کد خبر: ۲۲۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷
در طول تاریخ ، همواره قشقایی ها پایگاه قدرتمندی را در جنوب ایران دارا بوده اند و این خود باعث شده است که اقوامی از مکان ها ی دیگر جهان همچون آذربایجان ، قفقاز ، ترکیه ، گرجستان ، ارمنستان ، چین ، ایغورستان ( ترکستان شرقی ) ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ایران و … به دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی ، به مناطق تحت حاکمیت قشقایی ها مهاجرت کرده و به این پایگاه قدرتمند پناه بیاورند.
به گزارش بسیج عشایر فارس، آنگونه که از کتب و منابع تاریخی استنباط می شود ، اقوام سومر نخستین تمدن بشری را حدود هفت هزار سال پیش در سرزمین بین النهرین  پایه گذاری کردند و برای اولین بار اندیشه ی بشر  را با ابداع خط ( خط میخی ) ثبت نمودند. همچنین آنان شهر اوروق را به عنوان اولین شهر تاریخ بشری بنا کردند که تقریبا جمعیتی بین 20 تا 50 هزار نفر را در خود جای داده بود.

مورخین در مورد جایگاه اولیه ی ترکان سومری اختلاف نظر دارند ؛ اما اکثریت غالب آنها بر این باورند ، که جایگاه اصلی آنها  بین النهرین ، خوزستان و کناره های خلیج فارس ( مناطق جنوبی ایران ) بوده است . سومریان نیاکان اقوامی چون ؛ ایلامی ها ، هیتها ، گوت ها ، کاسیها ، قوتیها ( قوتولو ها ) ، هوریها ، سکا ها ، میتانی ها ( مانا ها ) ، لولو بی ها ، اورارتو ها ، مادها ، اشکانیان و … بشمار می آیند که طبق تحقیقات گسترده ی زبان شناسان التصاقی زبان بوده اند.

ویل دورانت نیز در مورد زبان سومری ها می گوید: « سومریان شاید از آسیای میانه ، قفقاز یا ارمنیه برخاسته و همراه دو رود دجله و فرات به جنوب بین النهرین آمده اند. چنین است اسنادی كه  از قدیمی ترین فرهنگ آنان در كشور دیده می شود…. نیز ممكن است از این حد هم فراتر برویم و بگوییم كه سومریان اصل مغولی داشته اند، چه در زبان ایشان بسیار لغات است كه به كلمات مغولی شباهت دارد » ( ویل دورانت – جلد 1 )

زبان های التصاقی-به گروه زبان های  اورال –  آلتاییک  گفته می شود که زبان ترکی از بزرگترین شاخه های خانواده ی آتاییک می باشد ( میشل مالدب 1386 ) . از آنجا که اقوام سومر نیاکان ترکان بوده اند ، حضور ترکان قشقایی در جنوب ایران اتفاقی نمی باشد و هماهنگی های فرهنگی ، اجتماعی ، جامعه شناختی ، زبانی ( وجود حرف نون غنه (η) در زبان ترکی قشقایی) و … نیز نشان می دهند که قشقایی ها از بازماندگان قوم سومر و دیگر اقوام منشعب آنها می باشند. 

امروزه ایل قشقایی همچون کنفدراسیونی ، تمام شاخه های ترکی مادر، همچون اوغوز ، ایغور ، قیپچاق و … را در بر می گیرد . با وجود اینکه تقریبا تمام لهجه های ترکی مادر در بین مردم ایل قشقایی تکلم می شود ، وجود  برخی مغایرت های فرهنگی ، هنری ، انسان شناختی ، زبانی و نیز عدم مطابقت پرده های موسیقی قشقایی ها با دیگر اقوام ترک دنیا و … قشقایی ها را از  د یگر اقوام ترک مجزا می سازد و آن ها را به عنوان یک شاخه ی مستقل در کنار دیگر برادرانش قرار می دهد( اسد الله مردانی رحیمی 1386 (


بطور خلاصه ، می توان گفت که قشقایی ها از دو گروه عمده تشکیل شده اند :

1-         ترکان بومی ایران که بازماندگان اقوام خاموش سومری ، ایلامی و … می باشند و از هزاره های پیش از میلاد در جنوب ایران سکنا گزیده اند .

2-       طوایف ،  قبایل و اقوام مهاجری که بعد ها بدلایل مختلف سیاسی و اجتماعی به این گروه پیوسته اند . ( اسد الله مردانی 1386 )

 

زبان ترکی قشقایی هم ، هم اکنون به عنوان27 ( بیست و هفتمین )  شاخه مستقل زبان ترکی مادر به ثبت رسیده است .

پایان خبر/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: