کد خبر: ۵۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
رییس مجمع واردات:
رئيس مجمع واردات از ورود سالانه ۳۷ هزار تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو لوكس بر خلاف اقتصاد مقاومتي خبر داد و گفت: اكثر كالاي غير ضروري به صورت قاچاقي وارد مي شود.
به گزارش روابط عمومی بسیج سازندگی فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی کشور:محمدحسين برخوردار گفت: متأسفانه زماني كه درآمد نفتي بالا رفت، بيشتر به طرف واردات كالاهاي سرمايه اي مصرفي از جمله خودروهاي لوكس حركت كرديم، تا جايي كه در سالهاي گذشته به روايتي 37 هزار تا 50 هزار دستگاه خودروي لوكس وارد كشور شد.

وي با بيان اينكه معمولاً طبق آمار گمرك وارداتي كه از طريق مبادي رسمي صورت مي گيرد، بيشتر كالاهاي مورد نياز كشور است، افزود: طبق آمار گمرك 80 تا 85 درصد واردات رسمي مربوط به مواد اوليه كارخانجات يا مواد واسطه اي و ماشين آلات براي بهينه سازي خطوط توليد است.

عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران در پاسخ به اينكه برخي معتقدند ورود كالاهاي ساخته شده كه تنها سبب خروج ارز از كشور مي شود، ضرورتي ندارد، گفت: زماني دغدغه برخي افراد واردات نعل اسب، چوب بستني يا پوسته فرمان بود، اما تمام اينها روي هم رقم چشم گيري نمي شود و با ارزي كه يك خودروي لوكس از كشور خارج مي كند، نمي توان مقايسه كرد. مضاف بر آنكه در ورود تكنولوژي به كشور آن طور كه بايد و شايد سرمايه گذاري نكرده ايم، تا برخي كالاهايي كه به راحتي قابل توليد بوده و اشتغال زايي هم مي كنند در داخل توليد كنيم.

برخوردار دغدغه اصلي مقام معظم رهبري را واردات بي رويه از مبادي قاچاق عنوان كرد و گفت: واردات از اين طريق از زواياي مختلف به جامعه صدمه وارد مي كند كه يك بخش آن تضييع درآمد و حقوق دولت است و از طرف ديگر پايين آوردن بهره وري جامعه چرا كه وقتي برخي مشاهده مي كنند كه بايد 8 ساعت در روز كار كرد و ماهانه كمتر از يك ميليون تومان حقوق گرفت، اما وقتي عده اي در عرض يك ساعت مي توانند درآمد چند ميليون توماني داشته باشند، قاعدتاً به اين سمت متمايل مي شوند.

رئيس مجمع واردات به اين نكته اذعان داشت كه بايد مراقبت خطر نهادينه شدن فرهنگ قاچاق در جامعه بود، چرا كه وقتي افراد به كارهاي كم زحمت و پردرآمد عادت كنند، نمي توان آنها را مجبور به كارهاي سخت تر كرد.

وي نبود شغل و امكانات در مناطق مرزي كشور را از جمله مشكلاتي دانست كه طي سالهاي اخير آن طور كه بايد و شايد به آن توجه نشده و افزود: يكبار براي هميشه بايد معضل بيكاري را در مناطق مرزي كشور حل كنيم. مي توان با اجراي طرح آمايش سرزميني با توجه به ظرفيت هر منطقه شغل ايجاد كرد، به عنوان مثال در مناطقي كه مستعد كشاورزي هستند، اين امر را تقويت كرد و يا در مناطق مستعد گردشگري با ساخت هتل و امكانات تفريحي براي مردم منطقه شغل ايجاد كرده و گردشگري را رونق داد.

برخوردار گفت: بسياري از افراد را مي شناسيم كه كول بر ساده هستند و براي تأمين حداقل رزق روزانه خود دست به قاچاق بر سر مرزها مي زنند و در كنار آن عده اي خاص براي منافع كلان قاچاق را ساماندهي مي كنند.

وي ايجاد سيستم كدينگ هماهنگ در كشور را از ديگر راهكارهاي رهگيري كالاهايي دانست كه از مبادي غيررسمي وارد كشور مي شود و گفت: سالهاست كه نتوانسته ايم به طور هماهنگ يك كد رهگيري براي كالاهاي وارداتي يا توليدي ايجاد كنيم كه اگر كالايي اين كد را نداشت، كنار گذاشته و خريداري نكنيم كار به جايي رسيده كه وقتي كالا از مبادي مرزي رد شد، به راحتي در بازار توزيع و فروخته مي شود، در حالي كه تعريف كدينگ جلوي اين مسئله را مي گيرد و از زماني كه كالا وارد يا توليد شده تا زماني كه به دست مصرف كننده مي رسد، رديابي مي شود.

وي استاندارد نبودن كالاهاي قاچاق را از ديگر مشكلاتي عنوان كرد كه مي تواند بر سلامت جامعه هم تأثير سوء بگذارد، تا حدي كه به مرور زمان هزينه هايي براي درمان سر بار جامعه مي شود، چرا كه طبق آمار بخش عمده اي از كالاهاي قاچاق مربوط به پوشاك، تلفن همراه، مواد آرايشي و بهداشتي و مواد غذايي كنسرو شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: