کد خبر: ۲۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶
بیانه پایانی کمیته داوران دهمین جشنواره علمی -پژوهشی بسیج فرهنگیان توسط دکتر خاکی قرائت شد.

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان،بیانه پایانی کمیته داوران دهمین جشنواره علمی -پژوهشی بسیج فرهنگیان توسط دکتر خاکی قرائت شد.

بسمه تعالی

بیانه پایانی کمیته داوران جشنواره با سلام و درود به پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه اطهار با سلام به روح ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با درود به شهدای انقلاب، دفاع مقدس وبخصوص شهدای معلم وعرصه علمی کشور با سلام وآرزوی عمر با برکت برای مقام عظمای ولایت اصحاب دانش و دانایی در «دهمین همایش و جشنواره علمی پژوهشی بسیجیان فرهنگی » گرد هم آمده اند تا براساس توصیه­ های دینی اسلام با ترویج علم کمال یافته رشد وتعالی انسان  باشکوهی فزونتر به منصه ظهور برسد .

در جامعه اسلامی کار تعلیم وتربیت وبخصوص نشر علم ، وظیفه ای سازمانی و تشکیلاتی منحصر در اختیار قشر خاصی نیست بلکه رسالتی است بر دوش آحاد جامعه اسلامی و البته در این عرصه خطیر وظیفه آموزش و پرورش و معلمان ودانشگاه­ها بس سنگین تر و با اهمیت تر است .

ما اعضای کمیته­های علمی و شورای سیاست گذاری ، در این همایش، ضمن فراخوان همه آحاد جامعه بر احترام نهادن به علم وعالم، معلم ودانشمند ، توجه ویژه­ی سیاستگزاران و مسئولان را بیش از پیش به این موضوع بسیار مهم فرا می خوانیم و از همه فعالیتها و تلاشهای ارزنده و سازنده در این رهگذر حمایت خود را ابراز می نمائیم.

 

«دهمین جشنواره­ی علمی-پژوهشی بسیجیان فرهنگی، در حالی برگزار می‌شود که این قشر دریادل فرهنگی در صدها شهر بزرگ و کوچک در سراسر ایران  ضمن شرکت در این همایش مقالات خود را ارسال داشتند.

با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از زیاده خواهی وتحریم کشورهای متجاوز به حقوق حقه­ی ملت ایران ، استقبال اندیشمندان،  اساتید ، معلمان ،  پژوهشگران و علاقه­مندان از موضوع و محورهای همایش و تعدد و تنوع مقالات دریافتی از سراسر کشور بیانگر این است که تدبر و کنکاش در مورد ماهیت و فلسفه، ظرفیت ها، فرصت ها و چالش­های موجود از سوی جامعه فرهنگی و  علمی  به خوبی درک شده است.

هدف اصلی این همایش نیز کاویدن ابعاد و کارکردهای مختلف نقش معلم در تعلیم و تربیتو آسیب­شناسی آن بود ه است تا با نگاه علمی به ایجاد و اشاعه شناختی عمیق از ظرفیت ها و فرصت های موجود در محورهای پیشنهادی به توسعه و پیشرفت در زمینه های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی ،دینی و نظایر آن کمک کند.

بی تردید سیاستگذاری اثربخش و تصمیم گیری مناسب در مورد نقش معلم در تعلیم و تربیتبا توجه به پیچیدگی ابعاد علمی و شرایط اجتماعی ، جز با برنامه­ریزی ، شناخت علمی و آگاهی عمیق از تغییر انگاره­هاي ذهنيو لحاظ نمودن تجارب کشورهای توسعه یافته با تاکید بر بوم ساختی آن­ها در امر خطیر تعلیم و تربیت ممکن نیست. طراحی محورهای مقالات دهمین جشنواره  نیز بر اساس شرایط فعلی کشور ، و با مواجهنیازها و توصیه­های مقام معظم رهبری تنظیم شده است،  تا با حصول  شناخت و آگاهی ، فرصت ها و آسیب ها در کانون توجه قرارگیرند.

 

فراخوان جشنواره در  4 محور  و 16 موضوع ذیل دربه استان­ها  ارسال شد:

1-   پیشرفت علمی

2-   حماسه اقتصادی

3-   سبک زندگی ایرانی-اسلامی

4-   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

اگر چه اخبار، حاکی از بی اطلاعی معلمان برخی از مدارس در خصوص برگزاری همایش حتی در سطح تهران بود اما استقبال بی نظیر جامعه بسيج فرهنگیان ، نشان از علاقه مندی فرهنگیان به حضور در عرصه­های علمی و انتقال تجارب خود به آحاد جامعه دارد.

انتظار دارد همزمانی این جشنواره با ابلاغ سیاست­های اقتصاد مقاومتی سرآغازی مستدام و پویا در راستای استقلال هرچه بیشتر کشور و عزت­مندی ایران اسلامی با تأسی از مشی و راه ولایت به منظور ترویج  نگاه علمی و سازنده، به کشور باشد.

پیشنهادهاي ارایه شده توسط هیات محترم داوران همایش به شرح زیر اعلام می­گردد:

1- توانمند سازی پژوهشی معلمان به عنوان یکی از نرم افزارها و سخت افزارهای لازم و ضروری در جامعه علمی کشور می بایست به طور کاربردی ترمیم و توسعه یابد.

2- بر اساس یافته­های پژوهشگران که مقالات خود را ارایه نموده­اند ، روش سنتی آموزش در قیاس با دنیای پر شتاب امروز، نبودن الگوهایی کاربردی و پیشرفته در حوزه­ی آموزش بخصوص در مقاطع ابتدایی و راهنمایی باعث رکود علمی و هدر رفت پتانسیل ذهنی یادگیرنده­گان می­شود که توجه دولت و وزارت آموزش وپرورش را بیش از گذشته می­طلبد.

3-  با عنایت به شاخص­ها و استانداردهای آموزشی دنیا با بوم ساختی آن­ها ، می­بایست نظام آموزشی  به سمت و سوی اجرایی نمودن این یافته ها حرکت نماید.

در پایان ضمن تشکر و تقدیر از برادران ارزشی و بسیجی: جناب آقای دکتر فانی ،  سردار نقدی ، دکتر رمضانیان  و دیگر مسؤولان نظام تعلیم و تربیت که جامعه­ی فرهنگی کشور را در اجرای این همایش یاری نموده­اند درخواست می­گردد تا زمینه های مناسب برای تبیین و اجرای یافته های این همایش علمی و  پژوهشی رافراهمنمایند.

واسلام علی من التبع الهدی

کمیته داوران دهمین جشنواره علمی-پژوهشی

نام:
ایمیل:
* نظر: