شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۱:۴۰:۱۶
کد خبر: ۹۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیشرفت تکنولوژی بدون رعایت تزکیه اخلاقی به آرامش انسان کمک نکرده و ناقص است.

 به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، محمدهادی ایمانیه در نشست علمی نقش ادیان در ایجاد صلح، عفو و دوستی اظهار داشت: امروز بااینکه تکنولوژی پیشرفت بسیاری داشته و موجب آسایش انسان شده، اما آرامش چندانی به ارمغان نیاورده است.

وی با اشاره به ناپسند دانستن جنگ و خشونت در اسلام گفت: نسبت دادن خشونت به اسلام یک ظلم تاریخی بوده درحالی‌که بیشتر صاحبان اندیشه مسلمان معتقد بودند تمام جنگ‌ها در زمان پیامبر حالت دفاعی داشته است.

این مقام مسؤول افزود: حتی در صحرای کربلا نیز امام حسین (ع) شروع‌کننده جنگ نبود و این نشان از روحیه صلح و سلامت در اسلام دارد.

ایمانیه خاطرنشان کرد: افرادی جنگ راه می‌اندازند و آرامش جهان را به‌هم می‌ریزند به‌یقین مشکلات روحی و روانی دارند چراکه جنگ عامل بسیاری از مشکلات در جوامع می‌شود.

وی با اشاره به تبعات علم بدون اخلاق و تهذیب نفس گفت: با پیشرفت تکنولوژی شاید آسایش بیشتر شده اما آرامش بیشتر نشده و ریشه بسیاری از مشکلات بشری بی‌دینی و بی‌ایمانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در گزارشی که چند روز پیش یک موسسه آمریکایی منتشر کرد آمده بود که در قرن بیستم نیمی از افرادی که در جنگ‌ها کشته شدند جزو افراد عادی جامعه بودند.

ایمانیه افزود: جنگ آینده دنیا بر سر آب است و نشان از این دارد که جامعه‌ای در حال تلاطم داریم.

وی همچنین گفت: حرکات مختلفی صورت گرفته است که بتوان از بعد سلامت بر دعواهای جهانی تأثیرگذار بود و مقالات بسیاری نوشته‌شده تا به‌نوعی این مشکلات سامان‌دهی شود.

این مقام مسؤول اظهار داشت: سلامت و صلح و جنگ با یکدیگر در ارتباط است و جنگ‌ها باعث انواع بیماری‌ها می‌شود بنابراین علاوه‌بر تأثیرات جسمی اثرات روانی بسیاری بر انسان‌ها می‌گذارد.

ایمانیه گفت: جنگ‌ها دلیل بسیاری از مهاجرت‌های اجباری و تغییرات آب و هوایی است و تأثیرات شگرفی بر محیط‌زیست نیز می‌گذارد و فرهنگ خشونت را بر کشورها حاکم می‌کند و این حالت حتی به خانواده‌ها نیز کشیده می‌شود.

وی افزود: برخی مؤسساتی که در آمریکا ایجادشده و هرسال ریشه و علت بیماری‌ها را رصد می‌کنند، جنگ را عامل بیشتر این بیماری‌ها می‌دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شهید ابوترابی و کسانی که در جنگ با سلاح شیمیایی مجروح شدند نیز گفت: آثار ویرانگر جنگ علاوه‌بر خود فرد بر خانواده و کشور نیز مشهود است.

ایمانیه افزود: همین الآن ریزگردهایی که در کشور می‌بینیم به دوران جنگ نیز برمی‌گردد که عراقی‌ها تالاب‌ها را برای حمله به ایران خشک کردند.

وی با اشاره به نقش پزشکان در ایجاد صلح و آرامش اظهار داشت: زمانی جنگ اتفاق می‌افتد یکی از گروه‌های اجتماعی که نقش‌آفرینی می‌کنند پزشکان هستند و آن‌ها می‌توانند در جلوگیری از جنگ نیز مؤثر باشند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: پزشکان می‌توانند با تقویت ساختار اجتماعی وحدت ایجاد کنند و با بازگو کردن نکات ویرانگر جنگ، تأثیر بسیاری بر جنگ‌طلبان بگذارند.

ایمانیه در پایان ریشه بسیاری از مشکلات جوامع را بی‌دینی دانست و با اشاره مجدد به آیاتی از قرآن مجید گفت: کسانی که سعی می‌کنند اسلام را خشونت‌طلب نشان دهند، آیات قرآن خلاف نظر آن‌ها را نشان می‌دهد و همیشه انسان را به سلام و صلح دعوت می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: