آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز:
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز گفت: جذب معلم از طرق غیر از دانشگاه فرهنگیان، عدم جذب اساتید ارزشی متخصص، عدم ثبات مدیریتی، تصمیم های عجولانه و غیر کارشناسی مدیریتی و... موجب تضعیف دانشگاه فرهنگیان شده است.
مرتضی کریمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: یکی از بزرگترین پایه های تشکیل تمدن در جوامع مختلف اهتمام ویژه به مسئله تعلیم و تربیت است.
کریمی اظهار داشت: تعلیم و تربیت جوشنده که به صورت ریشه ای با الهام از ایدیولوژی برتر جامعه، جوانان آینده ساز کشور را تربیت کند همواره مورد توجه ویژه دانشمندان صاحب نظر علوم تربیتی قرار داشته است.
وی افزود: به گونه ای که مشاهده میشود در کشور های پیشرفته جهت حفظ حریم فرهنگی آموزش و پرورش،  با گزینش ویژه معلمان و تربیت تخصصی آن ها در مراکز تعبیه شده، تربیت همه جانبه را در دستور کار قرار داده و جایگاه معلمی را برای تعداد محدودی از متقاضیان که تخصص لازم را در مراکز تعبیه شده کسب میکنند مختص میکنند.
وی اضافه کرد: با نگاهی به تعالیم روح بخش قرآن کریم و سیره عملی معصومین اهتمام ویژه خاندان عصمت و طهارت به امر تربیت به خوبی نمایان میشود.
وی در خصوص اهمیت تعلیم و تربیت ادامه داد: مسئله تعلیم و تربیت و توجه ویژه به آموزشی تخصصی مبلغ آنقدر در تاریخ زندگی اهل بیت مهم بوده است که برخی ائمه همانند حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تمام زندگی خود را وقف تاسیس مدرسه و تربیت شاگردان مبلغ طبق تعالیم اسلام قرار دادند.
وی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق حکومت الله در ایران براساس تعالیم قرآن کریم، ضرورت تغییری بنیادین در تمام نظام های اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی،سیاسی و خاصِ نظام تعلیم و تربیت احساس میشد.
وی تصریح کرد: این ضرورت هم به لحاظ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و هم به جهت نقش الگویی ایران اسلامی در سایر جوامع عدالتخواه به شدت احساس می شد.چرا که نظام آموزشی باقی مانده از دوره طاغوت چیزی جز روساخت تقلیدی از نظام آموزشی جوامع غربی نبود و  تعارض جدی آن با اعتقادات و فرهنگ ایرانی-اسلامی محسوس بود.
وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستاي اصلاح این روند با تشکیل کارگروه های مختلف تخصصی، تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی و... سعی در اصلاح امور فرهنگی - آموزشی موجود شدکه در نهایت نقطه هدف جهت تحول ریشه ای، تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی عنوان شد.
وی در خصوص مراکز تربیت معلم بیان داشت: تاسیس مراکز تربیت معلم و توجه ویژه به تخصص معلمی در کنار تعهد حرفه ای، گامی رو به جلو جهت نیل به این مهم بود که متاسفانه در برهه ای با کارشکنی های صورت گرفته به تعطیلی سپرده شد.
وی ابراز داشت: در ادامه این روند پس از ضعف شدید آموزش و پرورش ناشی از عدم جذب معلمان تخصص محور،سیستم تعلیم و تربیت کشور بر آن شد جهت نیل به اهداف تربیتی تراز، به تاسیس دانشگاه فرهنگیان بپردازد و پروسه جذب معلم را از ازطریق این کانال دنبال کند.
وی اظهار داشت: انجام این مهم به شدت مورد توجه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) قرار گرفت تا جایی که ایشان در مورد این دانشگاه مولد فرمودند: دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است اینجا شخصیت  معلم ساخته میشود و در ادامه برگزاری دوره های کوتاه مدت برای جذب معلم را ناکار آمد قلمداد کردند.
وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر دانشگاه فرهنگیان به آغوش حوادث ناهنجاری سپرده شدِ که در حوزه هویتی آسیب های جدی مواجه آن شده است.
وی در خصوص وضع دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: جذب معلم از طرق غیر از دانشگاه فرهنگیان، عدم جذب اساتید ارزشی متخصص، عدم ثبات مدیریتی، تصمیم های عجولانه و غیر کارشناسی مدیریتی و... موجب تضعیف دانشگاه فرهنگیان شده است.
وی گفت: از یک طرف سوء برداشت از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که به جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها در سیستم آموزش و پرورش انجامید و روند تربیت را غیر  از مسیر پیش بینی شده رهسپار کرد و دانشگاه فرهنگیان را تضعیف کرد.
وی در خصوص برون سپاری تصریح کرد: از سوی دیگر، مسئله برون سپاری که متاسفانه در چند ماه اخیر توسط سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور مطرح شده و جامعه تعلیم و تربیت را با بهت و حیرت مواجه کرده است.
وی بیان داشت: برون سپاری موسم به ۲+۲ که از سال ۹۶ قصد اجرایی شدن دارد، گامی بلند بر تعطیلی کامل دانشگاه فرهنگیان است چرا که قرار است طبق این طرح،  به بهانه همکاری، نیمی از نیاز های آموزش و پرورش در جذب به دیگر دانشگاه های غیر تخصصی سپرده شده و پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان جهت ورود به سیستم آموزش و پرورش بعضی دروس تربیتی را به صورت کوتاه مدت در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. با این نمونه اهداف عالی تشکیل فرهنگیان به فراموشی تعمدی سپرده شده و علاوه بر سوق دادن دانشگاه فرهنگیان به تعطیلی، تعلیم و تربیت کشور از مسیر اصلی پیش بینی شده خارج شده و معلمان آینده سیستم آموزش و پرورش، به دلیل عدم جذب تخصصی علاوه بر ضعف بنیادین در کسب تخصص تربیتی، تعهد حرفه ای حضور در این جایگاه را نخواهند داشت.
وی ابراز داشت: متاسفانه با رویکرد موجود انگار عده ای کمر بسته اند که به هر طریق ممکن دانشگاه فرهنگیان را نابود کنند؛ یک روز با جذب غیر اصولی از طریق دگر خوانی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و روز دیگر با تصمیم غیر کارشناسی به دور از نگاه تخصص گرایی با اجرای طرح برون سپاری موجب هر چه ضعیف شدن دانشگاه فرهنگیان این دانشگاه ارزشمند و مولد میشوند.
وی ادامه داد: این نتیجه بی اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان در سطح متولیان دانشگاه فرهنگیان است.
نام:
ایمیل:
* نظر: