کد خبر: ۱۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز در جمع خبرنگاران به تشريح پيش بيني هاي اقليمي و وضعيت آب و هواي كشور و استان فارس پرداخت.
به گزارش بسیج اساتید فارس،دكترسيدمحمدجعفر ناظم السادات با اشاره به بارش هاي فصل آتي كشور بيان كرد: همه يافته‌ها در مركز پژوهش هاي علوم جوي و اقيانوسي بيانگر اين است كه در پاييز پيش رو مقدار بارش تقريبا در سراسر كشور كم‌تر از ميانگين است.


وي افزود: احتمال بارش در استان هايي چون آذربايجان، تهران و سمنان به 20 تا 30 درصد رسيدن زير نرمال بارش در فصل پاييز پيش بيني شده است.

رئيس مركز پژوهش هاي جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز با بيان اينكه پاييز امسال استان فارس با كاهش 20 تا 30 درصدي بارش همراه است، خاطرنشان كرد: هشدار ما اين است كه دست‌اندركاران كشور آمادگي لازم براي به عقب‌افتادن مقدار بارش داشته باشند.

دكترناظم‌السادات تصريح كرد: كشاورزان در پاييز امسال سطح زير كشت خود را به اميد ديم خوب افزايش ندهند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه احتمال بارش بيشتر از حد نرمال در بهمن ماه پيش بيني شده است، عنوان كرد: در شش‌ماه دوم امسال تا اوايل فروردين‌ماه 93 بارش كم تر از ميانگين در دراز مدت پيش‌بيني شده است.

رئيس مركز پژوهش‌هاي جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز بيان كرد: به نظر مي‌رسد كمبود بارش امسال خشكي هوا و بيماري‌هاي آلرژيك را افزايش دهد.

دكترناظم‌السادات بيان كرد: متأسفانه در كشور ما منابع آب رو به كاهش است و طبيعتا گرما افزايش پيدا خواهد كرد. 

وي از احتمال قريب به يقين كاهش بارش‌هاي پاييزي در استان فارس و بيشتر نقاط كشور خبر داد و گفت: آب حوزه‌هايي مانند بختگان، پريشان، مهارلو و درياچه اروميه مانع افزايش گرما بود، زيرا براي تبخير يك متر مكعب آب 600 ميليون كالري انرژي خورشيد جذب مي‌شود و با خشك شدن اين آب‌ها انرژي خورشيد جذب نشده و سبب افزايش دماي شهرها مي‌شود.

استاد بخش مهندسي آب دانشگاه شيراز تصريح كرد: بر اساس تحقيقات به عمل آمده نرخ افزايش دما در شهرهاي بزرگي مانند شيراز، مشهد حدود هشت درجه سانتيگراد در يك قرن است؛ در صورتي كه گرمايش جهاني دو تا سه درجه پيش‌بيني مي‌شود كه مازاد آن ناشي از رفتارهايي است كه با محيط زيست شده است.

دكتر ناظم السادات اظهار داشت: با توجه به تحقيقات در زمينه آب و هوا، به نظر مي‌رسد كه در آينده نمي‌توان بر روي انتقال آب از يك استان به استان ديگر يا از يك شهر و منطقه به منطقه ديگر حساب كرد.

وي افزود: براي تامين آب شيراز بايد آب را در منطقه مديريت و توليد كنيم و بنابر مطالعات زيست‌محيطي ، گسترش شهرهايي كه با مشكل آب مواجه هستند را محدود سازيم.

رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز اضافه كرد: اگر شهري به منابع آبي حوزه‌هاي ديگر وابسته باشد، مشكلات بسياري براي دولت و ملت ايجاد مي‌كند .

دكتر ناظم السادات گفت: با توجه به ميزان آبي كه كشت برنج مصرف مي‌كند، توليد اين محصول در استان فارس مصيبت‌هاي زيست‌محيطي را در پي دارد.

وي ادامه داد : كشت هر كيلو برنج به طور تقريبي 2.5 متر مكعب آب نياز دارد و براي هر هكتار آن بايد آب را از عمق 50 تا 60 متر زمين بيرون كشيد.

وي افزود: با توجه به تغييرات اقليمي استان فارس توليد محصولات آب‌بري مانند برنج به هيچ وجه توجيه ندارد و در آينده نزديك اين مزارع به شوره‌زار بدل مي‌شوند.

دكترناظم‌السادات گفت : در استان فارس بين كشاورزان بر سر استفاده از آب رقابت در گرفته و گاه حتي زماني كه زمين نياز ندارد، موتور چاه كار مي‌كند و چند برابر ميزان مجاز آب را از دل زمين بيرون مي‌كشند.

به گفته وي، با توجه به قيمت نسبتا رايگان آب و برق، كشاورزان آنقدر از يك چاه آب مي‌كشند تا آب آن تمام شود و به سراغ حفر چاه بعد بروند، گويي كه زمين تا ابد براي آنان آب تامين مي‌كند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز در اين جلسه بيان كرد: در حال حاضر در تمام كشورهاي دنيا احزاب و گروه‌هاي حافظ محيط زيست فعال هستند چرا كه حاكميت‌ها متوجه شده‌اند، تمام سياست‌ها، احزاب سياسي و دولتمردان در زمان نابودي منابع زيستي بيهوده مي‌شوند.

وي ابراز داشت: در مجلس ما گروه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي فعال هستند اما نمايندگان يا احزابي نداريم كه به دنبال حفظ محيط زيست باشند كه كليت يك كشور است.

دكترناظم‌السادات خاطرنشان كرد: در حال حاضر مديريت منابع آبي به عهده وزارت نيرو است و جهاد كشاورزي مصرف‌كننده منابع آبي مي باشد و براي بالا بردن آمارهاي خود بايد هر چه بيشتر آب مصرف كند؛ در حالي كه اگر گروه‌هاي فعال زيست‌محيطي در مجلس وجود داشت شايد تجميع فعاليت‌هاي اين دو مجموعه را تصويب مي‌كرد.

وي ادامه داد: وضعيت هر منطقه و استان با توجه به منابع آبي، شرايط اقليمي و زيست‌محيطي آن متفاوت است و برخي قوانين مربوط به آب شمول كافي را ندارد.

دكترناظم‌السادات گفت: در شرايط فعلي پيشنهاد ما اين است كه حداقل بخشي از اختيارات مربوط به آب به هر استان تفويض شود تا مسئولان آن استان با كمك كارشناسان حوزه‌هاي مختلف براي مديريت آب برنامه بلند‌مدت بومي تدوين كنند.

وي اظهار داشت: خشكسالي، گرد و خاك و پديده‌هاي گرمايش و كمبود آب واقعيت بوده و براي مديريت آن بايد مردم آگاه شده و همگان در مقابله با اين وضع شريك شوند كه در اين زمينه تنها رسانه داراي پوشش عمومي صدا و سيما است.

دكترناظم‌السادات تصريح كرد: اگر براي مقابله با خشكسالي، بيان واقعيات و راه‌هاي مديريت منابع زيستي فرهنگ‌سازي نكنيم بسيار زود با مشكلات جدي مواجه مي‌شويم كه تمام برنامه‌سازي‌هاي فرهنگي و اجتماعي را نيز متاثر مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: در گذشته منابع آب را مديريت نكرديم و اكنون نسل جديد كمتر آبادي و سبزي و هواي معتدل مي‌بيند و امروز نيز اگر باز به برنامه‌هاي كوتاه‌مدت توسعه ادامه دهيم، نمودارهاي گرمايش شيب افزايشي بيشتري پيدا مي‌كند.

اين استاد دانشگاه شيراز با غير علمي دانستن طرح انتقال آب از درياي خزر، گفت: هرگونه دست زدن به محيط زيست بايد بسيار دقيق، علمي و كارشناسي شده انجام شود.

وي بيان كرد: در حال حاضر حتي آب و هواي فارس نيز از درياي خزر متاثر است و يك اقدام نامناسب مي‌تواند به ايجاد رقابت در برداشت آب خزر توسط كشورهاي آن حوزه و نابودي خزر منجر شود و در اين صورت بيشترين آسيب متوجه ايران خواهد بود.

به گفته وي، اكثر شهرهاي ايران كه تمركز و رشد جمعيت در آن بيشتر است با مشكلات اقليمي مواجه شده‌اند و بايد براي ماندن جمعيت‌هاي هر منطقه در همان منطقه و جلوگيري از مهاجرت برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام داد.

رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز مهمترين و اساسي ترين اقدام براي توليد آب در هر منطقه را درخت كاري برشمرد .



 انتهای پیام 224224

نام:
ایمیل:
* نظر: