کد خبر: ۴۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
روايت سردار نقدي در ثريا از نقش بسيج در جبهه هاي فرهنگي و اقتصادي/
رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: بسيجيان در شرايط جديد جنگ اقتصادي نيز كم نگذاشته اند، وارد خط شده و درگير شده اند و آسيب پذيري دشمن را در اين جنگ نيز نشان داده اند اما به خوبي از اين توان و انگيزه استفاده نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از تي وي نيوز؛ سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين در برنامه تلويزيوني ثريا (چهارشنبه ۱۲ آذر) كه از شبكه يك سيما به روي آنتن رفت، حضور يافته و از ظرفيت هاي مردمي بسيج در دو دهه گذشته پيرامون حل مسائل اساسي پيشرفت كشور گفت.
سوال نظر سنجي برنامه اين هفته با اين مضمون كه «آيا در جنگ اقتصادي و فرهنگي دو دهه اخير، همانند دفاع مقدس، از ظرفيت هاي مردمي بسيج استفاده شده است؟» مطرح شد.


سردار نقدي تصريح كرد: در جنگ بچه هاي بسيج با اشاره امام به جبهه ها آمدند و حماسه آفريدند. امكانات كمي هم داشتند اما كم نگذاشتند و دشمن را سركوب كردند و چون انگيزه تنبيه متجاوز را داشتند، مي توانستند كارهاي بزرگي انجام دهند به حدي كه نيروهاي كلاسيك ما نيز از اين انگيزه الهام گرفتند و اين نيرو را سامان داده، تجهيز كرده و پشتيباني كردند.


وي با تاكيد بر اينكه با اين حماسه آفريني عمليات هاي مختلف در دفاع مقدس رقم خورد، اظهار داشت: بسيجيان در شرايط جديد جنگ اقتصادي نيز كم نگذاشته اند، وارد خط شده و درگير شده اند و آسيب پذيري دشمن را در اين جنگ نيز نشان داده اند اما به خوبي از اين توان و انگيزه استفاده نشده است.


رييس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص نحوه استفاده از ظرفيت عظيم بسيجيان پس از دفاع مقدس، گفت: بسيج ده سال مداوم در حال جنگ بود. تمام توان و ظرفيت هاي آن بر جنگ تمركز پيدا كرده بود. درست است كه بسيج در مسايل ارزشي و انقلاب نيز نقش آفريني مي كرد اما تمركز در دفاع مقدس داشت. منطقه كار آنان در هنگام جنگ منطقه كار نظامي است گر چه در صحنه هاي ديگر نيز حضوري فعال داشت.


وي افزود: آنها خود را در شرايط غيرجنگي تعريف نكرده بودند و در حقيقت نمي دانستند در اين شرايط چه كار كنند. زمان پايان دفاع مقدس هم مديريت اجرايي كشور مديريت بسيجي و جهادي نبود كه بخواهد از شور انقلابي مردم استفاده كند. آنها در نظام بروكراتيك و اجرايي كارها را پيش بردند كه ربطي به مدل هاي انقلابي و اسلامي نداشت. تلاش كردند كه نهادها را به نظام بروكراتيك تبديل كنند كه برخي نهادهاي انقلابي نظير جهاد ضربه زيادي در اين تفكر خورد.


جانشين فرمانده كل سپاه در امر بسيج گفت: بچه هاي جهاد در جبهه و پشت جبهه كارهاي بزرگي كرده بودند. جهاد سازندگي اگر باقي مي ماند بستر خوبي بود كه تا بسيج هم بلافاصله بعد از جنگ نظام كار خود را بيابد اما جهاد را تبديل به يك كار اداري كردند. آنها را پشت ميز نشين كردند. البته مقام معظم رهبري نگذاشتند ظرفيت بسيج از بين برود. از اختيارات خود استفاده كرده و جريان بسيج سازندگي را راه اندازي كردند كه منشا خيرات بسياري شد گر چه اگر ظرفيت جهاد باقي مي ماند بركات بسياري با حضوري بسيجيان در قالب آن شكل مي گرفت.


وي در خصوص نگاه ها به بسيج پس از دفاع مقدس گفت: اين موضوع فراتر از جريان هاي سياسي و يك مساله راهبردي است و يك مدل براي نظام است. ما 1400 سال پس از حكومت اميرالمومنين حكومت اسلامي نداشتيم، به يك بار يك نظام اسلامي متولد شد. شايد سرخط هايي از مدل حكومت و نظام از سوي امام ارايه شد اما جزييات آن مشخص نبود. مدل هاي اداري براي آن اجرا شد كه در دنيا هم رايج است. بايد انسان ها را كم همت و بي همت دسته بندي كرد. در مقابل آنها انسان هايي براي اجرا كردن مدل جديدي بر اساس اقتضائات موجود كمر همت بگمارند.


سردار نقدي تصريح كرد: يك تفكر مي خواست نظم موجود را تغيير دهد و بهاي آن را نيز بدهد. اما در مقابل كساني معتقدند كه فعاليت هاي علمي در جهان صورت مي گيرد و ما نيز بايد از نتايج آن استفاده كنيم و نيازي نيست كه ماهواره بسازيم، نيروگاه هسته اي بسازيم.


وي در ادامه خاطرنشان كرد: تفكر با همت كشور در ميدان هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي خود را تعريف نكرده بود و پس از دفاع مقدس بايد تعريف جديدي از خود و توانمندي هايش ارايه مي داد. پس از دفاع مقدس مقام معظم رهبري اين راه را نشان دادند. در حالي كه يك جريان نظامي هم سايه انداخته است كه بسيج بايد درگير آمادگي هاي دفاعي هم مي بود. اما بهرحال جريان نيروهاي بسيج راه درست خود را بعد از جنگ نيز ادامه دادند.


رييس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص نقش بسيج در جنگ فرهنگي و اقتصادي، گفت: دوره اي كه بسيج بخواهد جنبه مردمي خود را نشان داده و تثبيت كند دوره سختي بود. تا كنون عادت شده بود كه بسيج در شرايط جنگي آمادگي نبرد داشته باشد و پس از جنگ بايد ساماندهي مردمي داشته باشد. بسيج اعتقاد به اين ندارد كه جلوي روي دولت بايستد. پيدا كردن جايي كه بتواند حرف خود را بزند و از ارزش هاي انقلاب دفاع كند را بايد بيابد. تقويت دولت همواره خواست بسيج بوده است. براي چگونگي تقويت دولت معتقد است كه بايد جلوي فساد و انحرافات را بگيرد كه البته اين كار بسيار مشكلي بود كه بتوان مسوولان اجرايي را متقاعد كرد كه انتقادات بسيجيان را بپذيرد.


وي در ادامه ابراز داشت: مهم ترين مصداق امر به معروف و نهي از منكر نيز در كشور همين است كه يك نيروي اعتقادي و انقلابي بتواند دولت را نقد كند و نقد او نيز درك شود و او را مخالف نظام ندادند. بسيجيان خواستار تقويت انقلاب و ارزش هاي انقلابي هستند و از اين موضع به نقد عملكرد دولت مي پردازند. هيچ نهادي نمي تواند بگويد كه داوطلبانه به صحنه آمده و با دست خالي اشتغال بسيار ايجاد كرده و به دولت كمك كرده است. اين تنها بسيج است كه به اين قله رسيده است.


جانشين فرمانده كل سپاه در امر بسيج تاكيد كرد: جريان بسيج جرياني است كه هم اكنون در راستاي سياست هاي دولت براي رسيدگي به مناطق محروم اعلام آمادگي كرده و وارد ميدان مي شود اما در جاي خود نقد نيز نسبت به عملكرد دولت دارد.


وي صداقت بسيجيان را با ارزش ترين موهبت الهي براي كشور دانست و گفت: بسيجيان با صداقتي كه دارند هر چه انتقاد مي كنند به وسيله اي براي پيش رفتن تبديل مي شود. بسيجيان نيز خود نقدها را مي پذيرند و همواره خود بسيجيان درباره عملكرد بسيج نقدهايي را مطرح كرده اند.


سردار نقدي امام راحل و مقام معظم رهبري را پايه گذار مطالبه گري بسيج دانست و گفت: حضرت امام و مقام معظم رهبري پويايي بسيج را خواسته اند. بسيجي بايد نقد سازنده خود را با پويايي داشته باشند. گر چه موج فشارهايي از سوي مسوولان اجرايي مورد نقد قرار گرفته نيز وجود دارد. اما اين فشارها را در ستاد سازمان جذب مي كنيم تا به روحيه با نشاط اجتماعي بسيجيان لطمه اي وارد نشود.


وي با تاكيد بر اينكه ما بايد كار جمعي را بيشتر ياد بگيريم، اظهار داشت: هرگونه تكروي اشتباه است. ما يك تشكل ميليوني هستيم كه بايد اقتضائات كار جمعي را بپذيريم. نرمش قهرمانانه نيز همين است كه قرار است با هم اين قله را طي كنيم و بايد تابع ملزومات كار جمعي باشيم. بايد اجماعي درباره يك تفكر بين ما به وجود آيد كه البته ايجاد اين اجماع نيز دشوار است.


رييس سازمان بسيج مستضعفين بيان كرد: نظر مقام معظم رهبري اين است كه بسيج مابه ازاي نقدي ندارد. بسيجيان هيچ امتيازات مالي ندارند. بسيجيان خدمت خود را به كشور انجام مي دهد و شايد در دوره خدمت خود به اين ميزان خدمت از آن كسر شود كه اين امتياز محسوب نمي شود. در توصيه هايي سازماني حتي براي جذب مي گوييم كه تابلو نصب نكنيد چه رسد به اينكه بخواهيم وعده امتيازي را بدهيم. بسيج يك نوع علاقه و انگيزه معنوي است كه بايد در افراد ايجاد شود تا به بسيج گرايش پيدا كنند.


وي افزود: براي اداره اين مجموعه عظيم بايد به يك تعادلي برسيم و از تكروي اجتناب كنيم و جمع بسيجيان به اين نتيجه برسند، برنامه اي كه اجرا مي شود مناسب است. بعضا فرآيند اجرايي شدن يك برنامه چند سال طول مي كشد تا نهادينه شود.  براي اين منظور مجامع بسيج را راه اندازي كرده ايم تا كار جمعي نهادينه شود. رده هاي بسيج در چارچوب كلي نظام و خطوط ترسيم شده و ارزش هاي انقلابي اسلامي، استقلال نسبي دارند و قرار نيست همه چيز از بالا به آنان گفته شود.


جانشين فرمانده كل سپاه در امر بسيج با تاكيد بر اينكه امروز نيز بسيج در همه عرصه ها حضور دارند، گفت: امروز نيز بسيجيان با همان انگيزه هاي شهادت طلبانه پاي كار نظام هستند. همين اخيرا ما در زابل يك بسيجي شهيد داشتيم. ما امروز هم دانش آموزان بسيجي شهيد داريم. نبايد بگوييم كه بسيجيان امروز ديگر بسيجيان دوران دفاع مقدس نيستند.


وي در خصوص اقدامات بسيج در عرصه اقتصادي نيز گفت: ما يك نظام بروكراسي داريم و يك نظام و مدلي كه رهبري فرمودند الگوي ايران اسلامي است. آقايان روي اين موضوع هنوز هم در حال كار هستند و اميدواريم چيزي از آن بيرون بيابد. يكي از شاخص هاي اصلي الگوي اسلامي پيشرفت حضور مردم در صحنه است. حضور مردم در صحنه فقط مربوط به انتخابات و راهپيمايي ها نيست.


سردار نقدي خاطرنشان كرد: ما مردمسالاري ديني اين را مي بينيم كه مردم در همه جا حضور داشته باشند. براي حل مشكلات همانطور كه مقام معظم رهبري فرموده اند بايد سراغ مردم رفت و ايشان تاكيد داشتند كه براي حل مشكلات اقتصادي نيز بايد سراغ مردم رفت. امروز نيز بسيجيان در اين عرصه وارد شده اند به گونه اي كه چندين ساعت بايد فهرست اقدامات مثبت بسيجيان در همه عرصه ها به ويژه اقتصادي را بيان كرد.


وي تاكيد كرد: با اخلاص و انگيزه اي كه در بسيجيان وجود دارد بايد به تعبير رهبري معظم انقلاب كارهاي بزرگ را از بسيجيان خواست. بسيجيان امروز با همه وجود تلاش مي كنند. البته مديريت كشور بايد بخواهد از توانمندي هاي بسيجيان استفاده كند. به دولت هاي مختلف طرح هايي ارايه كرده ايم اما متاسفانه دكترين دولت هاي ما استفاده از توان مردم نيست و توان مردم را فقط در سرمايه گذاري براي ثروتمندان مي دانند كه همه مردم اين نيست، بايد از همه توان مردم استفاده كرد.


رييس سازمان بسيج مستضعفين تصريح كرد: طرح هايي درباره مديريت منابع آب داديم كه بسيجيان اين موضوع را مديريت كنند و از توان مردم در اين جهت استفاده كنند. ما 2 ميليون هكتار زمين كشاورزي در كشور داريم كه شبكه بندي نشده است. با همين ميزان مي توانيم توليدگندم را چند برابر كنيم. دستگاه هاي مسوول بايد پشتيباني كنند تا اين نيرو به خوبي به كار گرفته شود.


وي گفت: ما در اقتصاد مقاومتي بررسي هاي كرديم. ما دچار ركورد تورمي هستيم كه دو درد بزرگ است. گروه هاي كارشناسي در بسيج در اين باره بحث كردند و راه كارهاي عملي به دست آورند و مي خواهند آن را اجرايي كنند. يكي از راه هاي افزايش توليد با سرمايه گذاري هاي اندك است كه صدها هزار شغل ايجاد كرده و صدها واحد توليدي ايجاد شده است.


سردار نقدي اظهار داشت: اكنون وزارت نفت بسياري از قطعات را وارد مي كند. اگر اراده كند بسيجيان توانمندي هاي فني در اختيار دارند كه برخي از اين نيازها را تامين و توليد كنند. نيروي بسيج در حقيقت تواني عظيم براي غلبه بر تحريم ها است. البته اكنون نيز بخشي مهمي از دستاوردهاي اقتصادي متعلق به بسيج است.

نام:
ایمیل:
* نظر: