چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۱۸:۳۲
کد خبر: ۹۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
مشاور استاندار فارس خبر داد
مشاور استاندار فارس از برپایی نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در لارستان خبر داد و از فرمانداری ویژه لارستان خواست که شورای پژوهش و فناوری را در شهرستان راه اندازی کند.

به گزارش سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس به نقل از خبرگزاری میلاد لارستان ،دکتر سید آیت اله رزمجو در جلسه هماهنگی هفته پژوهش و فناوری در لارستان گفت: امسال تصمیم گرفته شد در سطح شهرستان ها هم هفته پژوهش و فن آوری را با حمایت تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان و با هم افزایی دانشگاه ها برگزار گردد.

وی شعار هفته پژوهش امسال را پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری عنوان کرد و افزود:این شعار یعنی اینکه ما بتوانیم به نیازها پاسخ بدهیم و علم را به یک ایده یا یک محصول تبدیل کنیم و در کل پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری زیر بنای اقتصاد مقاومتی است.

دکتر رزمجو به پتانسیل خوب لارستان از لحاظ مراکز زیاد دانشگاهی در منطقه لارستان اشاره کرد و گفت: فرماندار به عنوان رئیس ستاد هفته پژوهش و فناوری در شهرستان فعالیت می نماید و دبیر آن هم یکی از دانشگاه ها یا مرکز رشد شهرستان می شود و محل نمایشگاه نیز بایستی در محل دید عموم مردم بخصوص دانشجویان ودانش آموزان باشد تا بازدید مردم از این نمایشگاه راحت باشد.

وی تصریح کرد: ما بایستی فرزندان خود را از همین دوران ابتدایی با پژوهش و فناوری آشنا نماییم و اینجا آموزش و پرورش مسئولیت دارد که برای بازدید از نمایشگاه شرایطی را فراهم بکند که دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی براساس هماهنگی که با دبیرخانه انجام می دهند ، از این نمایشگاه بازدید کنند.

رزمجو خاطر نشان کرد: این نمایشگاه با حضور همه دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه های اجرایی شهرستان در غرفه هایی کوچک در کنار همدیگر به مدت ۳ روز در این شهرستان برپا گردد و اگر این مهم انجام شد،قطعا کار بسیار خوبی صورت پذیرفته است ، البته در کنار این نمایشگاه بایستی یک سری سلسله سخنرانی ها هم پیش بینی گردد.

 مشاور استاندار فارس بیان کرد:سرمایه گذاری یکی از اولویت های اول استان هست. مثلاً ارگانی فقط در خصوص سرمایه گذاری در کنار این نمایشگاه جلسه برگزار نماید و در دیگر موضوعات مختلفی همچون بحران آب ، گردشگری و شرکت های دانش بنیان هم می توان بحث و بررسی کرد تا این نمایشگاه هویت و استقلال خودش را پیدا کند.

وی اظهار داشت: اگر در کنار این نمایشگاه در موضوع سرمایه گذاری همایشی را برگزار می کنید می بایست مدیران مربوطه امر سرمایه گذاری هم در آنجا حضور داشته باشد و پاسخگوی دانشگاهیان باشند.

وی ادامه داد:زمان اینکه دولت  بخواهد خودش اشتغال زایی کند، گذشته است و در این خصوص شرکت دانش بنیان می تواند زیاد به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کند،بنابراین وظیفه ماست که به این شرکت های دانش بنیان کمک کنیم.

 رزمجو از رؤسای دانشگاه ها خواست که حداقل هفته ای یک شرکت دانش بنیان تأسیس کنند، چرا که این مهم از اولویت های کشور است و استان هم براساس شرکت های دانش بنیان حرکت می کند و مهمترین شاخص ارزیابی استان براساس همین کمیت و کیفیت شرکت های دانش بنیان است.

وی گفت:خوشبختانه مرکز رشد لارستان دارای ۷ شرکت دانش بنیان است و ۳ شرکت هم در شرف تأسیس دارد و این وظیفه دانشگاه ها است. یعنی اینکه دانشگاه ها بایستی علم را به سمت کریدورهای فن آوری و به همین مراکز رشد ببرند و این خیلی مهم است و در کل اگر به این جوانها بها دهیم ، خیلی به ما کمک می کند،لذا از دانشگاه های شهرستان می خواهم که در این خصوص همت نمایند.

  مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس در ادامه اظهار داشت: دانشگا های ما بایستی به سمت کارآفرینی حرکت کنند، چرا که اگر دانشگاه ها به سمت کارآفرینی نروند،ممکن است سال های آتی دانشگاه های ما تعطیل بشود.

 وی افزود:اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لارستان در کنار نمایشگاه هفته پژوهش می تواند نمایشگاه کتاب برگزار نماید، چرا که ممکن است بازدید کنندگان در کنار نمایشگاه به نمایشگاه کتاب هم سر بزنند و این می تواند به بالا رفتن سرانه کتاب در جامعه کمک کند.

رزمجو ادامه داد: شهرداری هم می تواند در هفته پژوهش کل تابلوهای سطح شهرستان را به هفته پژوهش اختصاص دهد و فضای شهر را طوری جلوه دهد که مردم احساس کنند که برگزاری این نمایشگاه در هفته پژوهش یک رویکرد علمی را به همراه دارد و بیشتر بر روی فن آوری و شرکت های دانش بنیان تبلیغ گردد.

مشاور استاندار فارس با بیان اینکه امسال در استان از ۸ دستگاه اجرایی برتر در حوزه پژوهش و فناوری تجلیل خواهد شد؛خاطر نشان کرد: دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و مراکز تحقیقاتی، در کنار همدیگر رو به جلو حرکت کنند و در محل نمایشگاه نیز بایستی از برگزیدگان هفته پژوهش تجلیل گردد، همچنین در این روز رؤسای دانشگاه ها نیز در خصوص برنامه های سیاست های کلان شهرستان در حوزه علم و فناوری به اتفاق امام جمعه و فرماندار با این رویکرد، سخنرانی نمایند.

وی تصریح کرد:پژوهش بایستی کاربردی باشد و دستگاه های اجرایی شهرستان هم به نخبگان بهاء دهند.همچنین بخش خصوصی بایستی در کنار دولت باشد و ادارات نیز مکلفند در کنار دانشگاهیان باشند.

رزمجو تأکید کرد: امروز بنده، هم افزایی، همدلی و همزبانی در بین شماها مدیران و دانشگاهیان شهرستان لارستان را به عینه دیدم و احساس می کنم که لارستان می تواند در این زمینه در استان شاخص باشد مشروط به اینکه همه در کنار همدیگر باشید و رویکرد شما هم یک رویکرد آکادمیک و علمی باشد.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس از فرمانداری ویژه لارستان خواست که شورای پژوهش و فناوری را در شهرستان راه اندازی کند و هر دو ماه یک بار جلسه آن را برگزار نماید و رؤسای دانشگاه ها هم دعوت بشوند و از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده گردد و در کل بایستی به دانشگاهیان بهاء بدهیم و اگر این کار را کردیم موفق هستیم ،البتهخوشبختانه در این دولت به دانشگاهیان زیاد فرصت داده می شود و بایستی از این فرصت استفاده کرد.

وی در پایان سخنانش  از مسئولین برگزار کننده این نمایشگاه خواست بعد از برگزاری نمایشگاه از افراد برگزیده و براساس شاخص های آن در قالب تولید علم، کتاب، مقاله، شرکت در همایش های بین المللی و ملی و غیره تقدیر بعمل آید.

نام:
ایمیل:
* نظر: