کد خبر: ۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
مدیران بهترین مروجان سبک زندگی جهادی اند

اشاره:

در دنیای حاضر سبک های مختلفی برای زندگی وجود دارد اما جهادگران با اقتباس از دوران هشت سال دفاع مقدس و بهره مندی از تجربیات جهادی آن دوران، شیوه ای را در پیش گرفته اند که به نام سبک زندگی جهادی معروف است.

وقتی مقام معظم رهبری از سبک زندگی صحبت به میان راندند، چنین استنباط شد که ایشان در پی بازگو کردن نوعی از زندگی هستند که در قیل و قال دنیای آهن و صنعت در حال محو شدن است. شیوه ای از زندگی که سعادت دنیا و آخرت در آن بنا شده است و بدون آن راهی جز زوال نیست. حال سبک زندگی جهادی آمده تا احیاگر بسیاری از روش هایی باشد که در حال از بین رفتن هستند. سبکی که در کمال سادگی مملو از آرامش و نور است.

یکی از مباحثی که در سالهای اخیر در مورد ارتباط سبک زندگی جهادي و تاثیرگذاری آن بر شرایط جامعه مطرح بوده است شناخت جایگاه سبک زندگی در ساختارهای مدیریتی جامعه اسلامی است. دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این خصوص  می گوید: اگر دین را به عنوان برنامه و راهبردی برای زندگی و شاخصی برای پایش کیفیت زندگی و ترسیم چگونگی دستیابی به کیفیت در زندگی بدانیم، طبیعتا مدیریت یک جامعه اسلامی و جامعه دینی هدف اصلی خود را تحقق این مهم می داند. یعنی پیاده سازی دین در جامعه با افق تبدیل دین به کیفیت زندگی و راهبرد چگونگی دستیابی به این کیفیت و سبک زندگی.

دکتر کوشکی یکی از وظایف و اهداف مهم حاکمیت و مدیریت در جامعه دینی را شناخت سبک زندگی، معرفی آن به جامعه و تبدیل آن به یک کیفیت جاری در زندگی مردم دانسته و می گوید: این که سبک زندگی از کجا استخراج شود، موضوع مهمی است و طبیعتا منابع دینی و متون دینی از مهمترین منابعی هستند که سبک زندگی دینی و چگونه دینی زیستن و در واقع کیفیت دینی به زندگی بخشیدن را تامین می کند. وقتی به این منابع مراجعه میکنیم، متوجه می شویم که این منابع زندگی را با چند شاخصه هدفمنمدی، تحرک و پویایی و آگاهی تعریف می کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه می دهد : در یک افقی که از این ضلع برمی آید با واژه و مفاهیمی مانند جهاد و سبک زندگی جهادی و جهادی زیستن برخورد می کنیم . منظور از جهاد، نبرد و مبارزه رودر رو نیست بلکه جهاد به معنای زندگی پویا و هدفمند و آمیخته با کار و تلاش مفید است که این کار و تلاش می تواند در عرصه های دفاعی و یا در عرصه های سازندگی و رفع مشکلات بشریت باشد. با این مبنا ما می توانیم از پدیده ای به نام سبک زندگی جهادی سخن بگوییم .

وی سبک زندگی جهادی را یکی از مصادیق عالیه و مشخص زندگی دینی عنوان کرده و می افزاید: حاکمیت جامعه اسلامی وظیفه دارد که مردم را با این سبک دینی آشنا کند و خود قبل از همه، عامل به این سبک زندگی و مروج سبک زندگی جهادی باشد و این سبک را به عنوان یکی از مطلوبترین و شاخص ترین روشهای زندگی دینی به جامعه بشناساند.

 دکتر کوشکی با اشاره به نقش برنامه ریزی در زمینه سازی زندگی جهادی نیز تصريح ميكند: شناساندن این سبک نیاز به فعالیت و تلاش درون زای علمی دارد و در این خصوص باید از پژوهشگرانی استفاده شود که دغدغه یافتن سبک زندگی اسلامی از درون منابع و متون دینی را داشته باشند.

 مهمترین روش برای پیاده سازی و معرفی این سبک به جامعه، عمل به آن و حمايت توسط مدیران دینی است که باید تک تک برای رسیدن به این مهم شخصا برنامهریزی کنند و نیازی به نیروی کنترل کننده نداشته باشند، چرا که در سایه برنامه ریزی صحیح و پیاده سازی توسط مدیران ، این سبک زندگی از طریق عمل مدیران در جامعه نفوذ کند و تبدیل به یک سبک زندگی مسلط و حاکم شود.

 انتهای پیام/244244

نام:
ایمیل:
* نظر: