کد خبر: ۲۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
مدیرکل آموزش و پرورش فارس:
مدیران مدارس خاص نمونه دولتی و شبانه روزی مناطق و نواحی آموزش و پرورش فارس در همایشی دو روزه که به میزبانی مرکز آموزش عالی فرهنگیان سلمان فارسی برگزار شد، علاوه بر آگاهی از جدیدترین دستورالعملها و آئین نامه های اجرایی، به نقد و بررسی مسائل و مشکلات این مدارس با حضور مسئولین پرداختند .

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس در این همایش تخصصی 230 نفر از مدیران مدارس نمونه دولتی و شبانه روزی استان به همراه کارشناسانی از اداره کل آموزش و پرورش و کارشناس مسئول مدارس خاص دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گردهم آمده و پیرامون نحوه کیفیت بخشی به آموزش و مباحث مدیریتی این مدارس همچنین آشنایی با جدید ترین دستورالعمل ها و آئین نامه های اجرایی به بحث و تبادل نظر پرداختند .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این همایش ضمن اشاره به اینکه تنها راه نجات آموزش و پرورش تمرکز زدایی است گفت: نقش کلیدی مدیران مدارس در توسعه همه جانبه دانش آموزان بسیار ارزشمند و کلیدی است و این مدیران هستند که میتوانند نقش اساسی در راهبری و هدایت دانش آموزان خوب و توانمند استان داشته و موجبات ارتقاء توانمندیها ی این عزیزان را فراهم نمایند .

حمید رضا آذری گفت : شک نکنید رکن اصلی موفقیت یا عدم موفقیت آموزش و پرورش کشور به مدیران مدارس بر می گردد بنابر این تکریم مدیران مدارس و انتخاب آنان بسیار مهم است. ما باید به جایی برسیم که مدیر نیاز سنجی کند و خودش نیازها را بررسی و ارزیابی نماید . ما نباید به مدیران مدارس اهداف بدهیم و هر روز برای آنان بخشنامه بفرستیم .

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با سایر ادارات تفاوت دارد گفت :یک مدیر مدرسه می تواند فوق العاده در بهبود همه جانبه مدرسه نقش ایفا نماید. اگر مدیران به کار خود واقف نباشند می توانند اثرات تخریبی بسیاری بر روح و روان دانش آموزان داشته باشند و قطعا آینده این عزیزان تباه خواهد شد .

آذری افزود: تا زمانی که فرهنگ را بالا نبریم و انسانها را توسعه ندهیم و به ریشه ها توجه نداشته باشیم نمی توانیم کشوری توسعه یافته و پیشرفته داشته باشیم .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه منابع محدود اما خلاقیت نامحدود است اظهارداشت: باید فکر کردن و مشورت کردن را بیاموزیم و در حل مسائل تفکر نماییم و اگر آسیب یا مشکلی وجود دارد به کمک یکدیگر برطرف نمائیم.

وی با اشاره به تعریف های ارائه شده در خصوص مدیریت گفت : مدیریت یک علم است و باید بر اساس داده های علمی مدیریت کنیم و تحقق اهداف با توجه به نوع مدیریت و رفتار مدیران ایجاد می گردد .اگر در تصمیم گیری از تمامی کارکنان نظرخواهی کنیم میزان انگیزش آنان را در انجام امور بالابرده و بر حس مشارکت و همکاری آنان می افزاییم .

کارشناس مسئول مدارس خاص ( نمونه دولتی و شبانه روزی دفتر متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی با اشاره به تغییرات انجام گرفته در آئین نامه و دستورالعمل های اجرایی این مدارس گفت : امسال به گونه ای برنامه ریزی شده است تا از هرگونه توسعه بی رویه و بدون کارشناسی دبیرستانهای نمونه دولتی حتی به صورت کلاسی جلوگیری شود همچنین به مدارس شبانه روزی وتعیین سرپرستان این مدارس نیز توجه ویژه ای شده است .

احمد عبداله پور در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه طراحی سؤالات آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی گفت : جداسازی آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی از مدارس استعدادهای درخشان یکی از برنامه های مد نظر وزارت آموزش و پرورش است .

وی ضمن تاکید بر کیفیت بخشی به مسایل آموزشی و پرورشی این مدارس گفت : باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا علاوه بر ارتقاء سطح کیفی آموزشی و پرورشی در این مدارس دانش آموزان مدارس شبانه روزی حداقل یک مهارت را فرا گرفته و دانش آموزان مدارس نمونه دولتی نیز حداقل یک پژوهش در طول سال تحصیلی ارائه نمایند.

کارشناس مسئول مدارس نمونه دولتی و شبانه روزی دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود : یکی ازسیاست ها و اهداف اساسی وزارت آموزش و پرورش در این مدارس توسعه پوشش تحصیلی دانش آموزان شبانه روزی در مناطق محروم همچنین آشتی دادن دانش آموزان با پژوهشسرا ها و ارتقاء سطح علمی این دانش آموزان در رقابتهای دانش آموزی، المپیادها و جشنواره های علمی و پژوهشی کشوری است .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس نیز در این همایش ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان و تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گفت : مدارس شبانه روزی یکی از نعمتهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای دانش آموزانی است که در دورترین نقاط این استان زندگی می کنند وامکان ادامه تحصیل این عزیزان در مدارس روزانه وجود ندارد .

محمود رضا نصیری با اشاره به نقش اساسی مدیران این مدارس در کیفت آموزش و پرورش دانش آموزان خاطرنشان ساخت : مدیران این مدارس باید برای رشد و شکوفایی استعدادهای این دانش آموزان عزیز برنامه ریزی جدی داشته باشند و توجه به کیفیت آموزشی و بالا بردن کیفیت تدریس و تحصیل در این مدارس باید به نحوی باشد که دانش آموزان بتوانند حداکثر استفاده را در جهت رشد و پیشرفت علمی ، آموزشی و تربیتی خودشان داشته باشند .

وی همچنین خواستار توجه خاص و جدی مدیران و مسئولان این مدارس به امر تربیت دینی و توجه دادن دانش آموزان به مسائل مذهبی ، اخلاقی ، فرهنگی و اجتماعی شده و برلزوم برنامه ریزی به منظور بهینه سازی اوقات فراغت این عزیزان و اجرای برنامه های متنوع پرورشی ،فرهنگی و تربیتی تاکید نمود .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس توجه به بهداشت و سلامت دانش آموزان ، نظارت بر خوابگاهها ، آشپزخانه ، سلف سرویس و کیفیت غذای دانش آموزان مراکز شبانه روزی را نیز ضروری دانسته و از مسئولین این مدارس خواست تا با اهتمام و حساسیت بیشتری به این مسائل رسیدگی نمایند .

شایان ذکر است در بخشی از این همایش دکتر سامانی یکی از اساتید روانشناسی همچنین معاونین و کارشناسان آموزش و پرورش فارس در قالب کارگاه های آموزشی مطالبی را در 5 محور مدیریتی ، روابط انسانی ، کیفیت بخشی به آموزش ، آشنایی با آئین نامه ها و مسائل جاری و امور مالی ارائه نمودند .
نام:
ایمیل:
* نظر: