يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۵۲:۲۱
کد خبر: ۹۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
در اثر مشکلات ناشی از کم آبی ؛
بی شک یکی ازمناظر زیبا و جاذبه های شهرستان پاسارگاد و شهر سعادتشهر وجود باغها و تاکستان های اطراف این شهر می باشد که سالانه حدود 12 هزار تن انواع میوه مانند انگور، سیب درختی، گردو،انار،بادام و زردالو از حدود 1500 هکتار باغهای اطراف شهر سعادتشهر برداشت می شود.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس ، از طنین پاسارگاد، شهر سعادت‌شهر مرکزشهرستان پاسارگاد است که در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی شهرشیراز قرار گرفته است.

بی شک یکی ازمناظر زیبا و جاذبه های شهرستان پاسارگاد و شهر سعادتشهر وجود باغها و تاکستان های اطراف این شهر می باشد.

با توجه به کاوش‌های انجام گرفته سالهای قبل در تنگه بلاغی و کشف وسایل تهیه فراورده‌های انگور،  نشان می دهد که کاشت انگور و باغبانی، پیشه تاریخی مردمان سعادت شهر بوده و هست.

وجود این باغها در اطراف شهر سعادتشهر در سالهای گذشته نه تنها باعث رونق اقتصادی منطقه شده بلکه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر هم شناخته می شود.

اما با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش  منابع آب، خطر کم آبی به شدت این باغهای زیبا را تهدید می کند. در این بین فعالان محیط زیست و نماینده باغدارها هم جهت حفظ و احیا باغها و قنات های منطقه تلاش هایی کردند و طبق مصوبه کارگروه آب کشاورزی شهرستان پاسارگاد قرار شده که یک حلقه چاه برای این باغداران حفر شود.

البته هر چند تلاش هایی شده تا این باغها به عنوان یکی از نقاط مهم وزیبای محیط زیست شهر سعادتشهر حفظ شود اما کسانی هستند که می خواهند از این اب گل الود ماهی بگیرند و با تغییر کاربری این باغها سود خوبی را به جیبشون بزنند که البته مسولان امر باید در این زمینه مراقب باشند.

سالانه حدود 12 هزار تن انواع میوه مانند انگور، سیب درختی، گردو،انار،بادام و زردالو از حدود 1500 هکتار باغهای اطراف شهر سعادتشهر برداشت می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: