کد خبر: ۲۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۳

به گزارش  بسیج اساتید فارس به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور  فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مراسم بزرگداشت شهید مسعود علی‌محمدی از شهدای هسته‌ای که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها کشور برگزار شد، افزود: از سال 1356 با شهید علی‌محمدی آشنا شدم و آن زمان ایشان ورودی دانشگاه شیراز بودند.

عباسی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آشنایی مختصر با شهید علی‌محمدی از سال 1362 این آشنایی بیشتر و عمیق‌تر از قبل شد.

همرزم شهید علی‌محمدی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی فعالیت علمی شهید علی‌محمدی جدی‌تر شد و ایشان در زمان فراگیری علم به عمق آن توجه می‌کرد و سعی داشت درست بیاموزد و همچنین در کلاس‌های درس مشترکی که داشتیم متوجه شدم ایشان ازجمله دانشجویان مهاجم به موضوع یادگیری است.

عباسی با اشاره به اینکه پنهان کردن بعضی از موضوعات در کشور به عنوان یک مرض وجود دارد، ادامه داد: در بحث شناساندن دانشمندان ما، بعضی از مسئولین سعی دارند موضوعات را پنهان کنند و در بحث شهید علی‌محمدی این موضوع کاملا مشخص است و آنها می‌خواستند همان بلایی را که سر شهید رضایی‌نژاد آوردند بر سر این شهید بیاورند و قصد داشتند ایشان را به عنوان یک دانشجوی ساده صنعتی‌شریف معرفی و سطح وی را پایین بیاورند.

وی در ادامه تصریح کرد: خدا را شکر در آن زمان من مسئولیت داشتم و به داد شهید احمدی‌روشن رسیدم و وی را معرفی کردم و نشان دادم که دشمن برای چه هدفی در پی ترور ایشان است.

عباسی با اشاره به اینکه باید واقعیات را بیان کنیم و با اقتدار بر سر مسائل ایستادگی کنیم، اضافه کرد: در آن زمان یکی از مسئولان ما می‌گفت شهادت علی‌محمدی به خاطر یک موضوع شخصی بوده و در آن زمان هم من بودم که سعی کردم  ایشان را به درستی معرفی و هدف دشمنان را از ترور ایشان بیان کنم.

همرزم شهید علی‌محمدی در مورد آشنایی شهدای هسته‌ای با یکدیگر خاطرنشان کرد: فیزیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی با هم ارتباط دارند و به خاطر این موضوع بود که این شهدا با توجه به اینکه در رشته‌های مختلف حضور داشتند با هم رابطه برقرار کردند.

وی با اشاره به اینکه کشور در زمان جنگ در مسائل فیزیک تجربی ضعیف بود، گفت: با همت و تلاش این دانشمندان و دیگر فعالان عرصه علمی کشور و پیگیری‌های آنها الان وضع خوبی در این زمینه داریم.

عباسی ادامه داد: شهید علی‌محمدی علاوه بر اینکه یک فیزیکدان بود گرایش هسته‌ای هم داشت و ایشان با من یک دوره آموزش هسته‌ای را گذرانده بودند.

وی با اشاره به اینکه شهید علی‌محمدی جز اولین کسانی بود که روی شتاب‌دهنده کار کرد افزود: شهید علی‌محمدی در آن سال‌ها که ما داشتیم شتاب‌دهنده ذرات را گسترش می‌دادیم در تیم‌های اولیه‌ای که برای محاسبات وجود داشت شرکت داشتند.

رئیس سابق انرژی اتمی در ادامه اظهار داشت: شهید علی‌محمدی همیشه پاسخگوی سوالات بودند و با توجه به اینکه دکترا داشتند با موتورسیکلت رفت و آمد می‌کردند که این موتورسیکلت امروز می‌تواند به جای پوسیدن در حیاط خانه وی به موزه‌ای که برای این شهیدان در نظر گرفته شده است منتقل شود.

عباسی اضافه کرد: سماجت من و علاقه‌ای که بین من و این شهید وجود داشت باعث شد شهید علی‌محمدی در جلسات تهیه نقشه هسته‌ای کشور که سه سال طول کشید شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه شهید علی‌محمدی جز افراد تاثیرگذار بودند خاطرنشان کرد: اگر ما در علم و سایر تکنولوژی‌ها مثل فیزیک و شیمی پیشرفت نمی‌کردیم فعالیت هسته‌ای را نمی‌توانستیم انجام دهیم و شهید علی‌محمدی نقش قابل توجهی در این راه داشتند.

عباسی تصریح کرد: دکتر علی‌محمدی در سال‌های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی در آزمایشگاهی که ساخته‌بودیم حضور داشتند و این آزمایشگاه جز مکان‌های مورد علاقه این شهید بود.

وی اضافه کرد: شهید علی‌محمدی در یادگیری تواضع بالایی داشت و اواخر عمر خود در یک پروژه الکترومغناطیسی در حال فعالیت بود و در این پروژه مرا مجبور به همکاری با خود کرد.

عباسی با اشاره به اینکه شهید علی‌محمدی یک عالم جامع شرایط بود و مسائل مذهبی را خوب می‌فهمید اظهار داشت: ایشان توانایی داشتند که رئیس دانشگاه شوند ولی در آن زمان هیچکس به این موضوع توجه نکرد ولی بعد از شهادت بود که توجه به ایشان زیاد شد و ای‌کاش ما در زمان حیات این عزیزان به آنها توجه کنیم.

وی با توصیه به اساتید و دانشجویان جهت پیشه کردن تقوا و صبر تصریح کرد: خواست خدا بود تا بتوانم از بمبی که به ماشین من چسباندند آسیب نبینم، ولی مگر با حذف دانشمندانی امسال علی‌محمدی علم تعطیل می‌شود مگر دشمنان نمی‌دانند مانند این دانشمندان در کشور فراوان است و حتی دانشجویان فوق‌ لیسانس و دکترای ما امروز علمشان از ما بیشتر شده‌است.

عباسی با اشاره به اینکه دشمن نتوانست با ترورهایی که انجام داد ما را ناامید کند اضافه کرد: دشمن در این مورد در هدف خود ناکام ماند و این به خاطر استقامت و صبر مردم ایران، خانواده شهدا و دانشمندان ما است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ یک عده می‌جنگیدند یک عده پشت جبهه و یک عده هم دورتر از آن خدمت می‌کردند ولی همه هدفشان خدمت به کشور بود پس نمی‌توان هیچکدام را حذف کرد و امروز مسئولان ما باید بپذیرند که در کشور دوره سعی و خطا گذشته و باید از تجربیات استفاده کرد و برای مسائل استراتژیک تشکیلات استراتژیک پیش‌بینی کرد.

عباسی در خاتمه با اشاره به اینکه باید با عالم‌های علمی توجه بیشتری کرد خاطرنشان کرد: باید در حد توان برای این دانشمندان هزینه کرد و وزارت اطلاعات باید مراقب دشمنان که قصد ترور دانشمندان ما را دارند باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: