودی در یمن، اعلام داشت که این ائتلاف به دلیل کشتار کودکان بی‌گناه، در لیست سیاه سازمان ملل قرارگرفته است. همچنین در گزارش سازمان ملل آمده است که 785 کودک در یمن بر اثر حملات رژیم عربستان جان خود را از دست دادند که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مسئول 60 درصد از این موارد بوده است. اما این موضع گیری دیری نپایید و سیاست دبیرکل این سازمان چرخشی تاسف بار داشت.

قاعده‌بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سِری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار برای یک مُشت دلار!

عربستان سعودی موفق شد با راهبرد همیشگی خود یعنی "دیپلماسی دلار" و تقدیم 100میلیون دلار به سازمان ملل فقط در مدت 4 روز ، نام خود را از لیست سیاه کشورهایی که دست به کشتار کودکان می‌زنند، خارج کند.

دیپلماسی دلار این بار توانست روح تاسیس سازمان ملل را که مدعی پاسداشت آزادگی و برابری و اخلاق مداری است مخدوش کند و به این ترتیب در بیانیه ای مجدد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از حذف نام عربستان از این لیست خبر داد.

به این ترتیب، نام سعودی‌ها تنها برای 4 روز به‌خاطر کشتار کودکان یمنی در لیست سیاه سازمان ملل قرار داشت.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، در توضیح این اقدام اعلام کرد: «دبیر کل که در انتظار یافته‌های بررسی مجدد است، فعلاً نام ائتلاف سعودی را از ضمیمه گزارشِ یمن حذف کرده است.» تا از این طریق سیاست های پشت پرده سازمان ملل در زمان ریاست بان کی مون بیش از پیش ملموس شود.

قاعده‌بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سِری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار برای یک مُشت دلار!

تاثیرآشکار لابی های قدرت بر تصمیم های دبیر کل

 هانی زاده، کارشناس مسایل بین الملل درباره عملکرد بان کی مون در مقام دبیری سازمان ملل گفت: آقای بان کی مون ضعیف ترین دبیرکل سازمان ملل متحد در طول 6 دهه گذشته است. امسال آخرین سال دبیرکلی بان کی مون است و عملکرد ایشان طی ماه های اخیر ثابت کرد که زیر تاثیر لابی صهیونیستی و پترو دلارهای سعودی است.

وی با اشاره به این موضوع که بان کی مون در 10 سال گذشته کارنامه پرچالشی از خود باقی گذاشت، اظهار کرد: قرار دادن نام عربستان در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک و حذف فوری نام این کشور از این فهرست، اشتباه بزرگ بان کی مون بود که ثابت کرد وی اراده لازم برای تصمیم گیری های بزرگ را ندارد. همچنین، سکوت دبیر کل سازمان ملل در خصوص کشتارهای رژیم آل سعود در یمن، کشتارهای رژیم صهیونیستی در فلسطین و دخالت های آشکار در مسایلی که به حوزه سازمان ملل ارتباطی ندارد، همگی حکایت از این موضوع دارد که آقای بان کی مون زیر تاثیر بازیگران و قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای عمل می کند.

واکنش به فاجعه منا

واکنش در قبال فاجعه منا سازمان ملل را در آزمون بزرگ دیگری قرار داد. درپی فاجعه منا و بی تدبیری رژیم عربستان هزاران نفر از مسلمان جهان کشته شدند که این مسئله باعث به راه افتادن موجی از انتقادها از مقامات سعودی در نحوۀ مدیریت مناسک حج گردید. سازمان ملل تنها در قبال این موضوع ابراز ناراحتی کرد و با پیام تسلیتی به خانواده های قربانیان، تعبیری جدیدی از دفاع حقوق بشر ارائه داد.

قاعده بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار برای یک مُشت دلار!

بازی با  مفهوم حقوق بشر

سیاست‌های منفعلانه دبیرکل کره‌ای سازمان ملل ادامه داشت و حتی سازمان تحت نظر وی دستی در گزارشات غرض ورزانه درباره حقوق بشر داشت. گزارشاتی که  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کاملا جهت دار تهیه می شوند. نمونه این مسئله گزارش اخیر این سازمان علیه جمهوری اسلامی با مخوضوع حقوق بشر است که قاسمی،سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آن تاکید می‌کند: چنین  گزارش‌هایی اصولا و بطور ماهیتی  ایرادات مبنایی دارند و به همین دلیل از نگاه جمهوری اسلامی ایران فاقد اعتبار می‌باشند.

همکاری سِری «بان کی مون» با رژیم صهیونیستی و آمریکا

اسناد منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی لیکس نشان می دهد دبیرکل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از اقدام شورای امنیت علیه رژیم صهیونیسستی با این رژیم همکاری های سری داشته است.



قاعده بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار براییک مُشت دلار!
توافق دوگانه

اما مسیر منفعلانه بان کی مون نه تنها به موارد برشمرده شده منتهی می‌شود که به اعتقاد برخی وی حتی در روند توافق هسته ای ایران و 5+1 سیاست دوگانه‌ای را پیگیری می‌کرد.

هانی زاده در همین زمینه می گوید: درباره پرونده هسته ای ایران و سند برجام طبیعی است که آقای بان کی مون موضع گیری داشته باشد، اما دبیر کل سازمان ملل مواضع ضد و نقیضی در این مورد دارد. در گزارش قبلی بان کی مون، ایران متهم شده بود که به تعهدات برجام عمل نکرده است و در گزارش جدید هم موضوع موشکی ایران به پرونده هسته ای ربط داده شده است که این مساله در حوزه اختیارهای دبیرکل سازمان ملل نیست و نشان می دهد که ایشان اشراف کاملی بر سند برجام ندارد.

قاعده‌بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سِری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار برای یک مُشت دلار!

محمد جواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دررابطه مواضع بان کی مون مبنی بر موضوع موشکی ایران در پرونده هسته ای ایران می گوید: متاسفانه دبیر کل سازمان ملل همواره آلت دست اعضای دائمی شورای امنیت به ویژه آمریکا است.

قاعده بازی« بان‌کی مون»؛ از همکاری سری با اسرائیل تا سرپوشی کشتار برای یک مُشت دلار!

با همه این تفاسیر، سکوت و در مواردی وارونه جلوه دادن حقایق از سوی بان کی مون نشان می‌دهد که دبیر کل سازمان ملل در ۱۰ سال گذشته تنها ابزاری در دست قدرت های بزرگ بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: