کد خبر: ۴۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
پس از وقوع چندین مورد متعدد، تنبیه بدنی شدید دانش آموزان اینبار گزارش‌هایی از هتک حرمت معلمان منتشر شده است. در کنار هشدار مددکاران نسبت به افزایش خشونت در مدارس، آموزش‌وپرورش برای حمایت از معلمان و دانش‌آموزان چه تدابیری اندیشیده است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از تسنیم،طی ماه‌های گذشته بارها اخباری از سوی رسانه‌ها درخصوص تنبیه بدنی دانش‌آموزان آن هم به اشکال مختلف و خشن مخابره شد. پس از آن بود که کارشناسان مسائل اجتماعی و آسیب شناسان در رابطه با گسترش خشونت در مدارس کشور هشدار دادند و بر ضرورت توسعه فعالیت‌های تربیتی و پرورشی کارآمد در کنار برنامه‌های درسی تاکید شد.

همزمان با انعکاس اخبار تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس بود که اینبار اخبار دیگری در رابطه با کتک خوردن و هتک حرمت تعدادی از معلمان به فضای خبری کشور راه یافت. در نخستین خبر یکی از دبیران شهرستان خرمشهر توسط پدر یکی از دانش‌آموزان مورد هتک حرمت قرار گرفت به گونه‌ای که طبق اخبار منعکس شده، وقتی معلم مدرسه با یکی از دانش‌آموزان جر و بحث کرد و بعد از آن وقتی ماجرا به گوش پدر دانش‌آموز که معاون یکی از سازمان‌بود، رسید وی با مراجعه به مدرسه در حضور سایر دانش‌آموزان سیلی را به گوش معلم زد.

طی روزهای اخیر نیز یک معلم ریاضی در شهر تهران مورد خشونت قرار می‌گیرد. وی درحین رفتن به مدرسه از سوی افرادی که به نظر می رسید از اولیاء دانش آموزان باشند به شدت مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفت.

همچنین طی ماه‌های اخیر جامعه آموزش و پرورش از فاجعه قتل معلم بروجردی توسط یکی از شاگردان خود در شوک فرورفت.

وقوع حوادثی همچون تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس، قتل یک معلم و هتک حرمت آنها یکبار دیگر ضرورت توجه ویژه به مباحث اخلاقی و تربیتی در مدارس را یادآور شد مواردی که این روزها در ساعات فشرده کلاس‌های درس و غلبه جریان آموزش بر مباحث تربیتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر عمده فعالیت‌های پرورشی مدارس نیز به برگزاری چندین اردو، نمایش و سرود خلاصه شده است. در حالیکه علاوه بر آموزش دانش‌آموزان، پرسنل اداری مدرسه از جمله مدیر و معلم نیز به برگزاری دوره‌های آموزشی و روش‌های کنترل خشم نیاز دارند.

عبدالله عبدالله پورکارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در برخورد با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ضعیف عمل کرده و به دنبال پاک کردن صورت مسئله است تا حل مشکل گفت: در مدارس طیف متنوعی از دانش آموزان را داریم، برخی از دانش آموزان در خانواده‌هایی با آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند به عنوان مثال والدین آنها اعتیاد دارند یا در زندان هستند، برخورد با این دانش‌آموزان روش خاص خود را نیاز دارد در حالیکه در نظام آموزش و پرورش کشور فعالیت‌ها و روش‌های مختلف برای رفتار با دانش‌آموزان آسیب دیده تعریف نشده است.

عبدالله پور بیان کرد:‌در نظام‌های آموزش و پرورش توسعه یافته برای دانش‌آموزان آسیب دیده نظام مددکاری فعال است یعنی به محض ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه و دریافت اطلاعات درخصوص خانواده وی، برنامه آموزشی و تربیتی خاصی برای دانش‌آموزان آسیب دیده اجرا می‌شود و نظام مددکاری در این رابطه در کنار آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

وی افزود: سیستم آموزشی از جمله دانش‌آموز و معلم نسبت به آسیب‌های اجتماعی در معرض تهدید هستند و از سوی دیگر معلمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند آموزش‌های فرهنگی هستند. زمانی که مسائل امروز را با روش‌های قدیمی حل کنیم بحران ایجاد می شود، هم‌اکنون روش مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس همانند گذشته است و روش های جدید جایگزین نشده‌اند. اگر به واقع روش جدیدی را جایگزین کرده‌اند که مطمئنا این گونه نیست، متولیان آموزش و پرورش راجع به آن توضیح دهند.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص ضرب و شتم دبیر ریاضی یکی از مناطق شهر تهران به خبرنگار تسنیم گفت:‌ هیچ فردی اجازه ندارد به بهانه‌های مختلف به معلمان تعرض زبانی یا جسمی کند حتی اگر معلم دچار تخلفی شده باشد این موضوع از طریق مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

وی افزود: افراد به بهانه‌های مختلف حق هتک حرمت معلمان را ندارند. آموزش و پرورش شهر تهران بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی از سوی معلم صورت گرفته باشد از طریق مراجع ذیصلاح به آن رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اگر معلمی مورد هتک حرمت و تعرض قرار بگیرد از  طریق اداره آموزش و پرورش به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد و برای برقراری امنیت و حقوق معلمان تلاش می‌کنیم.در برخی موارد شاهد هستیم که یک معلم به دلیل نحوه تدریس یا نمره کم،  مورد اهانت قرار می‌گیرد در صورت وقوع چنین شرایطی معلم، مدیر مدرسه و اداره آموزش و پرورش می‌توانند از متعرضان شکایت کنند.

ثقفی مجددا تاکید کرد: اگر معلم هم تخلف کرده باشد حتما این تخلف از طریق مراجع مربوطه و مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: