آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
روح الله نجابت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی:
مرکز مطالبه گری و آرمان خواهی بسیج دانشجویی استان فارس در سری جدید سلسله نشست های پرسمان پیشرفت مطالبه از نمایندگان مجلس را در دستور کار خود قرار داده است.
مرکز مطالبه گری و آرمان خواهی بسیج دانشجویی استان فارس در سری جدید سلسله نشست های پرسمان پیشرفت مطالبه از نمایندگان مجلس را در دستور کار خود قرار داده است.

در اولین مرحله از این نشست بسیج دانشجویی استان فارس میزبان دکتر روح الله نجابت نماینده مردم شریف شیراز و زرقان بود.

با توجه به اینکه مرکز مطالبه گری و آرمان خواهی بسیج دانشجویی رویکرد جدید خود را بر احصاء مسائل استانی و ورود تخصصی به معضلات استانی قرار داده است بخش مهمی از این جلسه مطالبه گری به پیگیری مشکلات و مطالبات میدانی مردم استان فارس و شیراز سپری شد.

در بخشی دیگر نیز دانشجویان موضوعات کلان کشوری همچون شفافیت، مالیات بر مسکن خالی و ... را از ایشان مطالبه کردند.

در ابتدای جلسه دانشجویان از مواضع انقلابی جناب روح الله نجابت در رد اعتبار نامه غلامرضا تاجگردون تقدیر کردند.

وی در این خصوص گفت: در ابتدای امر و فضای پیش از ۷ خرداد گمان بنده هم بر این بود که رد اعتبار نامه رای کافی را نخواهد آورد. البته از دوره هفتم به بعد تاکنون اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای رد نشده بود و از طرفی مجلس یازدهم نام انقلابی را به یدک میکشید و عدم موفقیت در رد اعتبارنامه به جایگاه مجلس انقلابی در اذهان عمومی آسیب وارد میکرد. اعتبارنامه‌ای که در شعبه، کمیسیون تحقیق و شورای نگهبان تایید شده بود، رد آن کار بزرگی بود که به فضل الهی انجام پذیرفت.

نماینده مردم شیراز و زرقان افزود: در ماه های آغازین مجلس که نمایندگان در حال تشکیل کمیسیون ها و انتخاب هئیت رئیسه ها بودند به یکباره قیمت مسکن سر به فلک کشید، در آن زمان هنوز کمیسیون ها تشکیل نشده بود. بنده پیش از انتخابات مطالعاتی در زمینه مطالبات جدی مردم در بحث مسکن (مالیات بر خانه های خالی) داشتم، در چند جلسه ای که با واحد مالیات و عمران مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم با چند پیش شرط به دنبال راهکار کوتاه مدت بودم؛ اینکه نیاز به تصویب قانون جدید نباشد و از قوانین قبلی استعلام و استفاده کنیم (چون سیکل تصویب قانون جدید زمان بر بود)، قابلیت اجرایی داشته باشد و دولت همراهی کند. در حال بررسی این مسئله بودم که نوبت به تقسیم کمیسیون ها رسید و بنده در کمیسیون اصل نود مشغول به کار شدم و با توجه به اینکه این مبحث باید در کمیسیون تخصصی بررسی میشد پرونده حاصل از پیگیری های خودم را جهت بررسی و پیگیری بیشتر به دکتر خاندوزی نماینده تهران که از متخصصان در این حوزه هستند تقدیم کردم و با پیگیری های ایشان این طرح به اولین دو فوریت مجلس تبدیل شد.

روح الله نجابت در خصوص مطالبات مردمی و قاچاق بیان داشت: در حوزه شفافیت هم خوشبختانه موجی از مطالبه مردمی در این مسیر به راه افتاد و بنده در مجلس تلاش کردم این مطالبه را پیگیری کنم. در حوزه قاچاق هم علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری هنوز نتیجه ای حاصل نشده بود. بنده در نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار ارائه گزارش از این ستاد شدم. این ستاد یک گزارش سطحی و غیر کارشناسانه ای به بنده ارائه کرد بنده از این گزارش قانع نشدم. از ۵ مرداد که این گزارش را دریافت کردم تا این لحظه موضوع اصلی پیگیری بنده همین مبحث قاچاق بوده است.

وی افزود: هر یک میلیارد دلاری که از قاچاق کم شود حدود صد هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. در سخنان حضرت آقا در دوم شهریورماه با هیئت دولت هم ایشان تاکید بسیاری بر موضوع قاچاق کردند. این موضوع بسیار پیچیده ای است و تعارض منافع با بسیاری از اشخاص دارد و بنده امید به نتیجه بخش بودن این پیگیری ها دارم.

نجابت خاطرنشان کرد: در مورد نمایندگان فعلی مجلس هم افراد بسیار متخصص و کارامدی مثل دکتر طغیانی( اصفهان )، دکتر خاندوزی (تهران ) ، دکتر متفکری آزاد( تبریز )، دکتر طاهری ( زنجان )، دکتر بیگی نژاد ( ملایر)، خانم دکتر محمد بیگی( قزوین )، دکتر شاکری ( تهران )، دکتر مالک شریعتی ( تهران ) وارد مجلس شده اند که میشود از این ظرفیت است.
شخص دکتر قالیباف رئیس مجلس هم علی رغم انتقاد جدی که به سابقه سیاسی ایشان دارم اما اولا بسیار پرکار و زحمت کش است و دوما بر فرمایش حضرت آقا مصر است و از آن کوتاه نمی آید و سوما با وجود تمامی مشکلات عملکرد قابل قبول و خوبی داشته است.

در بخش دوم جلسه و پس از بررسی مسائل کلان کشوری در حوزه مجلس دانشجویان و اعضای شورای مرکزی مرکز مطالبه گری و آرمان خواهی بسیج، دانشجویان به بررسی تخصصی مسائل و معضلات استانی پرداختند.

در ادامه علیرضا غریبی مسئول بسیج دانشگاه ازاد زرقان و عضو شورای مرکزی مرکز مطالبه گری و آرمان‌خواهی بسیج دانشجویی در نطقی، آلودگی هوای زرقان را جز اهم معضلات برشمرد و بیان کرد:
آلودگی هوای زرقان مطالبه جدی مردم شهرستان زرقان است، شهرستانی که ۲۵ درصد صنایع استان را در خود جای داده است اما مردم آن از خطرات و آلایندگی واحدهای صنعتی تاب و توان نفس کشیدن ندارند. فرمالین، هگزامینی و سایر آلایندگی هایی که بر روی سطح شهر قرار گرفته و با چشم غیر مسلح هم قابل رویت است خود گواهی بر این ادعاست.

وی افزود: مطالبه مردمی این است که چرا با وجود حکم کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ شهرداری مبنی بر جابجایی واحدهای صنعتی پرخطری که در محدوده شهری و مسکونی ( دودج ) هستند همچنان جابجایی رخ نمیدهد.

روح‌الله نجابت با بیان اینکه یکی از مشاوران وی، ۶ ماه است به صورت تخصصی مسائل و مشکلات استان را پیگیری میکند، از ایشان خواست توضیحات و نتایجی که به آن رسیده است را به دانشجویان ارائه دهد.

مشاور روح‌الله نجابت در مورد مسئله آلودگی هوای زرقان گفت: علی رغم اینکه همه از الودگی هوای زرقان صحبت میکنند اما موفق نشدیم مستنداتی را استخراج کنیم، یعنی یا مستنداتی نبوده یا ما نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم. ما خودمان مستقلا شروع به جمع کردن مستندات کردیم و لیست کارخانه ها و میزان آلایندگی ها را جمع اوری کردیم. ما گزارشی از محیط زیست گرفتیم و آن‌ را به دادستان محترم جناب آسیایی تقدیم کردیم. یک زمزمه ای هم مبنی بر وجود حکم جابجایی به گوش میرسید اما ما موفق نشدیم یک حکم دسترسی پیدا کنیم.

علیرضا غریبی عنوان کرد: حکم موجود است و ما به آن دسترسی پیدا کردیم.

در ادامه مرکز مطالبه گری بسیج دانشجویی پرونده ای کامل و جامع ( حدودا ۲۰۰ صفحه ) از تمامی مستندات پروژه آلودگی زرقان را در جلسه به نماینده شهرهای شیراز و زرقان تقدیم کرد. ایشان با بیان اینکه این حجم از اسناد و مستندات در مورد هوای زرقان را ما تا کنون مشاهده نکرده بودیم اضافه کرد: این پرونده را مطالعه میکنم و اگر به یقین رسیدم تا انتها و با جدیت موضوع را پیگیری خواهم کرد.

محمد حسین اسفندیاری دبیر مطالبه گری بسیج‌ دانشجویی علوم پزشکی شیراز و عضو شورای مرکز مطالبه‌گری نیز ضمن مطرح کردن قضیه داروهای تقلبی مبترا و همچنین تشریح وضعیت نابسامان معاونت غذا و دارو در وضعیت کنونی، از نجابت خواست تا با جدیت بیشتر پیگیر دو مسأله مذکور باشد تا برخی ها بیش از این سلامت مردم را به خطر نیاندازند.

روح‌الله نجابت، نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در جریان توضیع داروی تقلبی مبترا هستم عنوان کرد: اصلی ترین مشکل معاونت غذا و دارو عدم وجود افراد متعهد و متخصص در آن است.

در ادامه علی گرامی دوست دبیر قرارگاه مطالبه گری قرارگاه احمدی روشن و عضو شورای مرکز مطالبه گری وقایع دشت کربال و بهرام گور را تشریح کرد: در بهرام گور به علت وجود رگه معدنی به بهشت معادن خاورمیانه معروف است به گونه ای که کارشناسان معادن گل گهر و سرچشمه را فرزندان معادن بهرام گور میدانند. توقع میرود همان اتفاقی که در بختگان رخ داد و با حمایت دادستان آن منطقه مردم بومی با احداث یک تعاونی از مواهب و معادن کرومیت بهره بردند در این ناحیه هم یک تعاونی تاسیس شود تا مردم بومی بهرام گور و نی ریز بتوانند از معادن آن ناحیه امرار معاش کنند.

وی افزود: علی رغم اینکه مردم از معادن بهرام گور بصورت مستقیم بهره نمیبرند. بلکه مردم از ۱۵ درصد مالیات معادنی که معدن داران باید پرداخت کنند هم بهره نمیبرند با توجه به اینکه صدها معدن دار در بهرام گور فعالیت میکنند‌. این ۱۵ درصد اگر اخذ شود میتواند اقتصاد و معیشت مردم نی ریز را تامین کند این مالیات یا از جانب معدن داران پرداخت نمیشود یا در جاهای دیگری غیر از نی ریز هزینه مبشود.

گرامی دوست اذعان داشت: در دشت کربال هم سهم خواهی ها باعث نابودی کشاورزی و معیشت منطقه شده است، به گونه ای که جمعیت ۶۰ هزار نفری ساکن کربال چاره ای جز مهاجرت ندارند که این موضوع حاشیه نشینی اطراف شیراز را تقویت میکند.

دبیر قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن ادامه داد: در دشت کربال پای یک کارخانه به نام فولاد خرامه در میان است‌. مشکل کشاورزان عدم وجود آب به علت خشک شدن رودخانه کر است. قرار بر این بود که در سال ۹۶ طرح انتقال آب از سد درود زن آب شرب و کشاورزی مردم دشت کربال را تامین کند اما با لابی‌های شرکت فولاد خرامه و تغییر طرح اولیه (آب برای مصارف کشاورزی و شرب از سرچشمه کر بصورت مستقیم به کربال انتقال داده شود ) انتقال آب از سرچشمه مستقیما به کارخانه فولاد خرامه صورت گرفته است که تنها آب شرب مردم تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیر عامل کارخانه فولاد خرامه با بیان اینکه این طرح به سود مردم است اعلام میکند من ۵۰۰ شغل ایجاد میکنم ، اما این طرح معیشت ۶۰ الی ۷۰ هزار نفری جمعیت کشاورز دشت کربال را تهدید میکند.

علی‌گرامی دوست گفت: موضوع آخر همه تغییر خطوط مرزی بهرام گور است که میخواهد به کرمان الحاق شود که این یک تخلف ملی است و مردم این را بر نخواهند تابید.

روح‌الله نجابت با تشکر از گزارش تخصصی مرکز مطالبه گری افزود از موضوعات با خبرم. تغییر خطوط مرزی در مجمع نمایندگان در حال بررسی است و به جد پیگیر این موضوع هستیم. به معضلات دشت کربال و بهرام گور آشنایی کامل دارم و ان شاءالله اقدامات لازم را با کمک شما انجام خواهیم داد و حتما اعضای مرکز مطالبه گری را به جلسات آینده دعوت خواهم کرد.

در پایان جلسه، دبیر مرکز مطالبه گری گزارشاتی از تخلفات گسترده در شهر صدرا به نماینده شهرهای شیراز و زرقان ارائه داد.

در پایان، روح‌الله نجابت با تشکر از اقدامات تخصصی و فعالیت های کارشناسانه مرکز مطالبه گری بسیج‌دانشجویی اعلام کرد: اگر چنین هسته هایی در سراسر کشور تشکیل شود انقلابی در حوزه مطالبه گری رخ خواهد داد. قطعا تعاملات ما در آینده بیشتر خواهد شد و دست به دست یکدیگر مشکلات استان را مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: