کد خبر: ۳۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
تازمانی که داعش به مناطق کرد نشین حمله نکرده بود و خطر سقوط اربیل در کردستان عراق به گوش نرسیده بود، آمریکا هیچ گاه صحبتی از گروه داعش نکرده بود.

ناجی ملت ها یا غارتگر کشورها

رسانه های خبری آمریکا از فردای بمباران هوایی مناطق تحت کنترل دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در شمال عراق توسط جنگنده های آمریکا ، اعلام داشتند که دولت ایالات متحده به کمک مردم عراق شتافته تا با سرنگونی تروریسم آزادی را به عراقی ها برگرداند. این اولین بار نیست که از رسانه های آمریکا این تیتر خبری به گوش میرسد. در سال 2001 با سرنگونی طالبان در افغانستان و 2003 با سرنگونی رژیم بعث نیز آمرییکاییها اعلام داشتند که حکومت های دیکتاتور را سرنگون کرده و آزادی را به مردم این کشورها هدیه داده اند.

در مورد حمله آمریکا به مواضع داعش می بایست دو نکته را گوشزد کرد :

1) تازمانی که داعش به مناطق کرد نشین حمله نکرده بود و خطر سقوط اربیل در کردستان عراق به گوش نرسیده بود، آمریکا هیچ گاه صحبتی از گروه داعش نکرده بود و زمانی که استدلال میشد اربیل سقوط کند در نتیجه کنسولگری آمریکا به دست دولت اسلامی عراق و شام بیفتد ، آمرییکاییها وارد عرصه نبرد شدند. به طوری که اوباما اعلام داشت ما به دنبال جنگ با گروه دولت اسلامی نیستیم بلکه هدف اصلیمان نجات جان شهروندانمان است.

2) ریشه اصلی تکیل گروه القاعده و گروه های سلفی شبیه به آن به خود آمریکا برمی گردد. در سال 1979 با حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در اوج جنگ سرد ، آمریکا با کمک پاکستان و عربستان به گروه های مجاهد افغانی که در حال جنگ با شوروی بودند کمک کرد ، یکی از گروه هایی که از این کمک ها بسیار بهره برد طلبه های افغانی در حال تحصیل دینی در مدارس علمی پاکستان بودند که بعدها به طالبان موسوم شدندو با القاعده همکاری ومتحد شدند. به طوری که آمریکا بعدها از القاعده برای فشار بر دولت های مستقل نظیر ایران و سوریه استفاده کردند.

روح اله تیموری هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه پیام نور

پایان خبر/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: