کد خبر: ۳۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
پوراحمد همانند ساخته قبلی اش "اتوبوس شب" نگاهی متفاوت به جنگ دارد و تلاش می کند ناگفته های جنگ و تبعات منفی آن را به تصویر بکشد.
 خبرگزاری دفاع مقدس، پس از اکران فیلم های "چ" و "معراجی ها"، فیلم "پنجاه قدم آخر" به کارگردانی کیومرث پوراحمد، سومین اثری است که در ژانر دفاع مقدس رنگ پرده سینما را در سال جدید به خود می بیند.

ماجرای فیلم در باره مهندس شکیبا(بابک حمیدیان) نابغه الکترونیک است که برای ایجاد اختلال در رادارهای عراقی با نیروهای اطلاعات و عملیات عازم جبهه می شود و پس از انجام موفق ماموریت مجروح می شود و هنگام بازگشت، مقر نیروهای خودی را گم می کند. مهندس شکیبا تنها و سرگردان در کوه ها و بیابان ها و پس از تحمل سختی های فراوان با بدنی مجروح نجات پیدا می کند و نهایتاً با اتمام جنگ تحمیلی در دانشگاه به عنوان استاد مشغول تدریس می شود.

محور اصلی فیلم در باره نیاز کشور به متخصصان در شرایط مختلف جنگی و غیرجنگی است و نیم نگاهی به بحث قدیمی اولویت نیروی های متخصص بر متعهد یا به عکس دارد.

کیومرث پوراحمد با دستمایه قرار دادن این موضوع روایت خودش را از جنگ مطرح می سازد. او همانند ساخته قبلی اش "اتوبوس شب" نگاهی متفاوت به جنگ دارد و تلاش می کند ناگفته های جنگ و تبعات منفی آن را به تصویر بکشد، تلاشی که گاهی با ماهیت موضوع فاصله پیدا می کند و باعث پس زدن مخاطب می شود.

فیلم به خطاها و اشتباهات نیروهای خودی در طراحی برخی ازعملیات ها و شهادت رزمندگان اسلام، حملات شیمیایی رژیم صدام به غیرنظامیان در روستاها، تمایل نظامیان عراقی برای پناهنده شدن به ایران، چهره زشت و نابود کننده جنگ، بی ادعایی رزمندگان اسلام بعد از جنگ برای کسب امتیاز و جایگاه اجتماعی، وجود آسیب های روحی و روانی جنگ بر رزمندگان تا سال های متمادی و شهادت برخی از آنان، بمباران مناطق مسکونی، حضور اقوام مختلف ایرانی در جنگ تحمیلی، انتقام گیری از دشمن بعثی و ... را مطرح می سازد.

عنوان فیلم "پنجاه قدم آخر" از اشتباه نیروی اطلاعات عملیات  در شناسایی مواضع عراقی ها و شهادت ده ها رزمنده بر گرفته شده است.

فیلم از ناحیه فیلم نامه رنج می برد و روایتی شخصی و غیر قابل تعمیم به حقایق جنگ را ارائه می کند و در مجموع اثری متوسط در ژانر دفاع مقدس محسوب می شود.

باراصلی فیلم بردوش بازیگران آن به ویژه بابک حمیدیان است و البته طناز طباطبایی که در نقش دختر کرد بازی قابل قبولی به نمایش می گذارد.

درمجموع از پوراحمد کارگردان با تجربه سینمای ایران انتظار بیش از این بود.

نویسنده: محمد شریعت‌پناه
نام:
ایمیل:
* نظر: