کد خبر: ۱۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
اهواز امروز در معرض حملات شديد نيروي هوايي دشمن بود و نيروهاي زميني دشمن نيز سعي مي کرد از محورهاي مختلف خود را به اهواز برساند .
به گزارش شهرباني اهواز امروز زاغه هاي مهمات لشکر 92 هدف گلوله هاي دشمن واقع شد و مهمات ذخيره شده منفجر شدند . 

در حال حاضر احتمال اشغال حميديه ، هويزه و سوسنگرد مي رود . از اهداف اصلي دشمن در اين محور ، قطع جاده حميديه به اهواز است .

همچنين امروز بستان و آبادان زير شديد ترين حملات هوايي و توپخانه اي دشمن قرار داشت. 

البته گزارشهايي در مورد فعاليت دشمن در غرب نيز وجود دارد . 

نيروهاي عراق از پل امام حسن ( عليه السلام ) به طرف قصر شيرين تا اولين پل ؛ 5 گردان توپخانه و تعدادي سرباز آماده کرده اند . 

ضمنا در کلانتر ( 12 کيلومتري شرق قصر شبرين ) ، يگانهايي با توان 100 تانک ، نفر بر و خودروي زرهي و ضد هوايي مستقر شده اند .

علاوه بر اين 2 گردان پياده کوهستاني و کماندويي دشمن در منطقه افشار آباد و سر آب گرم ( سر پل ذهاب ) مستقر و به کمک قاطر در حال پيشروي و صعود به ارتفاعات دانه خشک هستند .

بنابر اطلاعيه 165 ستاد مشترک ارتش امروز در منطقه خرمشهر ، يک تانک ، يک نفربر ، يک کاميون و يک بولدوزر عراقيها نابود گرديد و 9 نفر از نيروهاي دشمن به اسارت ارتش در آمدند .

امام خميني ( در مصاحبه با خبرنگاران خارجي ) : ما به تبع اسلام باجنگ هميشه مخالفيم و ميل داريم که بين کشورها آرامش و صلح باشد ، لکن اگر جنگ را بر ما تحميل کنند ، ما تمام ملتمان جنگجوست و با تمام قوا مقابله مي کنيم ولو اينکه همه ابرقدرتها هم دنبال او باشند . ... آتيه جنگ با ماست براي اين که ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش بر ضد خودش است و حتي ارتش خودش هم متزلزل است .

نخست وزير ( آقاي رجايي ) ... زمان اين جنگ قابل پيش بيني نيست . اين جنگ از طرف عراق آغاز شد ؛ بنابر اين ما نمي توانيم مدت آن را پيش بيني کنيم . صدام هر روز خود را نا موفق تر و ضعيف تر مي بيند و براي بقاي خود دست و پا مي زند .

ضياء الحق : پاکستان به پايان در گيريهاي مسلحانه بين دو کشور در آينده نزديک خوشبين است .

مقامات بلند پايه ترکيه فاش کردند وزير امور جوانان عراق رسما از دولت ترکيه در خواست کرده که بين ايران و عراق ميانجي گري کند و به اين جنگ خاتمه دهد .

عراق از دولت هند خواسته است براي پاين دادن به جنگ پا در مياني کند . هند پاسخ داده که نمي تواند به چنين اقدامي مبادرت کند مگر آنکه پيشنهاد مشابهي از دولت ايران دريافت کند .

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا : دولت آمريکا آماده است اطلاعات به دست آمده از طريق هواپيماهاي آواکس را در اختيار کشورهاي دوست حوزه خليج فارس قرار دهد .

کاردار استراليا در تهران : اين جنگ ثمره روابط اين دو کشور در گذشته است، ولي کاملا مشخص است که جنگ را عراق آغاز کرده است .

راديو لندن : عراقيها نمي دانند چگونه به اين جنگ خاتمه دهند .

روزنامه لوماتن : ورزيدگي و هوشياري نيروي هوايي ايران تعجب همگان را برانگيخته است . برخلاف تصور پنتاگون جنگ کوتاه مدت تمام وسايل و لوازم طولاني شدن را در خود فراهم ديده است .



1359
ملاقات صدام با امير بحرين پيرامون مقابله با تهديدهاي ايران

(معاون فرمانده عملياتي نيروي دريايي) ادعاي عراق مبني بر اينكه ناوگانهاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در بندرهاي خودي محبوس شده و هيچگونه عملي نمي‌توانند انجام بدهند را بشدت تكذيب مي‌كنم



1361
پيام ضياءالحق به مناسبت مرگ حسن البكر

شوروي خواستار اتمام جنگ شد و ادامه آنرا بنفع غرب ذكر كرد.



1362
تحويل سوپراتانداردها به عراق



1363
تحکيم مواضع دشمن در غرب اروند رود ، تحرک نسبتا زياد نيروي هوايي عراق از جمله : 
دو نوبت بمباران اطراف مريوان ، پنج نوبت بمباران منطقه عملياتي والفجر 4 ؛ بمباران اطراف بانه ؛ شکستن ديوار صوتي در سنندج و حمله هوايي نا موفق به پيرانشهر ؛ گزارش ليبراسيون درباره تشديد بمباران هاي هوايي در عراق و اهداف آن .

گزارش آسو شيتد پرس از گشت زني هوايي جنگنده هاي هوايي ، جنگنده هاي ايراني بر فراز خليج فارس و جستجو براي شکار يک کشتي تجاري به تلافي حمله ديروز عراق به يک نفت کش ، خودداري معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از انتقاد به عراق در زمينه حمله به نفت کشها و يادداشت اعتراض انگليس به سفير عراق در لندن به دليل کشته شدن دو انگليسي در حمله روز گذشته از جمله مهمترين گزارشهاي اين خبر گزاري در امروز است .

نامه لشکر 14 امام حسين " عليه السلام " به نامه فرماندهي قرارگاه خاتم حاوي تجارب حفاظتي اين لشکر ؛ و تهيه و ارسال تجارب حفاظتي تيپ 20 مستقل زرهي رمضان به اين قرار گاه

بستن جاده سقز - سنندج توسط کومه له پس از پايان ساعت تامين جاده ؛ درگيري در بانه و صائين دژ ، هشدار دادستاني انقلاب خوي که ضد انقلابيون تصميم به خرابکاري در راه آهن منطقه دارند .

گزارشها حاکي از همکاري سه جانبه دمکرات ها و عناصر سلطنت طلب و سازمان امنيت ترکيه است .

رئيس جمهور ( آيت الله خامنه اي ) در مصاحبه با محقق و استاد و جامعه شناس دانشگاه رم که به عنوان خبر نگار تلويزيون ايتاليا به ايران سفر کرده است : اين چند نفر که در راس رژيم عراق قرار دارند ، نمي گذارند که يک صلح حقيقي در اين منطقه پا بگيرد .

طارق عزيز : تنها راه پايان دادن به اين جنگ متوقف کردن تامين جريان پول به خزانه ايران است .

گفتار تبليغاتي راديو بغداد درباره حمله احتمالي آتي ايران : دست اندر کاران رژيم حاکم برايران بايد يقين حاصل کنند که پيامد هجومشان ، کشتار هول انگيز بي سابقه اي خواهد بود.

اعلام حمايت جمهوري دموکراتيک خلق کره - که عضو سازمان ملل نيست - از طرح اخراج اسرائيل از سازمان ملل

متهم شدن دو آمريکايي و سه انگليسي به توطئه ارسال لوازم يدکي نظامي به ايران ، دستگيري يک سوئيسي و سه آمريکايي به اتهام تلاش براي تهيه و فروش لباسهاي ايمني ضد شيميايي به ايران .

خودداري ديوان عالي آمريکا از رسيدگي به درخواست پژوهش گروگان هاي سابق آمريکايي در ايران .

درگيري تماشاچيان فوتبال و مامورين انتظامي در ورزشگاه شهيد شيرودي و به خيابان کشيده شدن اين درگيريها و سوء استفاده عناصر ضد انقلاب از اين ماجرا .

تلاشهاي صلح در امروز : 
اعلام موفقيت تلاش هاي بازار مشترک اروپا با همکاري کشورهاي غير متعهد و سازمان کنفرانس اسلامي در زمينه جلوگيري از گسترش دامنه جنگ ايران و عراق و آغاز تلاش هاي جديد براي خاتمه دادن به جنگ از طريق مذاکره مستقيم توسط وزير خارجه ايتاليا ؛ 

ذکر انجام ابتکاراتي با حفظ بي طرفي نسبت به ايران و عراق به عنوان ماموريت واقعي وزير خارجه ژاپن از زمان روي کار آمدن وي در گزارش ساليانه وزارت خارجه ژاپن ؛ 

گفت وگوي وزير خارجه ژاپن و وزير مشاور در امور خارجه انگليس و اظهارات وي مبني بر بوجود آمدن تغييراتي در ايران و احتمال توقف جنگ خليج فارس .

گزارش المستقبل در خصوص فعاليتهاي عربي - آمريکايي براي پايان دادن به جنگ ايران و عراق .



1365
دلايل اتفاق نظر قطعي فرماندهان در مورد اجراي عمليات در منطقه ابو الخصيب ( کربلاي 4 ) ؛ وجود عقبه مطمئن تر ، ارزش هدف ، اهميت زمين دو طرف اروند و ابو الخصيب .

فرمانده کل سپاه : ما مي توانيم از غفلت دشمن از منطقه بين شلمچه و جزيره مينو استفاده کنيم و با تکيه بر سرعت عمل ، زمين مقابل بوارين در آن سوي اروند را گرفته و براي سقوط شلمچه و رسيدن به جاده سوم از آن استفاده کنيم .

مقررشد تمامي تلاش قرارگاه جنوب معطوف به رسيدن به شمال پتروشيمي و دست يابي به بصره باشد . ما بايد با تمام قدرت ؛ تکليفمان را انجام دهيم ، آن وقت هر چه خدا خواست پيش خواهد آمد .

افزايش اقدامات عملياتي و شناسايي هلي کوپترهاي دشمن در جزيره جنوبي ؛ پيشرفت اقدامات مهندسي - پدافندي نيروهاي خودي در جزيره مجنون .

گلوله باران تاسيسات صنعتي و اقتصادي عراق در مناطق خانقين و بصره . يک مقام عراقي : چنانچه اين اقدامات ادامه يابد ، ما تلافي خواهيم کرد .

نيروي دريايي چهار کشتي تجاري و نفت کش را در خليج فارس و تنگه هرمز مورد بازرسي قرار داد .

وزارت نيرو : فاو به شبکه اول سراسري برق کشور متصل شد .

در سه کمين ضد انقلاب و نيروهاي عراقي در مناطق مرزي مريوان و جوانرود ، 20 تن شهيد و 3 تن مجروح شدند .

پناهنده شدن 36 تن ديگر از مردم عراق به جمهوري اسلامي ايران ؛ مصاحبه چند پناهنده آشوري عراقي : تا کنون 39 هزار نفر از اقليت ها با اجبار به جبهه ها اعزام و کشته شده اند .

اعلام نظر مقام هاي اسرائيل ، مصر ، ويتنام ، روماني و شهردار دارالسلام درباره جنگ

سفير آمريکا در سازمان ملل متحد از ايران خواست با پذيرش قطعنامه روز گذشته شوراي امنيت ، آن را به مثابه انتقاد از خود تلقي نکند .

نماينده فومن در مجلس شوراي اسلامي : دولت بايد در روابطش با کشورهاي ديگر ، اصل تولي و تبري را مورد نظر قرار دهد . معني ندارد که دست دوستي ما به سوي فرانسه اي که تسليحات نظامي در اختيار عراق قرار مي دهد تا تاسيسات ما را بمباران کند؛ دراز شود .

در پي تظاهرات روز گذشته مردم تهران در مقابل سفارت آلمان در اعتراض به بسته شدن غرفه ايران در نمايشگاه بين المللي کتاب فرانکفورت ، دولت آلمان غربي به ايران اعتراض کرد.

فرمانده بخش اروپاي جنوبي نيروهاي ناتو : ناتو روند جنگ و تحولات آن را به دقت تعقيب مي کند .آمريکا ارسال تانک ، موشک و ضدموشک هاي مدرن را به ترکيه افزايش خواهد داد .

سخنگوي وزارت جنگ انگليس اعلام کرد نيروهاي مسلح اين کشور از چهارم تا چهاردهم آذر ماه مانورهاي بسيار مهمي را در عمان انجام خواهند داد .

وزير نفت کويت : موضع کويت مبني بر افزايش سهميه توليد نفت ، تغيير نخواهد کرد .

تحكيم مواضع دشمن در غرب اروندرود؛

دلايل اتفاق نظر قطعي فرماندهان در مورد اجراي عمليات در منطقه ابوالخصيب (كربلاي4): 
وجود عقبه مطمئن تر، ارزش هدف، اهميت زمين دو طرف اروند و ابوالخصيب. 

فرمانده كل سپاه: ما ميتوانيم از غفلت دشمن از منطقه بين شلمچه و جزيره مينو، استفاده كنيم و با تكيه بر سرعت عمل، زمين مقابل بوارين در آن سوي اروند را گرفته و براي سقوط شلمچه و رسيدن به جاده سوم از آن استفاده كنيم.

نماينده ايران در سازمان ملل: اين قطعنامه با قطعنامه هاي قبلي هيچ تفاوتي نداشت.

قطعنامه جديدي را شوراي امنيت به اتفاق آراء در ماه فوريه به تصويب رساند. 

در اين قعطنام از دو كشور خواست علاوه بر آتش بس و عقب نشيني نظاميان همچنين خواستار مبادله كامل زندانيان جنگي شد و از هر دو طرف خواست كه تمام جنبه‌هاي مناقشه‌هاي خود را براي ميانجيگري يا هر وسيله حل مسالمت‌آميز ارائه دهند.



1366
حمله هليكوپترهاي آمريكايي به قايق‌هاي تندرو در خليج و سقوط يك هليكوپتر امريكا (اولين برخورد مسلحانه ايران و آمريكا)

ازسرگيري مذاركات 5 عضو دائمي شوراي امنيت براي بررسي گزارش سفر دبيركل سازمان ملل به تهران و بغداد.

منبع: سايت فرهنگي شهيد آويني

نام:
ایمیل:
* نظر: