يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۲۰:۲۹:۳۱
کد خبر: ۹۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
جانشین سپاه عشایر استان فارس :
جانشین سپاه عشایر فارس، گفت: در کل استان حدود 200 نفر تسهیلات برای راه اندازی مشاغل مرتبط به صنایع دستی دریافت کرده اند که از این تعداد 40 نفر توسط بسیج سازندگی سپاه عشایر استان مورد حمایت قرار گرفته اند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان فارس، هشتمین جلسه شورای عالی بسیج اقشار با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و در راستای حل مشکلات جامعه محروم عشایری در عرصه محصولات و صنایع دستی  تشکیل شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه عشایر فارس، در حاشیه این جلسه گفت : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی از سال 1389 تاکنون با دستور مقام معظم رهبری خدمات شایانی به افراد محروم و مستضعف جامعه ارائه نموده و گام های موثری را برداشته است .

وی ادامه داد : بسیاری از خدمات سپاه مربوط به حمایت از جامعه عشایری کشور بوده است که سپاه عشایر استان فارس نیز در این خصوص گام های بسیاری مناسبی را برداشته است .

سعدی محمدی با بیان اینکه در جامعه عشایری بیشترین آمار خدمات رسانی به دارندگان دام سبک و صنایع دستی بوده است ، گفت : در کل استان حدود 200 نفر تسهیلات برای راه اندازی صنایع دستی دریافت کرده اند که از این تعداد 40 نفر توسط بسیج سازندگی سپاه عشایر استان مورد حمایت قرار گرفته اند که تسهیلاتی بالغ بر 600 میلیون ریال به آنها داده شده است 

جانشین سپاه عشایر فارس در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه عشایری در زمینه صنایع دستی ، خاطر نشان کرد : عدم خرید محصولات تولیدی به صورت تضمینی از طرف دولت، وجود رکود در صادرات صنایع دستی ، عدم وجود یک متولی خاص جهت بازاریابی و فروش محصولات تولیدی، نبود یک بازار مناسب و مطمئن که عشایر بتوانند محصولات خود را با خیال آسوده و به قیمت مناسب به فروش برسانند از جمله مشکلات عشایر در زمینه کسب درآمد از صنایع دستی می باشد .

وی اضافه کرد : وجود دلالان و واسطه گرهای سودجو در بازار و عدم وجود آمار دقیق و شفاف از تعداد تولیدکنندگان و کارگاه های فعال و همچنین مقدار تولید در سطح استان نیز مزید بر علت شده است تا این مشکلات بیش از پیش نمود پیدا کند .

وی در ادامه با اشاره به راهکارهایی در خصوص رفع مشکلات صنایع دستی در جامعه عشایری گفت : ایجاد تعاونی های کوچک و فراگیر جهت تأمین مواد اولیه ، بازاریابی و فروش محصولات و راه اندازی بازارچه های فصلی و دائمی در مناطق پر رفت و آمد شهرستان ها ، ارائه تسهیلات با بهره کم به تولید کنندگان توسط دستگاه های ذیربط و شبکه سازی تولید کنندگان جهت فروش محصولات بدون واسطه از جمله پیشنهادها و راهکارهای اساسی جهت رفع مشکلات صنایع دستی جامعه عشایر است که می بایست مد نظر قرار گیرد . 

نام:
ایمیل:
* نظر: