سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۲۹:۲۸
کد خبر: ۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۸
آیت‌الله ایمانی:
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه فرهنگ و هنر باید برگرفته از مساجد باشد، گفت: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و روحانیت در انتخاب اصلح مردم را یاری رسانند.

به گزارش سازمان بسيج هنرمندان فارس،‌آیت‌الله اسدالله ایمانی،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز سه‌شنبه، 21 خردادماه در همایش «حماسه سیاسی» که به همت کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد این استان در شیراز برگزار شد، با تصریح اینکه مسجد اولین خانه‌ای است که خدای متعال برای انسان‌ها بنا گذاشت و پایه‌های آن را بر اساس تقوا و پاکی استوار ساخت، گفت:‌ اثرگذاری مسجد در جامعه اسلامی نیاز به بحث و گفت‌وگو ندارد.

وی با اشاره به تعداد 60 هزار مسجد در سراسر کشور افزود:‌ امتیازی که در جامعه تشیع برای مردم وجود دارد این است که مساجد توسط مردم، برای مردم و با حضور آن‌ها مدیریت می‌شود.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه مساجد به‌غیر از اینکه محلی برای عبادت هستند، باید کانون فرهنگ و کانون هنر هم باشند، گفت: مساجد در گذشته کانون آموزش‌های دینی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی بوده است و امروز نیز باید این ظرفیت‌ها را در مساجد احیا کنیم و از آن‌ها حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: اجتماعی که در مساجد ما در طول شبانه‌روز، ایام هفته، ماه و سال انجام می‌شود قابل مقایسه با هیچ اجتماعی نیست و این ظرفیتی بسیار عظیم است که باید از این ظرفیت بیش از آنچه تاکنون بهره برده‌ایم، استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ما باید فرهنگ مسجد باشد، افزود: جوانان و نوجوانانی که در مساجد تربیت شده‌اند در درازمدت از وسوسه‌ها و آلودگی‌ها و انحرافات فکری مصونیت پیدا کرده‌اند؛ یعنی مسجد به جوانان و نوجوانان ما مصونیت داده و می‌دهد.

آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: هنر نیز باید برگرفته از مسجد باشد و مسجد باید سایه خود را بر فرهنگ و هنر جامعه بیندازد و هنر و فرهنگ هم باید نقش مسجد و ارتباط با آن را برای مردم تبیین کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه در مساجد به‌جز مردم، مجموعه‌های خاصی نیز حضور دارند، گفت:‌ در مساجد نظام جمهوری اسلامی پایگاه‌های مقاومت نیز حضور دارند برای اینکه ‌میان مردم از انقلاب و ارزش‌های آن دفاع کنند و همچنین کانون‌های فرهنگی ـ هنری نیز در مساجد وجود دارند که فرهنگ و هنر جامعه را زیر سقف مسجد رقم بزنند و رنگ و بوی مسجد را به امور فرهنگی و هنری ببخشند.

وی تأکید کرد: مدیریت ارشد مسجد باید هم نسبت به پایگاه‌های مقاومت و هم نسبت به هیئت‌های امنا و هم نسبت به کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد اشراف داشته باشد و این ارتباط و انسجام در درون مسجد به‌وجود بیاید؛ به عبارت دیگر امام جماعت و روحانی مسجد نخ تسبیحی است که کانون‌های فرهنگی، پایگاه‌های مقاومت، هیئت امنا و مردم را به یکدیگر متصل می‌کند.

آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه سیاسی انتخابات 24 خردادماه تصریح کرد: ویژگی که موجب شد انقلاب ما با سایر انقلاب‌های دیگر تمایز پیدا کند، این است که برپایه اسلام بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار کرد:‌ امام راحل(ره) انقلاب اسلامی خود را به نظام سیاسی متصل کرد یعنی نتیجه انقلاب اسلامی، نظام سیاسی بود که امام راحل(ره) آن را انجام داد و دنبال کرد که دارای شاخصه‌های حضور مردم و محتوای اسلام است یعنی محتوای دین و اعتقادات و باورهای مذهبی با حضور جامعه و ملت و مردم در هر زمان و در هر موقعیتی تجمیع شد.

وی با بیان اینکه امام راحل(ره) جمهوریت و اسلامیت را با یکدیگر تجمیع کرد، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب نیز این راه را در قالب مردم‌سالاری دینی دنبال کرد و امروز واژه مردم‌سالاری دینی در حقیقت همان معنای جمهوری اسلامی است که امام راحل(ره) آن روز تعقیب کردند.

آیت‌الله ایمانی، بخش عمده نظام اسلامی را جمهوریت دانست و گفت:‌ امام(ره) معتقد بودند خیمه نظام و جمهوری اسلامی برپا نمی‌شود مگر با حضور مردم و در انتخاب نوع حکومت، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و نمایندگان مجلس خبرگان، شوراهای شهر و روستا در تمام این موارد باید مردم حضور داشته باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان فارس با یادآوری اینکه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از 30 انتخابات برگزار شده است، افزود:‌ دشمن نیز می‌خواهد از اینکه تمام امور به دست مردم انتخاب می‌شود، استفاده کند غافل از اینکه امام راحل فرمودند که این انقلاب چون به مردم واگذار شده، مردم از انقلاب خود دفاع و آن را حفظ می‌کنند.

وی اظهار کرد:‌ اگر رهبری نظام و دولتمردان هدایت امور را به سمت اسلام داشته باشند که شاهد اجرای بخش اعظم آن توسط مقام معظم رهبری هستیم، جامعه و مردم دچار آسیب نخواهند شد و این چیزی است که امام(ره) به‌عنوان یک وعده الهی به ما داده‌اند و در سی و چهار سال گذشته شاهد این وعده الهی بودیم.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد:‌ بر همین اساس معتقدیم که در 24 خردادماه حماسه سیاسی شکل خواهد گرفت زیرا در 22 بهمن 91 نیز در اوج ناباوری‌ها مردم آمدند و حماسه را رقم زدند و باز هم خواهند آمد و این حماسه را رقم خواهند زد و طبیعی است که روحانیت و کانون‌های فرهنگی مساجد هم در حضور مردم ورود پیدا کنند و هم در انتخاب اصلح مردم را یاری رسانند.

امام جمعه شیراز در بخش پایانی سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب فرمودند در انتخابات دو محور وجود دارد محور اول حضور مردم و محور دوم انتخاب اصلح که باید به این دو محور توجه اساسی داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: