کد خبر: ۲۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان:
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تنها الگویی که می‌تواند گره‌گشای تمدن غرب باشد بحث رأفت اسلامی و پیوند علم و دین است، پیوندی که تا به حال الگوی انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش بسیج اساتید فارس به نقل از  خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیران هم‌اندیشی استادان که به مناسبت 27 آذرماه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: کاروان اسیران و آزادگان عاشورا پیام مهمی را برای جامعه دارند و آن پیام این است که برای دینداری باید هزینه داد و ایستادگی، استقامت و پایداری کرد و همچنین پیام اربعین هم این است که این پایداری‌ها و استقامت‌ها نتیجه خواهد داد.

وی افزود: اربعین یعنی نهراسیدن از جوسازی‌ها و تسلیحات دشمن تا اینکه به پیروزی دست یابیم.

حجت‌الاسلام محمدیان ادامه داد: امروز 27 آذر روز شهادت استاد مفتح است که به نام وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. ما این روز را گرامی می‌داریم و به روح شهید مفتح، شهید باهنر، علامه محمدتقی جعفری و سایر پیشگامانی که در عرصه حوزه و دانشگاه قدم برداشتند درود می‌فرستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه چند مرحله دارد که مرحله‌ای از این بحث به قبل از انقلاب برمی‌گردد که سایه مفرط بدبینی در بین این مجموعه سنگینی می‌کرد و عده‌ای قصد داشتند وحدت بین این دو حوزه را قطع کنند و فرصت نمی‌دادند که عده‌ای دلسوز در این رابطه وارد عرصه شوند ولی خوشبختانه تلاش دلسوزان نتیجه داد و توانستند با ورود به این عرصه این وحدت را ایجاد کنند. البته بعضی از‌ آنها در این راه جان خود را نثار کردند.

وی در مورد مرحله دوم این وحدت اضافه کرد: مرحله دوم این وحدت در آستانه پیروزی انقلاب و به برکت نفس مسیحایی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که برای وصل کردن آمده بود شکل گرفت و توانست جدایی‌های گذشته را به وحدت تبدیل کند.

محمدیان اضافه کرد: مرحله سوم در شکل‌گیری این وحدت دهه اول انقلاب بود که ما در جنگ تحمیلی مشاهده کردیم که حوزویان و دانشگاهیان در کنار هم از آرمان‌های انقلاب جانانه دفاع کردند و برای سال‌های متمادی کشور را از هجوم دشمن واکسینه کردند.

وی در مورد مرحله چهارم این مبحث اضافه کرد: تعمیق شناخت این دو مجموعه از همدیگر که صاحب حضور پررنگ دانشگاهیان در حوزه و حوزویان در دانشگاه بودیم و در این مرحله ارتباط بین حوزه و دانشگاه نهادینه شد و همکاری‌های علمی و پژوهشی میان این دو مجموعه تعریف شد.

وی تصریح کرد: البته در سال‌‌هایی بحث جدایی دین از سیاست و علم مطرح شد که خوشبختانه نتوانست صدمه‌ای به این دو حوزه وارد کند.

محمدیان ادامه داد: مرحله پنجم شکل‌گیری این ارتباط در دهه 90 اتفاق افتاد که در این مرحله سخن از حسن ظن به همدیگر و همکاری با هم و حتی توسعه همکاری نیست بلکه سخن از اهمیت و ضرورت وحدت بین این دو مجموعه است و وحدت این دو مجموعه برای پیشرفت کشور امری حیاتی و سرنوشت‌ساز است و به همین خاطر است که می‌گوییم فصل جدیدی در وحدت حوزه و دانشگاه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: بحث حوزه و دانشگاه یک بحث سلبی نیست بلکه یک بحث افراطی است و بحث بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی است که وحدت را ضروری و لازم می‌داند.

محمدیان با اشاره به اینکه چه اتفاقی افتاده است که بحث وحدت میان حوزه و دانشگاه ضرورت پیدا کرده است، گفت: موجی که انقلاب اسلامی در جهان پدید آورد و جهان غرب را با یک بن‌بست روبرو کرد که نتیجه قطعی آن فروپاشی غرب از داخل خواهد بود، اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد زیرا امروز غرب‌زدگان درونی هم دیگر نمی‌توانند از تمدن غرب دفاع کنند. تمدنی که در آن دین و علم را یکجا نپذیرفته است.

وی تصریح کرد: تنها الگویی که می‌تواند گره‌گشای تمدن غرب باشد بحث رأفت اسلامی و پیوند علم و دین است پیوندی که تا به حال الگوی انقلاب اسلامی بوده است.

محمدیان در ادامه افزود: با حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی در منطقه و پیشرفت‌های اخیر کشور ما کسانی که دین را تحجر و اسیر جامعه می‌دانستند به زباله‌دان تاریخ پیوستند و امروز دین و علم به صورتی به نمایش گذاشته شده که امید به آینده در دل مردم کشور زنده شده است.

وی خاطرنشان کرد: آنهایی که می‌خواهند به مردم اسلام را طور دیگری نشان دهند و بگویند اسلام یعنی طالبانی‌ها و تکفیری‌ها بدانند که عقلانیت موجود باعث شده که آنها در دست‌یابی و اهداف خود موفق نشوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ادامه داد: حوزویان و دانشگاهیان ارتباط میان خود را ضروری می‌دانند و می‌دانند که این ارتباط بیش از گذشته نیاز است.

وی افزود: امروز اساتید دانشگاه‌ها و دلسوزان این حوزه به ضرورت وجود علوم انسانی اسلامی تأکید دارند و همگان می‌دانند که تولید علوم انسانی بومی و اسلامی نقطه عطف وحدت حوزه و دانشگاه است و در هیچ میدان دیگری شاید این ضرورت احساس نشود.

محمدیان ادامه داد: توجه کارگروه‌‌های 15 گانه تحول علوم انسانی بر این بوده است که در هر دو مجموعه به صمیمیت و همدلی موضوعات مربوطه را پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش به علم و تحقق علمی و دینی نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است که این موضوع از اهداف جهادگران این راه بوده است که احساس کنند تعارضی بین علم و دین وجود ندارد که در مراحل بعدی برای مردم این موضوع اثبات شد و مردم متوجه شدند که چقدر بین علم و دین هماهنگی و هم‌آرایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته در این فصل بحث از هماهنگی علم و دین نیست بلکه سخن از این است که علمی غیر از دین نداریم و همه علوم منشأیی الهی دارند و اگر علمی منشأ الهی داشته باشد می‌تواند عالم را در مسیر قرب به خداوند راهنمایی کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به نظریه استاد جوادی آملی در مورد وحدت میان حوزه و دانشگاه افزود: برای پیشرفت مسائل علمی و دینی به شدت نیازمند وحدت میان حوزه و دانشگاه هستیم و در این راه نباید دیگر مباحث گذشته را تکرار کنیم و باید به مباحث دیگری که داریم و در این میان وجود دارد بپردازیم.

وی اظهار داشت: تعامل و همکاری میان حوزه و دانشگاه در ابعاد مختلف کاملا پدید آمده و دانشگاهیانی که وارد حوزه می‌شوند و حوزویانی که به دانشگاه می‌روند بسیار فراوان هستند و به پیگیری مباحث مختلف به ویژه علوم انسانی می‌پردازند.

محمدیان ادامه داد: ما ادعا می‌کنیم که در هیچ جایی از دنیا حوزویانی که اینگونه با محصولات دانشگاه آشنا باشند و از آن محصولات بهره‌مند شوند مثل کشور ما وجود ندارد و در هیچ جای دنیا هم دانشگاه‌هایی که مسائل دینی و مباحث آن را پیگیری کنند و از آن بهره‌مند شوند مانند دانشگاه‌های ما وجود ندارند.

وی خاطرنشان کرد: البته کاستی‌ها، کمبودها و انتقاداتی داریم ولی با توجه به اینکه در آغاز راه هستیم به پیگیری این مسائل خواهیم پرداخت.

محمدیان تصریح کرد: مأموریت حوزه و دانشگاه در پیچ تاریخی جدید این است که هر پژوهشی که صورت می‌گیرد آجری به ساختمان تمدن اسلامی اضافه کند.

وی افزود: حقیقتا وحدت میان حوزه و دانشگاه در بالاترین سطح خود قرار دارد و امروز ما از آثار آن در جامعه اسلامی بهره‌مند می‌شویم که مراکز هم‌‌اندیشی استادان در دانشگاه‌ها یکی از مصادیق مهم این حوزه به شمار می‌رود و با توجه به خدمات ارزنده دبیران هم‌اندیشی وظیفه خود می‌دانیم که از این دبیران قدردانی کنیم.

محمدیان با اشاره به طرح هم‌افزایی، اضافه کرد: با توجه به نظرسنجی‌هایی که از اساتید در دانشگاه گرفته شده است طرح دانش‌افزایی طرح موفقی ارزیابی شده است و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و 30 هزار اساتید را تحت پوشش خود قرار داده است که امیدواریم دولت جدید به این مبحث و به مراکز هم‌اندیشی استادان توجه بیشتری کند و مصوبه عالی انقلاب فرهنگی را که در دفتر رئیس‌جمهور قبلی معطل بود به زودی ابلاغ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بانک اطلاعاتی از استادان دانشگاه را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به طور مستمر و منظم با آنها در ارتباط باشیم و فرصت خدمتگزاری که خداوند در اختیار ما قرار داده است از دست ندهیم.

انتهای پیام224224

نام:
ایمیل:
* نظر: