آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
در ویژه برنامه نبض شهر مطرح شد:
نخستین برنامه نبض شهر، ویژه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا توسط هسته تخصصی عدالت شهری بسیج دانشجویی استان فارس؛ با حضور مهندس سعید نظری رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای پنجم و سخنگوی شورای پنجم، دکتر علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم، عضو کمسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای پنجم و سیروس پاکفطرت عضو سابق شورای دوم و پنجم، مشاور عالی شبکه ورزش شهرداری‌های کشور برگزار گردید.
در نخستین برنامه نبض شهر، ویژه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا که توسط هسته تخصصی عدالت شهری بسیج دانشجویی استان فارس؛ با حضور مهندس سعید نظری رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای پنجم و سخنگوی شورای پنجم، دکتر علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم، عضو کمسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای پنجم و سیروس پاکفطرت عضو سابق شورای دوم و پنجم، مشاور عالی شبکه ورزش شهرداری‌های کشور برگزار گردید که ضمن نقد و بررسی کمسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر در ادوار گذشته شورا ها، پیشنهاد های خود را برای کمسیون‌های دوره ششم شورا نیز مطرح کردند. 

شورا باید شورای شهر باشد نه شورای شهرداری/مدیریت یکپارچه شهری غایت آرزوی ماست/بیشترین امکانات فرهنگی در دست شهرداری است

در ابتدا مهندس نظری با اشاره به تعداد کم اعضا شورای شهر شیراز بیان کردند: وجود 13 نفر عضو برای کلانشهری مثل شیراز با این وسعت و جمعیت پاسخگو نیست و نیاز است این تعداد افزایش پیدا کند.
در ادامه وجود کمیسیون برنامه و بودجه را برای تشکیلات شورای شهر ضروری دانست و افزود: در کلانشهری مثل شیراز با بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی، وجود کمیسیون برنامه و بودجه ضرورت بسیاری دارد. شهرداری شیراز دارای املاک بسیار است، از بوستان‌ها تا ساختمان‌های مختلف که همه این‌ها نیاز است در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی بشود. این کمیسیون بایستی هم برنامه و هم بودجه و هم امور حقوقی و هم امور املاک شهرداری را زیر نظر داشته باشد. 

علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم با اشاره مجدد به کم شدن تعداد اعضا شورای شهر، افزود: وظیفه شورای شهر سیاست گذاری و نظارت است که برای انجام این وظایف ما به این کمیسیون ها رسیدیم. مسیولیت بنده در کمیسیون سلامت، محیط زیست، خدمات شهری است. در حوزه سلامت ما در سه حیطه: سلامت زیستی، سلامت روانشناختی و سلامت اجتماعی فعالیت می‌کنیم. در حوزه محیط زیست در سه حیطه: آب، خاک و هوا فعالیت داریم. و معاونت خدمات شهری، که بالغ بر 7 هزار نیروی شهرداری از 12هزار نفر نیروی شهرداری را در خودش جای داده است.
پاک فطرت با بیان مقدماتی راجع به شورای اسلامی شهر و روستا بیان داشت: کمیسیون به منظور بررسی، اصلاح و تکمیل پیشنهادات و نیز تهیه طرح های لازم و ضروری ارائه شده است، به نوعی کارش چکش کاری و کار کارشناسی، بررسی و رفع ابهاهات و شبهات است. لذا مهم است.
وی در ادامه با نقد به عملکرد شورای شهر بیان کرد: شورای ما باید شورای شهر بشود و نه شورای شهرداری؛ که هنوز هست.
کمیسیون برنامه بودجه در مجلس تفکیک است و در شوراهای تمام شهرها هم است که نشان از اهمیت این کمیسیون است.
برنامه، بودجه، حقوقی، که بتواند بودجه یک کلانشهری مثل کلانشهر شیراز را منطقی، عملیاتی، با برنامه، با حساب و کتاب مصوب کند. پس از تصویب بودجه دو مقوله داریم: 1: مبحث درآمدی 2: مبحث هزینه کرد(مدیریت درآمد و هزینه)، که نشان دهنده اهیمت این کمیسیون است.
ناصری در نقد و بررسی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، گفت: تمامی ابعاد سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در تعامل اند و قابل جداسازی نیست. 5 سازمان ، 6 اداره و 2 اداره کل ذیل این معاونت قرار می‌گیرد. امروزه می‌گویند عقل سالم در بدن سالم در جامعه سالم است.
وی افزود: شورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی بایستی باشد.کرونا، آمار خشم و خشونت و آمار آسیب های نظام خانواده ( سندرم اضطراب کرونا و سندرم سوء کرونا)، معتادین متجاهر و کودکان کار و خیابان، خاک نگرانی‌های این کمیسیون است. 

نظری گفت: وقتی روزانه 7000 تن پسماند ساختمانی داریم یعنی شما بایستی طوری برنامه ریزی کنی که این 7 هزار تن را مرتب جمع کنی تا به شهر و مردم آسییب نرسد و به صورت فنی و کارشناسی آنها رو دفن کنیم. آتش سوزی هتل آسمان که غیر استاندارد هم ساخته شده ناگهان از طبقات پایین شروع به آتش سوزی میکند در خیابان باریک و در محوطه ای که هتل هایی وجود دارد که مهمانان خارجی قرار داشتند.

نظری این کمسیون را از مهم ترین کمیسیون‌ها دانست و بیان کرد: بعد از کمیسیون برنامه و بودجه، مهمترین کمیسیونی که در کلانشهرها میتواند فعالیت کند کمیسیون خدمات شهری است چون به لحظه بایستی به مردم خدمات ارائه بدهد؛ هم خدمات ایمنی هم خدمات شهری هم خدمات محیط زیستی و هم خدمات سلامت. یکی از کمیسیون‌های موفق ما کمیسیون خدمات شهری بود.

پاک فطرت این کمیسیون را، کمیسیونی مردمی داست و گفت: ضرورت این کمیسیون به عنوان یک کمیسیون تخصصی و مردمی را در تمامی شهرها احساس میکنم.یکی از نقاط قوت این کمیسیون این بود که حداقل دو پزشک در این کمیسیون فعال بودند. نقاط ضعف این کمیسیون هم ارتباط کم مردمی و عدم استفاده از کارشناسان دلسوز و عدم تحقق مدیریت واحد شهری است.

ناصری در پاسخ به پاک فطرت گفت: بیشترین آمار تفاهم نامه‌ها با ادارات خدمات رسان، در کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری رخ داده است.

در ادامه در رابطه با کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی، بیان کرد: شیراز شهری است با تاریخچه فرهنگی ملموس و ناملموس؛ شهری با قدمت 7000 سال، شهری با تاریخ باسابقه ادبی و فلسفه، سومین حرم اهل بیت، شهری است مهمانپذیر. با این عظمت و قدمت،لذا برای شیراز بایستی در حوزه فرهنگی برنامه ریزی شود. بایستی آسیب های اجتماعی رصد شود و شناخته شود. که ما 113 نوع آسیب اجتماعی رصد کردیم و بایستی طوری عمل کنیم تا این آمار کاهش یابد ، سطح زندگی را ارتقاء دهیم.

نظری نقش شهرداری ها را موضوع توسعه فرهنگی مهم دانست و گفت: بیشترین امکانات فرهنگی در دستگاه‌های غیرمردمی و دستگاه‌هایی که متولیش به دولت می‌رسد و یا عمومی است، در دست شهرداری‌هاست، از فرهنگسراها تا سالن ها، ورزشگاه ها و حتی پرسنل انسانی و وجوه و اعتباراتش.

وی افزود: در شورای پنجم در این کمیسیون دچار یک روزمرگی شده‌ایم، ما نتوانستیم یک برنامه ریزی و سیاست گذاری خلاق داشته باشیم. در حالیکه در دیگر کمیسیون‌ها فعالیت های خلاقانه بسیاری انجام شد.
نظری در نقد به عملکرد کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، گفت: در حوزه اجتماعی شهر شیراز یک سری آسیب‌های جدی دارد. که به جز معتادین متجاهر ما در دیگر حوزه ها نتوانستیم اون طور که باید عمل کنیم. نیروهای اتباع خارجی بایستی ساماندهی شوند. 

نظری افزود: کرونا دست و پای ما را بست و به اهداف ما در حوزه توسعه فرهنگ شهروندی ضربه زد. اما در بحث محور میراثی ما یعنی سومین حرم اهل بیت خوب عمل کردیم، راه را برای توسعه یافت تاریخی باز کردیم، فضا رو بهسازی کردیم.  اما در حوزه اجتماعی و فرهنگ عمومی نتوانستیم به اون سیاست‌هایی که در انتخابات قول داده بودیم برسیم.
وی افزود: سیستمی که برای ما تحقیق کند، تحلیل کند، بررسی کند، پیشنهاد بدهد جایش در شورای شهر خالی است که بایستی از کارشناسان و محققان مختلف بهره بگیرد و استفاده کند.

سیروس پاک فطرت عضو شورای پنجم به تبیین سخنان مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: در پیام هایی به شوراهای دوم و سوم، یادآوری فرمودند، نقش فرهنگ را در شهر بسیار مهم بدانید، آنچه شهرداری ها انجام می‌دهند به منزله کار کالبدی است اما فرهنگ روح شهر است.
وی گفت: بیشترین عضویت و داوطلب در شورای پنجم همین کمیسیون بود. هفت نفر علاقه مند بودند.

پاک فطرت در نقد کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی بیان داشت: ما قریب 10 تا 17 متولی فرهنگی داریم؛ در همین شهر شیراز، ۱۷ دستگاه موسسه نهاد کار فرهنگی انجام می‌دهد. همین که ما بتوانیم این تعداد متولی را مدیریت کنیم جمع کنیم و حمایت کنیم و از آن‌ها در شیراز به شکل واحد استفاده کنیم، همین یک کار را بکنیم یعنی کار بزرگی کردیم. مردم باید فعالیت های فرهنگی را حس کنند.

وی در رابطه با وظایف کمیسیون تلفیق، افزود: این کمیسیون همینطور که از نامش مشخص است یعنی تلفیقی از همه کمیسیون ها، روسای کمیسیون ها و اعضای کمیسیون تلفیق می شوند. کارش هم هماهنگی بین کمیسیون های داخلی شورا و از همه مهمتر بیرون شورا است. که باز تکرار می‌کنم عدم تحقق مدیریت واحد شهری، کار تلفیق و صحن شورا عملا یکی شده است.


نظری مدیریت یکپارچه را چالش دانست و گفت: کمیسیون تلفیق عمدتا بحث هماهنگی درون شورایی است. مهمترین چالش‌اش این است که ما مدیریت یکپارچه شهری نداریم، شورای طبق قانون بایستی بر ارگان ها و سازمان ها و ادارات نظارت کند، در حالیکه دولت ها بر ادارات چنبره زده اند و ادارات و دستگاه های اجرایی به دولت پاسخگو هستند نه شوراها در حالیکه بایستی به شورای شهر پاسخ بدهند.

علی ناصری مدیریت واحد شهری غایت کار شورا دانست و گفت: از عمر شوراهای شهر در ایران حدود ۲۲ سال می‌گذرد. شورای شهر به عنوان پارلمان محلی شناخته میشود اما شرایط برای این عنوان فراهم نیست. شورای شهر در ایران ما همچنان در ابتدای راهیم. غایت آرزوی ما این است که به مدیریت واحد شهری برسیم. مثلا اداره آب ذیل شهرداری شناخته می‌شود اما چون خودش وزارت خانه دارد و حکم را وزیر می‌زند، به آن‌ها پاسخگو هستند نه شوراها.

وی افزود: یکی از کار های مهم کمیسیون تلفیق هماهنگی با ارگان های خارج از شورا است. ای کاش شهردار هم بوسیله انتخاب مستقیم  مردم صورت بگیرد و اعضاء شورا سیاست گذاری کنند و نظارت کنند. کار این کمیسیون، گام برداشتن در مدیریت واحد شهری، تعامل با ارگان خارجی، تعامل با کمیسیون های داخلی، برای هم افزایی هر چه بیشتر است.

پاک فطرت در نقد کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری، بیان داشت: ما نیاز به کمیسیون جدا و خاص به عنوان اقتصاد و سرمایه گذاری نداریم. این جاش در همان کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی است. ما هنوز نقشه راه مناسبی برایش نداریم. ما نقش اساسی را ایفا نکردیم. بسته های تاثیر گذار سرمایه گذاری آنچه که یک کلانشهر مورد نظرش داشته، نداشتیم. سرمایه گذاری تهش پول است و اعتبار. اینجا جایی است که ما شفاف سازی ، صداقت و روشنگری می‌خواهیم. نیاز به یک مبحث حقوقی میخواهد.

وی افزود: ما هنوز در مسیر جذب سرمایه گذار، آوردن سرمایه گذار، نگه داشتن سرمایه گذار دقت و برنامه لازم داریم. بایستی فضا را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم. جلوی در استانداری می‌ایستند و سرمایه گذار را به استان خودشان میبرند. ما در روابط عمومی جذب سرمایه‌گذار ضعف داریم. ما هنوز در بوروکراسی اداری هستیم.

نظری در نقد صحبت های پاک فطرت، گفت: برخلاف آقای پاک فطرت من معتقدم که ما به کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری نیاز داریم. به این دلیل که وقتی شما محدودیت منابع دارید مجبورید سرمایه جذب کنی، سرمایه گذار بیاوری، از سرمایه های مردمی استفاده کنی. اما ما موفق نبودیم.

وی افزود اولین و مهمترین فاکتوری که به ما ضربه زد عدم شفافیت قوانین سرمایه‌گذاری است. سرمایه به آنجایی که باید برسد نمی‌رسد. نرخ بالای تورم عامل دیگر که موجب ضعف ما در مبحث سرمایه گذاری بوده است. همچنین نرخ پایین بهره بری در کشور ما دارد به بحث سرمایه گذاری ضربه میزند. شرایط اقتصادی کشور نگذاشت که این کمیسیون موفق باشد در عین این حال یکی از ضرورت های شهری ما این کمیسیون است.

ناصری با بیان اینکه در ضرورت وجود کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری باید بیشتر اندیشه شود، گفت: در این رابطه بایستی چند فاکتور را مد نظر قرار دهیم؛ ۱: شرایط کشور، ۲: چرا نتوانسته ایم سرمایه گذار را جذب کنیم که بایستی آسیب شناسی کنیم و مقایسه کنیم سرمایه گذاری در شیراز را با دیگر کلانشهر ها و یک مقدار مقایسه با سرمایه گذاری ها در دیگر کشور ها،۳: نگاه افرادی که وارد شورای کلانشهری مثل شیراز میشن نگاهشان به سرمایه گذار چیست آیا سرمایه گذار یعنی سرمایه بر؟ ۴: و همچنین نگاه سرمایه گذار چیست؟ 
وی گفت: ضمن اینکه خیلی از کارها را می‌توانیم با جذب خوب سرمایه گذار مرتفع کنیم. بخشی از توسعه پایدار هر شهر و هر زیست بومی با سرمایه‌گذاری که بر مبنای توسعه پایدار تعریف می‌شود، معین می‌شود. همانطور که هزینه اداره یک زندگی شخصی بالا رفته است. هزینه نگه داری شهر و به ویژه کلان‌شهری مثل شیراز خیلی بالا رفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: