پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۲۴:۵۵
کد خبر: ۹۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
به همت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان فارس صورت گرفت؛
تعداد 45 نفر از مهندسین بسیجی استان فارس از سایت تولید و فرآوری گیاهان دارویی سپیدان بازدید کردند.

 به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس ، با ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تأمین سلامت بشر، در معرض فراموشی قرار گرفت. امّا با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی با رشد قابل‌توجهی روبرو شده است ؛ به عبارتی دیگر گياهان دارويی از ارزش و اهميت خاصی در تأمين بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پيشگيری از بيماري ها برخوردار بوده و هستند . در واقع اين بخش از منابع طبيعی قدمتی همپای بشر داشته و يكی از مهمترين منابع تأمين غذايی و دارويی بشر درطول نسلها بوده اند. از نقطه نظر تاريخی، گياهان اهميت فراوانی درتوسعه جوامع داشته اند و تحقيقات وسيعی برای يافتن فرآورده ها و مواد طبيعی دارويی گياهی در طول تاريخ انجام شده اما نكته حائز اهميت اينجاست كه تنها كمتراز10%  از مجموع 250000 گونه گياهی جهان برای بيش از يك عملكرد زيست شناختی،شناسايی و مورد استفاده قرار گرفته اند. 

از سوی ديگر گياهان دارويی جزء ذخاير ومنابع طبيعی هستند و بسياری از كشورها كم يا زياد از يك چنين منبعی برخوردارند كه نوع ، تعداد و تنوع گونه های گياهی بر اساس شرايط و موقعيت جغرافيايی هر منطقه متفاوت است . 

امروزه توجه به گیاهان دارویی و پرورش و حفاظت از این گیاهان علاوه بر اینکه می تواند تأمين بخشی از نيازهای عمده بهداشتی و درمانی جامعه را برآورده کند می تواند مانع گسترش وابستگی به بيگانگان و تحقق بخشی از اهداف تحقق اقتصادی شود . بنابراين با اتخاذ سياستها و راهكارهای مناسب و مبتنی بر يك شناخت واقع گرايانه از وضعيت موجود اين منابع و كاربرد روشهای علمی و صحيح در تمام ابعاد اعم از كاشت، داشت، برداشت و بهره برداری صنعتی و اقتصادی آن، چه از طبيعت و چه به صورت كشت مكانيزه ، مي توان به دركی واقعی و اصولی در خصوص نقش و بازدهی گياهان دارويی در جوامع رو به رشدی همچون ايران رسيد و علاوه بر حفظ و حراست از اين سرمايه های ملی به شكوفايی و توسعه پايدار جامعه نيز دست يازيد .

در همین راستا سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان فارس بازدید از مزارع نمونه گیاهان دارویی جهت آشنایی با نحوه کارکرد آنها و توسعه این کار را در دستور کار خود قرار داده است که تعداد 45 نفر از مهندسین بسیجی عضو این سازمان از سایت تولید و فراوری گیاهان دارویی در شهرستان سپیدان بازدید کردند .

در این بازدید که به صورت کارگاهی برگزار گردید با هماهنگی هایی که با مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان فارس صورت گرفته بود برای کلیه شرکت کنندگان گواهی آموزشی نیز صادر شد .




 

نام:
ایمیل:
* نظر: