آخرین اخبار
کد خبر: ۳۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
در مناظره دانشجویی «توافقنامه ژنو» در دانشکده باهنر شیراز مطرح شد؛
رئیسی خطاب به موافقان توافقنامه ژنو که ای کاش یک بند از توافقنامه را برای خوشی دل ما در این مناظره می‌خواندید، گفت: همین که خودتان هم می‌دانید یک خط از این توافقنامه قابل دفاع نیست، متشکرم.

مناظره دانشجویی با موضوع «توافقنامه ژنو» با حضور مجتبی رئیسی و جواد جلالفرد، دانشجویان منتقد توافقنامه ژنو و سید سبحان تقوی و سید مصیب حسینی، موافقان توافقنامه شب گذشته در مناظره دانشجویی در سالن ملاصدرا دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

مجتبی رئیسی، دانشجوی مخالف توافقنامه ژنو با اشاره به اینکه این روزها اگر بخواید در فضای رسانه ها صحبت کنید و یا نقدی بر عملکرد مسئولان بکنید با برچسب های بی سواد، بی شناسنامه مورد لطف قرار می گیرد، بیان داشت: امروز بنده به عنوان یک دانشجو آمده ایم شاهکار دیپلماسی دولت را نقد کنم و بنده بر اساس این شناسنامه مجتبی رئیسی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هستم.

وی با بیان این که مرجع صحبت های من چهار برگ توافقنامه زبان اصلی و ترجمه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است، گفت: توافقنامه ژنو طبق این سند وزارت امور خارجه در سه گام تعریف شده است که گام اول شش ماه زمان می برد، گام دوم شروع و پایان مشخصی ندارد و گام سوم نیز که از نوامبر 2014 شروع می شود و پایان آن نامعلوم است.

این فعال دانشجویی با اعجوبه خواندن زمان این گام ها، افزود: متاسفانه همین عبارات ابهام آمیز و متناقض نتیجه اش می شود مذاکرات چند روز پیش وین که چهار طرفین مذاکره کننده بعد از دو روز مذاکرات فشرده به هیچ نتیجه ای نمی رسند.


جواد جلالوند، دانشجوی منتقد توافقنامه ژنو با اشاره به اظهارات فکویاما درباره جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، گفت: ما برخلاف اصلاحات، وزیر فرهنگ، نشریات اصلاح طلب و روزنامه های زنجیره ای به این دوبال سرخ قیام عاشورا و سبز مهدویت اعتقاد داریم؛ ولی دوستان این دوبال را توهم شیعی خطاب کردند و نه تنها به آنها انتقادی نکردند؛ بلکه دارند به جایگاه خود بر می گردند و کسی هم صدایش در نمی آید.

این دانشجوی دانشگاه شیراز ادامه داد: در اقدامات داوطلبانه ما می گوییم داده ها و ستاده ها برابر باشد و لاقل نزدیک به هم باشد؛ ولی امروز باید بگوییم که حداقل پای تعهداتشون پای بند باشند.

وی با اشاره به صحبت های پدر شهید احمدی روشن در دانشگاه شیراز مبنی بر این که اگر 20 درصد را نیاز نداشتید؛ چرا پسر من را به کشتن دادید، گفت: وزیر امور خارجه ما اگر هر روز به سر کار خود برود و لبخند بزند بداند که کار به جایی نخواهد رسید.

جلالوند با اشاره به تعهدات غرب نسبت به ایران در توافقنامه ژنو، ادامه داد: چه اتفاقی افتاد که ما باید نسبت به پول ها بلوکه شده خود گدایی بکنیم و آنها بگویند این پول را آنجایی که ما بگوییم، بگیرد و آنجایی که ما می گوییم خرج کنید؟


سید مصیب حسینی، دانشجوی موافق توافقنامه ژنو نیز با بیان این که همه ما می دانیم که اقتصاد پویا نداشته باشیم، نمی توانیم نقش مهمی در دنیا ایفا کنیم، گفت: برای این کار باید دو ساختار اقتصادی و اجتماعی را درست کرد.

این عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با اشاره به این که باید از این جناح تندرو و محافظه کار پرسید که چرا وجود ندارد، ادامه داد: در دولت گذشته با 800 میلیارد دلار نفتی ترین دولت بوده است و دولتی که دم از عدالت اجتماعی بزند؛ ولی عملی انجام ندهد دروغگوترین دولت است.

وی با خواندن آمارهای اقتصادی دولت اصلاحات و احمدی نژاد، تصریح کرد: شما می خواهید دلواپسی خودتان و جناح خودتان را بر سیاست تحمیل کنید و الا دلواپس مردم و منافع مردم نیستید.

حسینی با بیان اینکه در دولت گذشته هیچ دستاورد و عزتی نداشتیم، گفت: تحریم ها در دولت شما اتفاق افتاد و کجای شما دلواپس شدید و همایش گرفتید؟

وی با بیان این که در دولت آقای احمدی نژاد پول های ایران بلوکه شد گفت: طبق متن توافقنامه ژنو غرب حق غنی سازی ما را به رسمیت شناخته است و ما می توانیم غنی سازی در چارچوب معاهده NPT داشته باشیم.


سید سبحان تقوی، دانشجوی موافق توافقنامه ژنو با اشاره به فضای نقد در این دولت گفت: نقد یعنی چی؟ صدا و سیما که دارد نقد می کند، فیلم هم که پخش می کنید و ابر و باد و مه و خورشید هم که در کار هستند؛ پس چرا می گویید فضای نقدی در کار نیست؟

این دانشجوی دانشگاه شیراز ادامه داد: البته ما از این وضع راضی و خوشحالیم و تلخی هشت سال گذشته که به ما اجازه صحبت کردن نمی دادید الان شیرینی این فضای باز به کام شما، ما و همه باشد و ما ناراضی نیستیم.

وی افزود: شما هشت ماه وزیر امور خارجه کشور را بیچاره کردید و بیش از کل وزاری امور خارجه دولت های قبلی وی را به مجلس کشانده اید و از او سوال کرده اید.

تقوی اضافه کرد: شما و آقای شریعتمداری با نقدهای روزنامه کیهان، ظریف را زمین گیر کرده اید.

این دانشجوی موافق توافقنامه ژنو گفت: هشت سال مهر بر دهن ما زدید نوش جانتان باشد؛ ولی الان ظریف و تیم او دارد کاری را انجام می دهد که در شش سال شما نتوانستید انجام بدهید.

وی با بیان این که در طول دو دوره کریمه فاضله محمودی هشت قطعنامه علیه ما صادر شد و بنده که چهار کلاس درس حقوق بین الملل خوانده ام می دانم این قطعنامه ها یعنی واویلا، ادامه داد: در سال 76 فضای دیپلماسی بسیار بحران زا و تیره و تار بود و طرح گفتگوی تمدن های دولت اصلاحات گل کرد تا نوبت احمدی نژاد شد و تا رسید تمام اقدامات دو دولت قبلی را خائنانه خواند.

تقوی دوباره با اشاره به هشت قطعنامه صادره علیه ایران در دوره احمدی نژاد، گفت: گفتمان شما همان گفتمان احمدی نژاد و جلیلی است که به قول آقای ولایتی مذاکره این نیست که بروید و بیانیه بخوانید و برگردید.

رئیسی، دانشجوی منتقد توافق نامه ژنو با بیان اینکه هشت قطعنامه صادر شده علیه ایران مقصر خود ما بودیم، بیان داشت: وقتی ما آژانس بین المللی انرژی اتمی را ناظر کار خود کرده و گزارشات خلاف واقع این ارگان بین المللی بر روی میز حکام می رود، باید انتظار صدور قطعنامه را داشته باشیم.

وی با بیان این که وزیر امور خارجه بعد از امضای توافقنامه ژنو حتی یک بار هم به این توافقنامه اشاره نکرده و بندی از این توافق را برای مردم نخواندند، تصریح کرد: در برخی از توافقات مقدمه اهمیتی ندارد؛ ولی در توافقنامه ژنو این مقدمه بسیار مورد اهمیت است و برای دعوی حقوقی بین المللی سند می شود.

رئیسی، با اشاره به این که در مقدمه این توافق عبارت «توافق یا بر همه یا بر هیچ» آمده است،بیان داشت: این بند یعنی این که اگر ما بر سر همه مسائل کوتاه آمدیم و مذاکره به نتیجه رسید؛ ولی یک موضوع به توافق نرسیدم، هرچه تا الان بافته ایم، پوچ می شود و عملا انگار هیچ کاری را انجام نداده ایم.

این دانشجوی موافق توافقنامه ژنو ادامه داد: از اول بنا بر محرمانه بودن توافقنامه ژنو بوده است و شما را ارجاء می دهم که بروید و مطالعه کنید که وزیر امورخارجه سابق آمریکا هم یک بار بدون اطلاع داشتن نمایندگان کنگره این کشور با چین وارد مذاکره شد و نتایج بسیار خوبی برای روابط دو طرف داشت.


وی با بیان این که اگر دلواپس هستید؛ چرا قایم موشک بازی می کنید، تصریح کرد: من فکر نکنم که شما به معاهده NPT پایبند باشید؛ چرا اجازه نمی دهید شفاف سازی صورت بگیرد؟ چرا پروتکل الحاقی را قبول نمی کنید، اجازه بازرسی را به بازرسان آژانس نمی دهید؟

عضو انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز گفت: ما ادب دیپلماسی را رعایت می کنیم و به سوی رئیس جمهور کفش پرتاب نمی کنیم.

تقوی گفت: پیشنهاد ایران داوطلبانه است و می توانند به توافق نرسند که اگر این اتفاق هم افتاد به هیچ جایی بر نمی خورد.

این دانشجوی موافق ظریف را سرباز ما در میدان دپیلماسی دانست و افزود: صحیح نیست که ما از پشت به این سرباز وطن خنجر بزنیم و من نمی دانم مگر امسال ماهیت 13 آبان با سال های دیگر تغییر کرده بود که دوستان برایشان مهم شده بود؟این همه بحران برای چه در کشور درست می کنید؟


وی با اشاره به این که باید ادب دیپلماسی را بدانیم، ادامه داد: این توافقنامه مثل هندوانه سر بسته می ماند که شاید شیرین باشد و یا نباشد و شرط چاقو هم ندارد.

تقوی با بیان این که افرادی که از این اقتصاد و رانت آن سودی می برند با این توافق و تعامل مشکل ایدئولوژی دارند، گفت: مگر می شود انقلابی بود و اجازه نداد نوه امام (ره) و بیت امام صحبت کنند.

این دانشجوی موافق با اشاره به این که به دوستان پیشنهاد می کنم متن توافقنامه را بخوانند و این شدنی است، افزود: مهمترین دستاورد این توافقنامه در متن نیامده است و مهمترین دستاورد ژنو تغییر فضا است، بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی است، بهبود فضای اقتصادی ایران است.

وی ادامه داد: راست‌گراهای افراطی اسرائیل تا افراطیون آمریکا و راست های افراطی داخل ایران امروز دارای فصل مشترک شده اند و از این موضوع چه سودی امروز عاید نهضت نتانیاهو و برخی راست های افراطی داخلی می شود؟

تقوی در پایان گفت: این توافقنامه یک کار ایجابی است و باید مغتنم شمرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شیراز در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که نظر دکتر روحانی شناسنامه سیاسی بود نه شناسنامه هویتی و شما جناح سیاسی خود را مشخص کنید، تصریح کرد: بنده فکر نکنم که شما سخنگوی دکتر روحانی باشید و اگر این برداشت صحبت جناب رئیس جمهور است، ای کاش ایشان این مسئله رو هم شفاف بیان می کردند؛ ولی من به شما بگویم بنده به اصولگرایی و اصلاح طلبی هیچ اعتقادی ندارم و این را بازی سیاسی می دانم و این دو جناح در پشت پرده به یک جا وصل می شوند؛ بنده مثل شما و دوستان تشکل شما اصلاح طلب نیستم، من یک انقلابی هستم، من یک بسیجی هستم، من یک عدالتخواه هستم، من یک دانشجوی انقلابی هستم.( تشویق دانشجویان حاضر در سالن)

رئیسی خطاب به موافقان توافقنامه ژنو که ای کاش یک بنده از توافقنامه را برای خوشی دل ما در این مناظره می خواندید، گفت: همین که خودتان هم می دانید یک خط از این توافقنامه قابل دفاع نیست؛ متشکرم و انشالله در مناظرات بعدی حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید و حرف های گذشته خود را هر روز تکرار نکنید.

دانشجوی دانشگاه آزاد دانشگاه شیراز در واکنش به حرف تقوی مبنی بر اینکه ما ادب دیپلماسی داریم و به سوی رئیس جمهور کفش پرتاب نمی کنیم، گفت: این درست شما به سوی رئیس جمهور کفش پرتاب نمی کنید؛ ولی شما به خوبی نشان دادید که چگونه در آتش زدن سطل زباله ها و ضربه به اموال عمومی مهارت دارید! شما به خوبی نشان دادی که چگونه می توانید در روز شهادت و عزا به اهل بیت پیامبر(ص) توهین و جسارت کنید.

سید مصیب حسینی، دانشجوی موافق توافقنامه ژنو در جواب رئیسی که گفت من اصولگرا و اصلاح طلب نیستم، گفت: شما انحرافی هستید و برای اینکه جوابی ندهید از موضع خود فرار می کنید.


رئیسی با بیان این که اگر همه متون حقوقی را دوستان همین طور می خوانند وامصیبتا است، ادامه داد: شما دوستان طوری از این توافق نامه دفاع می کنید که آقای عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای هم نمی کنند؛ ایشان در دیدار با طلاب حوزه معصومیه که فایل صوتی آن منتشر شد به صراحت گفت که برداشت ما و غرب از حق غنی سازی هسته ای ایران فرق می کند؛ عراقچی در سوالی مبنی بر این که رئیس جمهور در نامه به رهبر انقلاب گفتند حق غنی سازی به رسمیت شناخته شده است، گفت اگر رئیس جمهور این نوشته است اشتباه کرده است.

وی با بیان این که در معاهدات بین المللی شعار، کف، سوت ملاک نیست؛ بلکه توافق ملاک است، افزود: بحث ما این است که در قبال اورانیم 20 درصد که تعلیق شد، چه دادیم و چه گرفتیم؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شیراز بیان داشت: من تعجب می کنم که پول بلوکه شده ای که هنوز به کشور بازنگشته است، چطور بر بازار اقتصاد ما اثر گذاشته است؟ دوستان چگونه دفاع می کنند و می گویند 4.1 میلیارد دلار وارد کشور شده است؛ در صورتی که رئیس بانک مرکزی دولت جناب روحانی می گوید پولی وارد کشور نشده است؟ آیا این دوستان خبر دارند؛ ولی رئیس بانک مرکزی کشور بی اطلاع است؟

رئیسی با بیان اینکه ما باید به صورت رضایت بخش نسبت به قطعنامه های صادره شورای امنیت سازمان ملل پاسخ دهیم، گفت: اگر ما بر این قطعنامه ها پاسخ بدهیم و هر چه خواسته اند انجام بدهیم آیا غرب این تعهد را داده است که قبول کند و نگوید رضایت بخش نیست؟ اگر ما بخواهیم که تحریم هایی که به واسطه این قطعنامه ها صادر شده است را جواب بدهیم، چه نیازی بود که مذاکره کنیم و شرط جدید «رضایت بخش بودن» را به آن اضافه کنیم؟

وی در پایان گفت: در توافق نامه آمده است که تحریم های ناشی از برنامه هسته ای ایران برداشته خواهد شد که همین امر را هم طرف غربی انجام نداده است؛ ولی بدانید که بزرگترین تحریم های ما بانک مرکزی و نفت است که در این توافق هیچ حرفی از آن زده نشده است؛ مطمئناً غرب همان گونه که در یک مدت اخیر نشان داده است مسائل دیگری نظیر حقوق بشر و موشک های بالستیک ما هم به وسط میدان می آورد تا این تحریم های ظالمانه را نگه دارد.

جلالوند در پاسخ به موافقین توافق نامه ژنو گفت: ما به دنبال این نیستیم که هر چیزی را بگوییم تا بتوانیم گرین کارت آمریکایی بگیریم! آقای تقوی، مسئول انجمن فرهنگ و سیاست در سال 89 الان به کدام کشور پناهنده شده اند؟ دوستان شما در دانشگاه شیراز در سال 88 چه کاری را نکردند؟؟ مگه نسبت به کدام یک موضع گرفتید؟؟ مگر در دانشگاه شیراز اتهام ظالمانه را علیه جمهوری اسلامی وارد نکردید؟؟ مگر آتش زدن سطل های زباله را از یاد برده اید؟ مگر به آتش کشیدن فرش های مسجد را از یاد برده اید؟ چرا در مقابل اظهارات سخیف و خنده دار زهرا رهنورد در مورد تقلب موضع گیری نکردید؟؟

این دانشجوی موافق توافق نامه ژنو با بیان این که نمی خواستم این حرف ها را بزنم ولی وقتی به ما برچسب انحرافی می زنند این را بگویم که پست این چهره های متکبر و شیک چه چیزهایی خفته است، ادامه داد: جناب آقای تقوی در نشریه ادینه که در دانشگاه شیراز انتشار می شود در شماره ای در اردیبهشت امسال عکس آقای پینوکیو را در کنار آقای قالیباف چاپ کرده اند و در دانشگاه پخش کرده اند، آیا این است ادب و اخلاق دیپلماسی و سیاسی شما؟؟ آقای تقوی در زمانی که دولت داشت به مردم التماس می کرد که از 45 هزار تومان انصراف بدهید و همسر دولت در کاخ سعدآباد جشن های اشرافی گری با هدایای بالا می گیرد عکس احمدی نژاد در بغل مادر چاوز را چاپ می کند، آیا این است اخلاق سیاسی شما؟؟


جلالوند در پایان با اشاره به این که آقای تقوی شما از امام و بیت امام دفاع می کنید، تصریح کرد: آقای تقوی در شماره اخیر نشریه خود با توهین به امام و زیر سوال بردن انقلاب آورده است که ایدئولوژی ولایت فقیه اصلا در اسلام وجود ندارد و این ساخته ذهن حضرت امام بود.


وی گفت: ما حاضریم در زمینه های مختلفی که آقایان دوست دارند مناظره کنیم؛ ولی به شرط این که حرف تازه برای گفتن داشته باشند و بی جهت وقت ما و دانشجویان را نگیرند./

نام:
ایمیل:
* نظر: