آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز:
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز گفت: مجلس از محرمانه شدن قراردادها جلوگیری کند.
فرزاد فرجی جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز اظهار داشت: IPC یا iran petroleum contracts در دوران وزارت آقای زنگنه برای صنعت نفت ایران طراحی‌شده و طبق گفته‌های وزیر نفت هدف از این قراردادها جذب سرمایه خارجی و انتقال فناوری درزمینهٔ صنعت نفت است.

فرجی در خصوص محرمانه بودن این قرارداد بیان داشت: محرمانه نگه‌داشتن قراردادهای بزرگی همچون ipc که در مورد منابع ملی کشور است، املا توهین به مردم است چون مردم را از دانستن سرنوشت آینده کشور خود محروم می‌کند، ثانیاً اگر واقعاً این‌گونه قراردادها برای کشور منفعت به همراه دارد نباید ترسی از انتشار قراردادها داشت و ثالثاً با محرمانه خواندن قراردادها باعث از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به مسئولین خواهد شد و دقیقاً این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

وی جذب سرمایه خارجی و افزایش تولید نفت از میادین مشترک را از نکات مثبت قرارداد دانست و در خصوص نقاط منفی بیان داشت: به خطر افتادن اطلاعات میدان‌ها نفتی با توجه به سابقه شرکت توتال، عدم اتکا به علم و قدرت داخلی، ورشکستگی شرکت‌های داخلی و منفعت بیش‌ازحد طرف خارجی در این قرارداد از نکات منفی آن است.

وی افزود: در صنعت نفت، تکنولوژی با بقیه فنون فرق می‌کند، بعضی‌ها تصورشان از انتقال فناوری این است که مهندس خارجی بیاید کار کند و مهندس ایرانی بغل دست او همان کار را یاد بگیرد که این نوع نگرش کاملاً اشتباه است. در صنعت نفت فناوری در مدرن بودن دستگاه‌های استخراج، پالایش، انتقال و...است که در چند سال اخیر مهندسان ایرانی درزمینهٔ طراحی این فنون کارهایی انجام داده‌اند که نیاز به حمایت بیش‌ازپیش دولت‌مردان دارد.

وی تصریح کرد: در این قراردادها طبق گفته دولتی‌ها باید از 51 درصد نیرو و شرکت‌های داخلی استفاده شود.

وی اظهار داشت: وزارت نفت اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس قرار نداده و این قرارداد هنوز به تصویب مجلس نرسیده است پس می‌توان گفت این قرارداد غیرقانونی است.

وی گفت: ظرفیت داخلی ما امکان توسعه میادین نفتی را دارد و قرارگاه خاتم انبیاء، شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا و...برخی از نمونه‌های شرکت‌ها و ظرفیت داخلی است اما متأسفانه بعضی مسئولین در این راه تلاش عکس می‌کنند.

این فعال دانشجویی گفت: شرکت توتال سال‌ها قبل نیز در ایران حضور داشت که با کارشکنی و عدم اجرای تعهدات خود از ایران خارج شد و اطلاعات میادین نفتی ایران را در اختیار قطر گذاشت.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید از محرمانه خواندن این قراردادها جلوگیری کند اظهار داشت:  مجلس باید ملت شریف ایران را از همه موارد قراردادها مطلع کند، از منافع ملی دفاع کرده و از سوءاستفاده از این قراردادها جلوگیری کند و بر به‌کارگیری حداکثر نیروی انسانی ایرانی و شرکت‌های داخلی در اجرای این‌گونه قراردادها تأکید کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: