آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
سپهر قاسمی
معاهده FATF در واقع بازگشت ما به استعمار و چیزی شبیه به کاپیتولاسیون است و آن را خلاف مصالح و مبانی انقلاب اسلامی و قانون اساسی می‌دانیم و خود قانون اساسی نیز با چنین معاهداتی مخالفت صریح دارد.
سپهر قاسمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز در خصوص بازگشت لوایح FATF  و بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی نوشت:

همان طور که مستحضرید در سال ۱۳۹۵ معاهده ۴۱ بندی با FATF داشتیم . که بخش مهمی از آن راجع به انتقال اطلاعات مالی کشور به خارج از کشور بود . پس بنابراین تصویب و پذیرش FATF شفافیت مالی ایجاد کردن برای دشمن است . البته بنده مخالف شفافیت مالی در کشور نیستم . شفافیت مالی لازم است ولی به شرطی که سازوکار آن داخلی باشد و نه براساس الگویی که کشورهای خارجی و دشمنان ما تعیین می‌کنند .
توافق ۴۱ بندی ایران و FATF علاوه بر لو رفتن اطلاعات ، ورود ارز نقد به کشور را نیز دشوارتر می‌کند . بخشی از مقرراتFATF  به سخت‌گیری در ورود ارز نقد به داخل کشور به اسم مبارزه با پول‌شویی مربوط است ، که این مقررات در ایران اجرا هم شده و بخشی از اتفاقات ارزی سال ۹۷ ناشی از این مسئله بود ؛ بنابراین اجرای دستورات FATF منجر به دشوارتر شدن ورود ارز به کشور و بالاتر رفتن قیمت دلار می‌شود.

همچنین از نظر FATF حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی است و چنین برداشتی نیز در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند ، در حالی که ما چنین تعریف و برداشتی را نپذیرفته و رد می‌کنیم ، لذا جمهوری اسلامی از نظر اساسی با FATF اختلافات بسیار گسترده‌ای دارد . پس چرا باید با کشوری که سربازان زحمتکش ما را (تروریست) خطاب میکند معاهده ببندیم ؟
عده‌ای معتقدند که باید FATF را بپذیریم تا مشکلات مالی کشور حل شود ، در حالی که این موضوع یک دروغ واضح است ، چرا که مشکل مالی ما در حوزه بانکی به تحریم‌های آمریکا باز می‌گردد.  تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در حوزه‌های هسته‌ای ، موشکی ، تروریستی ، حقوق بشر و عدم پولشویی است در حالی که هیچکدام از آنها با پیوستن ایران به FATF حل نخواهد شد.

این معاهده در واقع بازگشت ما به استعمار و چیزی شبیه به کاپیتولاسیون است و آن را خلاف مصالح و مبانی انقلاب اسلامی و قانون اساسی می‌دانیم و خود قانون اساسی نیز با چنین معاهداتی مخالفت صریح دارد.

هنگامی که دولت به عنوان مذاکره کننده با کشورهای غربی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای را به‌مدت بیش از دو سال پذیرفت و در نهایت دشمن به وعده خود عمل نکرد با این اوصاف چه عقل و شرع و وجدانی است که می‌گوید با دشمنی که منفعت طلب است وارد معاهده مجدد شویم ؟

قابل تأمل است که دولت آقای روحانی در حالی بر تصویب پیوستن به این قرارداد اصرار دارد و از بابت آن وعده می دهد که اصرارها و وعده‌های این دولت در جریان برجام هرگز محقق نشد و آقایان پس از محقق نشدن نیز بهانه های عجیبی را بر سر دست گرفتند که هیچ یک منطقی به نظر نمی رسند.

بیایید تعامل پاکستان با FATF را چون عبرتی برای خود قرار دهیم که به منزله این قرارداد پاکستان مجبور به محدود کردن حزب المجاهدین شد . علاوه بر این ، با آنکه پاکستان و FATF‌ بر سر یک میز نشسته اند اما مدام پاکستان در لیست خاکستری FATF قرار می‌گیرد.

در مجموع می‌توان گفت که اگر ایران عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) شود ، به کشورهای دیگر متعهد می‌شود که در راستای هدف کنوانسیون با آنها همکاری کند . این همکاری به معنای پاسخ دادن به درخواست‌های کشورهای دیگر برای همکاری‌های قضایی و غیرقضایی است ، از جمله‌ اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی افراد و نهادهایی که کشورهای دیگر آنها را حامی تروریسم یا سازمان تروریستی می‌دانند.

علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که دولت آمریکا ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است ، این امکان وجود دارد که با پیوستن به کنوانسیون CFT، درخواست‌های همکاری از جمله ‌اشتراک‌گذاری اطلاعات این کشورها چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کشور ثالث مطرح شود و کشور را با دوراهی و چالش مواجه کند.

با این اوصاف FATF ضرری بیش نیست و بزرگ‌ترین و مهلک‌ترین ضرر آن خودتحریمی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: