به گزارش بسیج فرهنگیان فارس به نقل از تسنیم، متن یادداشت سیدباقر پیشنمازی با عنوان «نوشتافزار وسلامت تحصیلی» به شرح ذیل است:
با شروع سال تحصیلی و جاری شدن زندگی در کوچهها و خیابانها و جنبوجوش دانشآموزان و حیات دوباره مدارس ، امید به آینده جان میگیرد.
امید به رویش سالم فرزندانمان و فردایی سرشار از استقلال و بالندگی، ...
فردایی که نهالهای نوپایمان بتوانند برپای خود بایستند و با افتخار به هویت
اسلامی و ایرانی، زمینهساز توسعه همه جانبه کشور گردند.
نظام تعلیم و تربیت میتواند چشمانداز شکوفای استعدادهای نسلی باشد که
در آینده نزدیک مسئولیت اداره کشور و تعیین سرنوشت یک ملت را بر عهده
میگیرند.
بسیاری از خانوادهها با دغدغهای که در مورد رشد و شکوفایی فرزندانشان
دارند، تصور میکنند وزارت آموزش و پرورش خود را نسبت به همه عوامل موثر در
شکلگیری شخصیت و هویت دانشآموزان مسئول میداند و در این زمینه مراقبت و
دقت کافی دارد. اما آموزش و پرورش که خود را در کنترل عوامل اثر گذار
برون مدرسهای در تربیت دانشآموزان ، ناتوان میبیند، حداقل نباید اجازه
دهد که مدرسه به محیطی برای تبلیغ نشانههای محصولات بیگانه، و
تشدیدتقاضای... دانشآموزان تبدیل شود.
یکی از عوامل اثر گذار در نگرش وتغییر رفتار دانشآموزان ، نمادها و
نشانههایی هستند که در محیط زندگی و تحصیل آنان دائما در حال ارسال
پیامند. انبوه نوشتافزارهایی که برای جامعه بزرگ و کم نظیر واثرپذیر
دانشآموزی وارد کشور میشود، و در طول سال تحصیلی همراه آنان است ، هر
کدام با تصاویری از شخصیتهای عروسکی و نشانههای محصولات فرهنگی بیگانه
یادآور موضوع فیلمها و سریالها و داستانها و پیامهای هدفگذاری شدهای
هستند که با مخاطبان خود در خانه و مدرسه و کوچه و خیابان ارتباط برقرار
میکنند. این نمادها و نشانهها به مثابه یک رسانه به تدریج تغییراتی را
در نگرش، ذائقه ، رفتار و کردار دانشآموزان و دوستان و اطرافیان آنان به
وجود میآورند.
نوشت افزارهای حاوی نمادهای فرهنگ بیگانه که مسیر آسان و کم هزینهای را
برای ورود و توزیع در سراسر کشور پیشرو دارند و گاهی توسط تولیدکنندگان
داخلی نیز ، به بهانه برخورداری از مشتری بیشتر و رایگان بودن اقتباس ،
تکثیر میشوند، از مصادیق تاثیرگذاری فرهنگی بعضی اصناف در غیاب سازمانها و
نهادهای مسئول هستند.
در صورت وجود اراده مرزبانی فرهنگی، دولت میتواند با وضع عوارض گمرکی
ویژه ، ورود اینگونه نوشتافزار خارجی را کنترل نموده و از تولید کنندگان
منضبط داخلی، حمایت نماید و یا دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از تکثیر نمادها
و نشانه خارجی در تولیدات داخلی جلوگیری به عمل آورد.
اینگونه نیست که همه تولید کنندگان داخلی یا وارد کنندگان نوشتافزارهای
مروج محصولات فرهنگی بیگانه، فقط به سودآوری فکر کنند و بر دامن زدن به
گسترش نمادهای بیهویتی فرهنگی اصرار داشته باشند.
تولید کنندگان داخلی برای بهرهگیری از آرایه های فرهنگی و هنری، با خلاء
متولی ارائه طرحهای بومی ( و تعریف کننده سبک اسلامی ایرانی بکارگیری
نمادها و نشانهها در نوشتافزار) مواجه هستند. دغدغه دیگر آنها میزان
حمایت آموزش و پرورش در رسانهها از محصولات داخلی و عدم اطمینان از فروش
آنها است. و همچنین تبلیغ شخصیتهای کارتونی خارجی در فیلمهای رسانه ملی و
یا سینمای خانگی مجوز گرفته از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کودکان و
نوجوانان است.
بعضی از اقدامات مفید و البته محدود در چند سال اخیر در عرصه تولید
محصولات برخوردار از نهادها و نشانههای معرف فرهنگ و شخصیتهای اسلامی
ایرانی در نوشتافزارها، و توجه رسانه ملی به گفتمانسازی در این مورد، و
خصوصا قرار گرفتن موضوع تاسیس بنیاد نهادها و نشانههای ایرانی در دستور
کار دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، رویکردی امیدبخش است که باید
کارآمدی آن را در مواجهه با فراز و نشیب تغییر هر چندگاه مسئولان و میزان
حمایت و همکاری رسانهها و دولت ، در آینده مشاهده کنیم.
بنیاد نمادها و نشانههای ایرانی برای کسب موفقیت نیازمند همکاری جدی و برنامهریزی شده رسانه ملی است.
کمپانیهای بزرگ تجاری قبل از اینکه نشانه یا نمادی را برای محصولات خود
انتخاب کنند و آن را به بازار بفرستند از طریق برنامههای کارتونی و سایر
تولیدات تلویزیونی و سینمایی ، برای آن در جامعه مخاطب خود زمینهسازی
میکنند. اما چرا در رسانه ملی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و
یا جشنواره بینالمللی رشد وزارت آموزش و پرورش چنین نگرشی وجود نداشته است
جای تامل و پرسش دارد.
اگر رسانه ملی در برنامهسازی برای مخاطب کودک و نوجوان از نقشه راه
برخوردار بود، تولیدات پویانمایی را با شخصیتپردازی محدود و هدفمند
راهبردی میکرد.
تکثر شخصیتهای بدن هویت و شهرت تثبیت شده، در تولیدات گوناگون پویانمایی و
عروسکی در سالهای گذشته ، نوعی غفلت از الگوسازی بود که فرصتهای مهمی را
در دنیای دلبستگیها و پیوستگیهای کودکان و نوجوانان به فرهنگ سازان
تولیدات تلویزیونی بیگانه واگذار کرد و امروز آثار آن را درفضای رقابتی
محصولات خارجی نوشتافزاری در برابر تولیدات داخلی شاهد هستیم.
در اقدام کوتاه مدت ، وزارت آموزش و پرورش برای فرصت باقیمانده تاسال
تحصیلی جدید میتواند تولید کنندگان داخلی نوشتافزارهای تحصیلی را مورد
حمایت قرار دهد. از صدور اطلاعیه و معرفی محصولات مورد تایید، تا برگزاری
نمایشگاه و فروشگاه نوشتافزار با بهرهگیری از فضایی آموزشی و فرهنگی و
ورزشی خود ( و در صورت لزوم کلیه فروشگاههای بزرگ شرکتهای تعاونی
دستگاههای دولتی عمومی ) در شهرستانهای سراسر کشور.
این نمایشگاهها با همکاری وزارت بازرگانی و رسانه ملی و اتحادیه
تولیدکنندگان و فروشندگان نوشتافزار ، زمینه دسترسی بدون واسطه مصرف
کننده با تولیدکنندگان داخلی را فراهم میسازد، تا محصولات سالم و متناسب
با هویت اسلامی ایرانی، بازارفروش بیشتری پیدا کنند.
در این صورت تعداد بیشتری از تولیدکنندگان داخلی انگیزه همراهی با بنیاد
نمادها و نشانههای ایرانی و همگرایی با وزارت آموزش وپرورش و اهداف نظام
تعلیم و تربیت را پیدا خواهد کرد و از هم اکنون برای سالهای آینده چاره
اندیشیهای بهتری خواهند نمود.
در اقدام میان مدت بنیاد نمادها و نشانههای ایرانی اقدام به تدوین پیوست فرهنگی
برای تولید و توزیع نوشتافزار تحصیلی نماید. این پیوست با همکاری وزارت
آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند تنظیم شود و
غیر از سیاستگذاری نمادها و نشانههای فرهنگ بومی، تناسب با سلامت جسمی
حرکتی و سن و جنس دانشآموزان و نیازهای آموزشی و پروشی آنان را مورد توجه
قرار دهد.
در اقدام بلند مدت ، برنامهریزی رسانه ملی ، وزارت فرهنگ و ارشاد و
اسلامی وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای شخصیتپردازی هدفمند در
تولیدات پویا نمایی و عروسکی و برنامههای ویژه کودکان و نوجوانان با توجه
به دامنه تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تربیتی آن، میتواند مورد
توجه قرار گیرد.