کد خبر: ۲۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
علی محمد رعیت‌پیشه با ارائه پژوهشی با موضوع نهادها و دستگاه‌های مسئول در اجرایی شدن سند تحول توانست مقام نخست جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی را به دست آورد.

به گزارش بسیج فرهنگیان فارس، دهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی در اسفند ماه 92 درحالی برگزار گردید که سه تن از فرهنگیان استان فارس توانستندمقام نخست این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دادند.

علی محمد رعیت‌پیشه با ارائه پژوهشی با موضوع نهادها و دستگاه‌های مسئول در اجرایی شدن سند تحول توانست مقام نخست جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی را به دست آورد. در ادامه مصاحبه خبرنگار بسیج فرهنگیان فارس با وی را می خوانیم.

خودتان را معرفی کنید؟

علی محمد رعیت‌پیشه،متولد سال 44 و کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی هستم ، از سال 65 وارد آموزش و پرورش شدم و بخش عمده خدمت خودم را در اداره گذراندم. 11 سال هم سابقه تدریس در مقاطع راهنمایی و متوسطه دارم .

در حال حاضر کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش فارس و همچنین در دانشسرای تربیت معلم به تدریس مشغول هستم.

موضوع پژوهش شما چه بود؟

موضوع پروژه سند تحول بنیادین بود که اخیراً به آموزش و پرورش داده شده که از سندهای مهم نظام آموزشی ما محسوب می شود.

دلیل شما برای انتخاب این موضوع چه بود؟

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: بهترین و برجسته ترین فکرها باید بنشینند برای آموزش و پرورش طراحی کنند،معلوم باشد ما به دنبال چه هستیم کجا می خواهیم برویم. وظیفه نخبگان ما نخبگان فکری و فرهنگی و حوزوی جامعه و دانشگاه مدیریت این تحول است. همچنین در جای دیگر می فرمایند نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نیست. وقتی حضرت آقا چندین مرتبه بر این موضوع تاکید داشتند و همچنین همه وزرای آموزش و پرورش سابق تاکید داشتند که یک تحول در سیستم آموزش و پرورش اتفاق بیافتد و به همین خاطر در پاسخ به ندای مقام معظم رهبری در راستای تحقق سند چشم انداز 20 ساله برای جمهوری اسلامی ایران و سند ملی آموزش و پرورش بعنوان سند تحول بنیادین در دی ماه 88 این سند و این تحول در دستور کار شورای عالی آپ قرار گرفت و در سال 90 هم برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وقتی که این ابلاغ شد این اهمیت سند را می رساند با توجه به اینکه حضرت آقا خیلی تاکید دارند که سند حتما باید اجرا شود.

متاسفانه مشکلات در آموزش و پرورش بروز کرد که یک مقدار این مشکلات باعث شد که این سند و بخش مهمی از آن کنار گذاشته شود و من بعنوان فردی که بسیجی هستم و خودم را بسیجی قلمداد می کنم، وظیفه خودم دانستم که با انتخاب این موضوع آن بخشی که معقول قرار می گیرد تذکر بدهم و یادآوری بکنم هم به خودم بعنوان فردی که در این آموزش و پرورش یک مدیر هستم و هم برای دیگران که این اهمیت را گوشزد بکنم.

چندمین دوره است که در این سری از مسابقات شرکت می کنید؟

من معمولا در فراخوان های مختلف شرکت می کنم مخصوصا فراخوان هایی که بسیج می دهد، این ششمین مرتبه است که در جشنواره علمی پژوهشی شرکت کردم که تا کنون چندمین مقام کشوری و استانی نیز به دست آورده ام،

سه مقام استانی و دو مقام کشوری که در سال 89 و همچنین در سال 92 در مرحله کشوری مقام نخست را کسب کردم.

قبلا هم کار پژوهشی انجام داده بودید؟

بله، من به کار پژوهشی بسیار علاقمند هستم بطور مثال کتابی هم نوشته ام تحت عنوان "فریاد در سکوت" پیرامون موضوع چرا در قرآن مجید صراحتاً از امام علی ذکری به میان نیامده، دو کتاب دیگر هم در دست تالیف دارم که ان شاء الله به زودی چاپ می شود.

از چه منابعی استفاده کردید؟

اینترنت و سند تحول بنیادین و همچنین تجربیات شخصی خودم در آموزش و پرورش با توجه به اینکه رشته تحصیلی خودم برنامه ریزی تحصیلی است.

از نظر شما اهمیت کار پژوهشی برای فرهنگیان چیست؟

زیر نظام های این سند تحول رتبه بندی معلمان است این سند دارای 6 زیر مجموعه زیر نظام است که یکی از آن همین بخش یا زیر نظام رتبه بندی معلمان است بنابراین لازم است که معلمان در آینده بر اساس آن فعالیت های علمی رتبه بندی شوند اگر این اتفاق میمون و مبارک بیافتد و معلمان احساس بکنند که بر اساس آن دیدگاه علمی شان، بر اساس مطالعات علمی شان و بر اساس آن توان عمی شان تقسیم بندی و رتبه بندی می شوند و بر اساس این حقوق دریافت می کنند خوب قطعا بیشتر به دنبال علم و فراگیری علم می دوند.

من فکر می کنم که یکی از چیزهایی که امروز ضرورت دارد برای معلمین و در هر زمانی این است که معلم باید بروز باشد یکی از اهداف این فراخوان ها و جشنواره ها آن هم بروز کردن معلم است معلم خود را متوقف نکند بلکه خودش به دنبال علم برود و هر روز خود را با علم جدید و علم هایی که در آینده اتفاق می افتد بروز کند چون بعضی مواقع مشاهده می گردد که دانش آموز حتی از معلم هم جلوتر است علت این است که معلم مطالعه ندارد ولی دانش اموز مطالعه دارد.

کیفیت این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی کردید؟

با توجه به اینکه ششمین دوره است که در این سری مسابقات شرکت می کردم هر سال که می گذرد با توجه به اینکه پیشنهادهایی از طرف خود شرکت کنندگان داده می شود و انتقادهایی هم که صورت می گیرد به حمدالله کیفیت بالاتر می رود امسال کیفیت ها بالاتر بود بهتر رسیدگی شد و حتی طبق گزارشی که خود مسئولین می دادند تعداد مقالات بیشتر و هم کیفیت مقالات بالاتر رفته بود و میزان داوری هم امسال قویتر بود البته ما پیشنهاد دیگری هم داریم و آن اینکه از این جشنواره ای که برگزار می شود استفاده بیشتری میشود صورت بگیرد.

تداوم داشته باشد و مستمر باشد نه اینکه در طول سال فقط یک بار جشنواره برگزار شود و در نهایت هم همه چی تمام شود بلکه باید از این پیشنهادها و مطالب بسیجیان شرکت کننده در جشنواره در بخش های مختلف استفاده شود.

لازم است مسئولین در این قسمت هم کار کنند و تلاش کنند که به این سمت بروند. البته قول هایی هم دادند که در طول سال هم یه سری دوره های آموزش برای بسیجیان گذاشته شود.

بیاد ماندنی ترین خاطره شما از دوران خدمت خود در آموزش و پرورش چیست؟

یکی از خاطرات دوران خدمت من مربوط به سال اول تدریس من در سال65 و در پایه ابتدایی یک مدرسه عشایری می شود، در پایه اول یک دانش آموز دختر بود بنام فریبا که بسیار باهوش و با استعداد بود مدتی بود که تکالیفش را کامل انجام نمی داد و من تصور می کردم این بی توجهی به انجام تکالیف از روی سهل انگاری است در نتیجه بدون اینکه دلیل آن را جویا شوم با او برخورد کردم، من روز بعد با پرس و جو کردن از دیگران متوجه شدم که این دانش آموز بدلیل مشکل خانوادگی که برای او پیش آمده بود تمام مسئولیت کارهای خانه و همچنین نگهداری از دو فرزند کوچکتر خانه به دوش این دختر بچه هفت ساله افتاده بود و این اتفاق درس بزرگی برای من بود که دیگر هیچ گاه زود قضاوت نکنم، البته امروز فریبای کوچک ما بزرگ شده و خود یک مادر است و من هر بار که او را می بینم خاطره آن روز در ذهنم تداعی می شود.

نکات پیشنهادی شما برای بهتر برگزار شدن این سری از مسابقات چیست؟

اول اینکه بدلیل عدم وجود تبلیغات کافی در فراخوان جشنواره ها ،خیلی از فرهنگیان در جریان قرار نمی گیرند چرا که اگر تعداد زیادی در جریان قرار می گرفتند رقابت شدیدتر می شود و این خود باعث می شودکه پیشرفت حاصل شود.

و در وحله دوم کسانی که یک مقامی کسب می کنند باید به شکلی تشویق و تبلیغ شوند این باعث می شود که هم دیگران تشویق شوند که شرکت کنند و هم این افراد که شرکت کرده اند برای مراحل بعدی ادامه دهند.

توصیه شما به مسئولان سازمان بسیج فرهنگیان چیست؟

دوستان ارتباط با توده بسیجیان بیشتر شود این ارتباط هم مقطعی نباشد. فرض کنید که در دوران فراخوان ما با هم ارتباط داشته و بعد هم تمام می شود ولی اگر در طول سال ادامه پیدا کند و حالا چه از طریق سایت و جزوات و پیامک ها ارتباط پیدا کنیم خوب هم ما رشد می کنیم و هم آنها به اهداف خود می رسند.این توصیه من است که ان شاءالله استمرار پیدا بکند.


/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: