کد خبر: ۲۷۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از نشريه حكيم، عمليات با نام بي بي بود، شهادت آرزوي همه، زمان را هيچ فرشته اي از دست نمي داد تا بتواند خط شكني از بدر و فتح المبين را در آغوش گيرد تمام شهدا فاطمي بودند و حسيني مي رفتند. دعا كنيم تا شهدا برايمان دعا كنند با رمز يا زهرا(س).

عمليات بدر

عمليات بدر با رمز يا زهرا(س)، در روز بيست اسفند 63 كليد خورد. اين عمليات همزمان با اولين سالگرد عمليات آبي - خاكي خيبر و در واقع دستيابي و تسلط بر جاده العماره – بصره و نيز راهيابي به مركز اصلي هورهاي غرب دجله و هم چنين تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نيرو از جمله اهداف اين عمليات بود.

طي عمليات بدرعلاوه بر تلفات سنگين كه به دشمن وارد شد، بيش از 500 كيلومتر مربع از منطقه هور به تصرف نيروهاي خودي درآمد، شهيد عباس كريمي، دلاور مردي كه پس ازشهادت حاج همت در خيبر، به فرماندهي لشگر 27 محمد رسول الله(ص) منصوب شد نيز در روز 24/12/1363 در همين عمليات بر اثر اصابت تركش خمپاره به سرش به شهادت رسيد...مهدي باكري نيز از ديگر شهداي به نام اين عمليات است.



بيت المقدس 2

در 25 ديماه سال 1366 ه ش عمليات بيت المقدس 2 با رمز يا زهرا (س) آغاز شد . فرماندهي عمليات را كه ازنوع تك گسترده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عهده داشت . در عمليات بيش از 2500 نفر از افراد دشمن كشته و زخمي و 785 نفر از افراد دشمن به اسارت در آمدند . بر اثر اين عمليات غنائم زيادي نصيب نيروهاي اسلام شد. نيروها در اين عمليات مي بايست از رودخانه قله چولان عبور مي كردند . تيم راپل پادگان امام علي (عليه السلام) تهران در شرايط بسيار سخت و خطرناك و بصورت ابتكاري پلي بر روي رودخانه خروشان نصب كردند كه طول آن به بيش از 200 متر و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بيش از 40 متر بود جهت رعايت احتياط ظرفيت عبوري را حداكثر 10 نفر مشخص نمودند و همين مسئله باعث طولاني شدن عبور گردانها از پل مي شد. اين عمليات پيكر رزمندگان شجاعي را گل گون و الهي كرد.

طرح ريزي عمليات افتخارآفرين فتح المبين از اواسط آبان سال 1360 آغاز شد و فرمان حمله با رمز « بسم الله الرحمن الرحيم، بسم الله القاصم الجبارين و يا زهرا(س)» صادر شد



فتح 7

يكي‌ از مهمترين‌ و كاري‌ترين‌ حمله‌هاي نامنظم در جنگ، عمليات‌ «فتح‌7 » بود كه‌ طي‌ آن‌ نيروهاي‌ خودي‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ برون‌ مرزي‌ «رمضان» با رمز «يا فاطمة‌الزهرا(سلام‌ الله‌ عليها)» در روز7 تيرماه‌1366 وارد عمل‌ شدند. نيروها با انهدام‌ ساختمان‌ مركزي‌ پارازيت‌ و دكل‌ مخابراتي و پست‌ برق، شهر سيدصادق‌ عراق‌ را به‌ مدت‌ چند ساعت‌ تحت‌ كنترل‌ خود گرفتند و در همين‌ فاصله‌ به‌ تخريب‌ ساختمان‌هاي‌ دولتي‌ پرداختند.

همچنين‌ طي‌ اين‌ حمله‌ به‌ پادگان‌ها و يگان‌ ضد شورش‌ عراق خسارات‌ سنگيني‌ وارد آمد و6 پايگاه‌ حفاظتي‌ اطراف شهر‌ سيدصادق‌ نيز منهدم‌ شد. اين عمليات خسارات جبران ناپذيري را بر ارتش عراق وارد آورد.



فتح المبين ( اِنّا فَتَحنا لَكَ فَتحَاً مُبيناً )

با پيروزي عمليات طريق القدس و قطع ارتباط زميني يگان هاي عراق در دو منطقه ي غرب دزفول و غرب رود كارون، زمينه مناسب براي عمليات در هر يك از اين دو منطقه فراهم شد. طرح ريزي عمليات افتخارآفرين فتح المبين از اواسط آبان سال 1360 آغاز شد و فرمان حمله با رمز « بسم الله الرحمن الرحيم، بسم الله القاصم الجبارين و يا زهرا(س)» صادر شد. در اين عمليات، رزمندگان اسلام موفق شدند ضمن زخمي و به هلاكت رساندن 000، 10 نفر از سربازان دشمن تعداد 200، 2 نفر از آنان را به اسارت خويش در آورند و 7 فروند هواپيماي دشمن را سرنگون و تعداد 60 دستگاه تانك عراقي را منهدم و منطقه اي به وسعت 650 كيلومتر مربع در محورهاي عملياتي شوش و دزفول را از وجود دشمن پاك كنند. روز سه شنبه سوم فروردين تعداد اسراي تخليه شده به مرز 5000 نفر رسيد و رزمندگان ايراني به كليه اهداف خود دست يافتند و منتظر مرحله ي بعدي عمليات شدند.



كربلاي 5

عدم موفقيت در عمليات كربلاي 4 بحران بزرگي را براي فرماندهان جنگ ايجاد كرده بود و استحكامات شلمچه را غير قابل عبور مي دانستند. اما در اين ميان فرمانده كل سپاه از شكست دركربلاي 4 فقط ضعف دشمن در شلمچه را شناسايي كرده بود، به هر صورت عمليات كربلاي 5 در وضعيت بسيار دشوار طراحي و بلافاصله در 19 دي ماه 65 با رمز مبارك « يا زهرا (س)» ، با هدف تصرف شلمچه در ساعت يك بامداد آغاز شد . در اين عمليات رزمندگان اسلام با پشتيباني و حمايت آتشبارهاي سنگين از مواضع خود خارج و چون صاعقه بر سر دشمن فرود آمدند . رزمندگان اسلام با عبور از موانع بسيار دشمن ،مواضع عراق را از سمت شمال مورد هجوم قرار دادند و تا دوم اسفند 65 به اهداف اصلي خود دست يافتند. در عمليات از دشمن بيش از 90000 كشته و زخمي به جاي ماند و 2385 نفر هم به اسارت در آمدند. پيروزي ايران در اين منطقه شمارش معكوس پايان جنگ را در پي داشت.



كربلاي 6

عمليات‌ كربلاي‌6 ؛ تلاشي‌ براي‌ آزادي‌ منطقه‌ شمال‌ «سومار» و «نفت‌شهر» بيش‌ از هر زمان‌ ديگر براي‌ ايراني‌ها اهميت‌ داشت، چرا كه‌ حدود شش‌ سال‌ از جنگ‌ مي‌گذشت‌ و هنوز اين‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ عراق‌ بود. با تداوم‌ عمليات‌ كربلاي‌5 در شلمچه، زمان‌ اجراي‌ عمليات‌ در نفت ‌شهر بيش‌ از پيش‌ ضرورت‌ يافت. از اين‌ رو عمليات‌ كربلاي‌6 در تاريخ‌23 دي‌ ماه‌1365 با رمز «يا فاطمه‌ زهرا(سلام‌ الله‌ عليها)» توسط‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ به‌ اجرا درآمد. در صورت‌ موفقيت‌ اين‌ عمليات، از فشار دشمن‌ در جنوب‌ كاسته‌ مي‌شد و پيشروي‌ رزمندگان‌ در منطقه‌ شرق‌ بصره‌ تسهيل‌ مي‌شد، اما اينگونه‌ نشد و فرماندهان‌ اين‌ عمليات‌ به‌ دستاوردهاي‌ موجود آن‌ بسنده‌ كردند. در اين‌ عمليات‌ كه‌ به‌ وسعت‌100 كيلومتر انجام‌ شد، بلندي‌هاي‌ شمال‌ شرقي‌ نفت‌ شهر آزاد و پل‌هاي‌ ارتباطي‌ منطقه‌ رودخانه‌ «كنگاگوش» به‌ تصرف‌ ارتش‌ خودي‌ درآمد.

عمليات نصر 7 در تاريخ 14 مرداد 1366 با رمز ‹‹يا فاطمه الزهرا (س)›› در منطقه عمومي ‹‹سليمانيه›› عراق به اجرا درآمد. اين عمليات كه به تصرف و انسداد معبر ضد انقلاب درغرب كشور همراه بود



نصر 5

به منظور پاسخگويي به شرارت‌هاي عراق در خليج فارس، بمباران مناطق كردنشين تصرف و تأمين بخشي از ارتفاع مسلط بر قلعه ديزه عراق. در جريان تكميل عمليات كربلاي 10، سپاه پاسداران، دشمن بعثي را در اين منطقه مورد حمله قرار مي‌دهند و ضربات مؤثري به آنها وارد مي‌آورند و سنگرهاي آنان را كه معروف به «حفره روباه» بود يكي پس از ديگري تسخير مي‌كنند. دشمن شكست خورده به طرف مرزهاي بين‌المللي عقب‌ مي‌نشيند. طي اين عمليات علاوه بر خارج كردن تعداد 10 روستاي ايران از زير ديد و تير مستقيم عراق، تعداد 19 روستاي عراق در زير ديد و تير رزمندگان اسلام قرار مي‌گيرد. با تسلط بر ارتفاعات منطقه، به ويژه بلندي‌هاي بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهاي ايران اسلامي مسدود مي‌شود و با تسخير ارتفاعات مشرف به شهر قلعه ديزه عراق اين شهر در ديد كامل رزمندگان قرار مي‌گيرد، به طوري كه با چشمان غيرمسلح قابل رويت مي‌شود. با تأمين و تثبيت مواضع متصرفه، 20 كيلومتر از نوار مرزي تحت كنترل سپاه اسلام در مي‌آيد.



نصر 7

عمليات نصر 7 در تاريخ 14 مرداد 1366 با رمز ‹‹يا فاطمه الزهرا (س)›› در منطقه عمومي ‹‹سليمانيه›› عراق به اجرا درآمد. اين عمليات كه به تصرف و انسداد معبر ضد انقلاب درغرب كشور همراه بود. شامل منطقه اي به وسعت 30 كيلومتر مربع مي شد. تهاجم وسيع نيروهاي خودي سبب گرديد كه علي رغم هوشياري نسبي دشمن كليه اهداف عمليات در مرحله نخست به دست آيد. مرحله دوم آن نيز پس از اجراي آتش توپخانه روي مواضع دشمن از دو محور آغاز شد. نيروهاي ايراني پس از سه ساعت درگيري اولين قله به تصرف درآورده و جاده آسفالت سردشت- قلعه ديزه و پاسگاه مرزي بلفت را در دست خود گرفتند. در اين عمليات 4 فروند چرخبال، ده ها قبضه خمپاره انداز، 10 دستگاه تانك و نفربر. 50 دستگاه خودرو و مقداري زيادي سلاح سبك و نيمه سنگين دشمن منهدم شد. 1 تيپ و 7 گردان عراق از بين رفت و كشته و زخمي ها و اسراي عراق به 1285 نفر رسيد.



والفجر 5

عمليات‌ «والفجر5 » ساعت‌24 روز27 بهمن‌ ماه‌1362 با رمز «يا زهرا(سلام‌ الله‌ عليها») در منطقه‌ كوهستاني‌، حدفاصل‌ شهرهاي‌ مهران‌ و دهلران‌ به‌ اجرا درآمد. نيروهاي‌ عمل‌ كننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در دو مرحله‌ با هدف‌ آزادسازي‌ بلندي‌هاي‌ منطقه‌ وارد عمل‌ شدند. در همان‌ ساعات‌ نخست، ده‌ها كيلومتر مربع‌ از خاك‌ ايران‌ آزاد و به‌ تسلط‌ نيروهاي‌ ايراني‌ درآمد، در مرحله‌ دوم‌ نيروهاي اسلام توانستند در 35 كيلومتري‌ بزرگراه‌ بغداد- بصره‌ است پيشروي و مستقر شوند. در اين‌ مرحله‌ نيز4 تيپ‌ كوهستاني‌ عراق‌ به‌ طور100 درصد و تيپ‌50 زرهي‌ لشكر12 بيش‌ از50 درصد منهدم‌ شد و دشمن‌ با دادن‌3770 تن‌ كشته‌ و زخمي‌ و اسير در طي‌ شش‌ پاتك‌ سنگين‌ عقب‌نشيني‌ كرد. در مجموع‌ دو مرحله‌ عمليات، منطقه‌اي‌ به‌ گستردگي‌110 كيلومتر مربع‌ آزاد گرديد و40 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، مقداري‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‌سنگين،2 فروند چرخبال، ده‌ها دستگاه‌ خودروي‌ نظامي‌ و10 انبار مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ و ده‌ها دستگاه‌ تانك‌ و نفربر، شماري‌ خودروي‌ نظامي‌ و انواع‌ سلاحهاي‌ سبك‌ و نيمه‌ سنگين‌ به‌ غنيمت‌ رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ درآمد.

نيروهاي ارتش عراق ناباورانه در برابر تهاجم قواي ايراني غافلگير شدند و لشگر گارد را وارد ميدان كردند. اين شتابزدگي و عدم توجه كامل نسبت به منطقه باعث محاصره لشگر گارد توسط رزمندگان سپاه و بسيج شد و با وضعيت ذلت باري به هلاكت رسيدند



والفجر 6

نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در ساعات‌ باقي‌ مانده‌ تا عمليات‌ بزرگ‌ خيبر و براي‌ انهدام‌ بخشي‌ از توان‌ جنگي‌ قواي‌ دشمن، عمليات‌ «والفجر6 » را طرح‌ريزي‌ كردند تا در منطقه‌ مرزي‌ «چزابه» به‌ اجرا در آيد. حمله‌ در ساعت‌23 و20 دقيقه‌ شامگاه‌2 اسفند ماه‌1362 و با رمز «يازهرا(سلام‌ الله‌ عليها») به‌ مرحله‌ اجرا در آمد. در محور تنگه‌ چزابه‌ نيروهاي‌ سپاه‌ موفق‌ به‌ شكستن‌ خطوط‌ دفاعي‌ دشمن‌ شده‌ و تا سحرگاه‌ كه‌ نبرد به‌ جنگ‌ تن‌ به‌ تن‌ كشيده‌ شد، محور جاده‌ سوبله‌ به‌ چزابه، تحت‌ سلطه‌ نيروهاي‌ ايران‌ درآمد. با آغاز عمليات‌ خيبر در منطقه‌ «هورالهويزه» و «هورالعظيم» عمليات‌ دو روزه‌ والفجر6 به‌ اتمام‌ رسيد.



والفجر 7

عمليات انجام نشده والفجر 7 قرار بود در سال 1363 در مناطق زيد و كوشك در شمال ايستگاه حسينيه انجام شود كه به علت موقعيت منطقه و استحكامات دشمن و از همه مهم تر به علت رها كردن آب در منطقه توسط دشمن، امكان اجراي آن به وجود نيامد.



والفجر 8

در ساعت 22:10 روز 20/11/64با رمز «يا فاطمة الزهراء» توسط فرماندهي كل سپاه والفجر8 آغاز شد. يگانهاي نيروي زميني سپاه و بسيج با يورش به استحكامات دشمن بعثي از محورهاي مختلف تهاجم خود را آغاز كردند و برجسته ترين و پيچيده ترين عمليات جنگي جمهوري اسلامي ايران با هدايت فرماندهي سپاه و پشتيباني سازماني متشكل از نيروي زميني، هوايي، دريايي سپاه و نيروي هوايي ارتش و نيروهاي جهاد سازندگي به اجرا درآمد.

نيروهاي ارتش عراق ناباورانه در برابر تهاجم قواي ايراني غافلگير شدند و لشگر گارد را وارد ميدان كردند. اين شتابزدگي و عدم توجه كامل نسبت به منطقه باعث محاصره لشگر گارد توسط رزمندگان سپاه و بسيج شد و با وضعيت ذلت باري به هلاكت رسيدند. دشمن دربازپس گيري منطقه فاو تمام توان خود را به كار گرفت اما هر بار تلفات سنگين و جبران ناپذيري را متحمل مي شد، حدود يك سال جزيره فاو تحت تصرف نيروهاي ايراني بود كه بعد از آن با عملياتهاي مختلف ايران از اين منطقه خارج شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: