کد خبر: ۴۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
بیست و هفتم آذرماه جاری؛
دبیر ستاد یادواره سرداران و 380  شهید دانشجوی استان فارس، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این یادواره از ساعت هشت و نیم صبح روز بیست و هفتم آذرماه جاری در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد و دکتر «علی اکبر رائفی پور» و سردار «غلامحسین غیب پرور» از جمله سخنرانان دعوت شده آن هستند.

اسماعیل قزل سفلی افزود: در حال حاضر بانک جامع اطلاعات شهدای دانشجو در حال تدوین نهایی است.

وی ادامه داد: بسیاری از پدران، مادران، همسران و خواهران و برادران و هم‌رزمان شهدا به‌تدریج در حال کهولت سن بوده و برخی فوت می‌کنند و لازم است که خاطرات و آثار شهدا از زبان این عزیزان جمع‌آوری و نگهداری شود.

قزل سفلی اضافه کرد: در حال حاضر گروه‌هایی مشغول انجام مصاحبه و مستندسازی زندگی شهدای دانشجو به‌عنوان تاریخ شفاهی هستند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی فارس خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائمی یادواره سرداران و شهدای دانشجوی فارس باهدف جمع‌آوری و حفظ آثار شهدا برنامه‌های خود را در ایام دیگر ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: در این زمینه آنچه که از آثار، سخنان، زندگینامه و خاطرات و دست‌نوشته‌های شهدا جمع‌آوری شود به عنوان تولیدات خروجی کار، در قالب نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، کتاب، نشریه و ... چاپ و منتشر خواهد شد.

دبیر یادواره سرداران و 380 شهید دانشجوی فارس در همین زمینه از تدوین کتاب جامع شهدای دانشجویی با عنوان «سرآمدان ایمان و ایثار آگاهانه» خبر داد و گفت: جمع‌آوری مجموعه شعرها و خاطرات شهید «مهدی اثنی عشری» و انتشار کتاب‌هایی از قبیل 35 دانشجوی شهید فسا و شش شهید دانشجوی لارستان قابل اشاره است.

به گفته وی، نرم‌افزار ویژه تلفن‌های همراه با محتوای شهدای دانشجوی فارس در یادواره رونمایی خواهد شد.

جمع‌آوری مستندات کتاب زندگی شهید «مسعود طاهری» و کتاب زندگینامه شهید «علی اکبر پیرویان» دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و ابراز داشت: کارت دانشجویی شهدای فارس و تمبر ویژه یادواره در این مراسم رونمایی می‌شود.

قزل سفلی لازم دانست متذکر شود که تمام فعالیت‌های برگزاری و اجرای یادواره شهدای دانشجو، از قبیل طراحی پوستر، تولید نماهنگ، تیزر و ... توسط دانشجویان انجام شده و قرار است نمایشگاهی از آثار دفاع مقدس در کنار این یادواره برگزار شود.

وی با ذکر مواردی از فضائل شهدای دانشجو، اظهار داشت: شهیدی که در سن بیست‌وچندسالگی 700 مطلب راجع به معاد و چندین هزار کلمه پیرامون توحید مطلب نگاشته در شمار مفاخری است که باید به جوانان معرفی شود.

قزل سفلی، بیان کرد: تجلیل از ایثارگران علم و جهاد و شهادت، ترویج وگسترش فرهنگ ایثار وشهادت در دانشجویان، فرهنگ سازی و ارائه الگوهای برتر به دانشجویان، تجدید میثاق دانشجویان با آرمان های امام راحل و انقلاب اسلامی، تکریم خانواده شهدا و دفاع از دستارودهای هشت سال دفاع مقدس و شبهه زدایی در این بخش از اهداف برگزاری این یادواره است.


وی افزود: برای برگزاری این یادواره 380 شهید دانشجو در استان فارس شناسایی شده است که 377 شهید مربوط به دوران دفاع مقدس و سه شهید شامل دو شهید کانون رهپویان وصال و یک شهید عملیات بمب گذاری مسجد امیرالمومنین زاهدان، متعلق به بعد از زمان جنگ تحمیلی است.

قزل سفلی اظهارداشت: بر این اساس 130 شهید دانشجو متعلق به دانشگاه های شیراز و مابقی از سایر دانشگاه های استان فارس است که شهرستان های فسا، کازرون و جهرم به ترتیب از بیشترین تعداد شهدای دانشجو برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون 27 یادواره شهدای دانشجوی شهرستانی به عنوان پیش یادواره شهدای دانشجوی استان برگزار شده است که امسال به برکت برگزاری کنگره ملی شهدای دانشجو یاد و خاطره شهدا در تمام مراکز آموزش عالی گرامی داشته شده است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس بیان کرد: برای برگزاری این یادواره از خانواده 162 شهید دانشجو با حضور رییس و معاونان دانشگاه در استان فارس سرکشی شده است. 

وی ادامه داد:همچنین جمع آوری آثار شهدای دانشجو با حضور 30 گروه مستندساز دانشجویی در شیراز و 34 گروه در شهرستان ها انجام شده است.

قزل سفلی گفت: مشارکت دانشجویان در بخش های مختلف از ویژگی های این یادواره است به طوری که بیشتر کارهای یادواره شهدای دانشجو استان فارس از جمله طراحی پوستر، نماهنگ و تیزر به همت دانشجویان انجام شده است.

دبیر ستاد یادواره سرداران و 380 شهید دانشجوی استان فارس عنوان کرد: در این یادواره کتاب های مجموعه اشعار و خاطرات شهید مجید اثناعشری، نرم افزار اندروید شهدای دانشجوی استان، تمبر یادواره، کارت دانشجویی شهدای دانشجو رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه برگزاری یادواره شهدای دانشجو استان فارس به صورت دائمی دایر است افزود: خروجی ستاد یادواره شهدای دانشجوی استان فارس در قالب تولیدات فرهنگی و هنر در بخش های کتاب، نرم افزار و نشریه فعال خواهد بود.

قزل سفلی اظهارداشت: یکی از مهم ترین کارهای ستاد برگزاری یادواره شهدای دانشجو تهیه بانک جامع اطلاعات شهدای این قشر است زیرا معتقدیم این آثار گنجینه گرانبها و ماندگاری برای نسل های آینده خواهد بود.

وی بیان کرد: کتاب جامع شهدای دانشجو به نام 'سرآمدان ایمان و ایثار آگاهانه' حاوی اطلاعات جامع شهدای استان، زندگی نامه شهید مسعود طاهری و زندگی نامه شهید علی اکبر پیرویان در حال تدوین و نگارش است.

قزل سفلی ادامه داد: همچنین کتاب 35 دانشجوی شهید شهرستان فسا و شش دانشجوی شهرستان لارستان آماده چاپ است.
مطالب مرتبط
برچسب ها: شهدای دانشجو
نام:
ایمیل:
* نظر: