آخرین اخبار
کد خبر: ۵۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
فریدون عباسی در دانشگاه شیراز:
رئیس انجمن هسته‌ای ایران با بیان اینکه اگر چرخ زندگی مردم نمی‌چرخید ماشین سانتریفیوژ کپی هم نمی‌توانستیم بسازیم چه برسد به اینکه بچرخانیم، گفت: این همه دستاورد از اینجا آمده است که در مهندسی مکانیک در جامدات و سیالات رشد خوبی داشتیم .

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی امروز به مناسبت هفته بزرگداشت بسیج اساتید در تالار فجر دانشگاه شیراز در جمع اساتید بسیجی دانشگاه های استان فارس با اشاره به نقش عبرت های عاشورا در جامعه کنونی گفت: در جامعه یک نظرهایی وجود دارد به عنوان عبارت های عاشورا به نحوی باید جامعه را اداره کنیم که عبرت های عاشورا در آن لحاظ و دیده شود؛ نقش خواص در عاشورا بسیار ارزشمند داشتند.

 

وی ادامه داد: نقش خواص، اساتید در دانشگاه ها خیلی مهم است؛ چون ما همه در حال تربیت نسل هایی هستیم که این ها می خواهند نقش کارشناس و مدیر داشته باشند و اینجاست که ما خاص می شویم، چون آینده کشور به گونه ای به دست معلم رقم زده می شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: شهید چمران جز صنف ما بود و با درک درست که از شرایط داشت انتخاب درستی هم می کرد و فقط به حوزه فیزیک و غیره بسنده نکرد و در دورانی که حضرت امام مبارزه را علنی در سال ۴۲ آغاز کرد، تصمیم گرفت زندگی را عوض کند و به مبارزات انقلابی رو بیاورد.

 

عباسی افزود: در حال حاضر ما که در جامعه اساتید هستیم و نام بسیجی را دنبال می کنیم و به اون بسیجی های واقعی بیشتر تاسی کنیم و بی تفاوت در جامعه نباشیم و نسل آینده را درست تربیت کنیم و نسبت به خط امام در انقلاب و پبروزی آن و بعد از آن را درست تربیت کنید.

 

رئیس سابق انرژی اتمی با بیان اینکه هسته ای سه استفاده دارد که در صد سال گذشته که بیشتر آشکار شده است، گفت: انرژِی هسته ای سه کاربرد سلاح و بمب، گرفتن انرژی و سومین کاربرد پرتو ها در زندگی مردم است.

 

وی با بیان اینکه سلاح هسته ای انرژی را به صورت کنترل نشده آزاد می کند، گفت: اگر انرژی کنترل شد و در راکتور درآمد می شود سال ها استفاده کرد و به مردم کمک کرد. پرتو ها در زندگی و رفاه مردم استفاده کرد و مبلغ آن شهید دکتر شهریاری بود که رشته کاربرد پرتوها توسط ایشان در وزارت علوم تصویب شد و در فوق لیسانس و دکترا راه اندازی کرد و در همان اولین دوره دانشجویان دکتری به شهادت رسیدند.

 

عباسی با اشاره به اینکه برای هر سه موضوع نیاز داریم سوخت تولید کنیم و کشور ایران جز معدود در دنیا است که چرخه سوخت به طور کامل داریم، افزود: به وسیله یک انفجار علمی که در کشور ما به وجود آمد و نیروی انسانی در موضوعات محوری کار کرد و بحث هسته ای مثل سایر مباحث علوم پایه و مهندسی و مدیریت رشد کردیم و در طراحی و ساخت از نیروهای انسانی داخلی استفاده کردیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: از سنگ معدن، کیک زد، گاز UF۶، غنی سازی و تبدیل به سوخت که در راکتور استفاده می شود در کشور ما تولید می شود.

 

وی با بیان اینکه اگر چرخ زندگی مردم نمی چرخید ماشین سانتریفیوژ کپی هم نمی توانستیم بسازیم چه برسه به این که یچرخانیم، بیان داشت:این همه دستاورد از این جا آمده است که در مهندسی مکانیک در جامدات و سیالات رشد خوبی داشتیم؛ در این زمینه ها آدم های خوبی تربیت کردیم و چون تعهد و هویت ملی داشتند و از دانشی که فرا گرفته بودند آمدند تحول ایجاد کردند.

 

عباسی با مقایسه زمان جنگ با زمان حال افزود: مثل زمان جنگ که همه چیز ها در صحنه عمل یاد می گرفتیم و همین دیدگاه به دانش وارد شد و ماشین را با چرخیدن افتاد و با چرخیدن سانترفیوژ ها چرخ زندگی مردم نیز نیز حرکت می کند.

 


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اصلا موضوع ما با آژانس و مذاکرات سر سلاح و PMD است، تصریح کرد: این مسئله از سال ۸۲ و ۸۳ کلید خورده و از سال ۸۱ اولین زمینه های آشکارش روشن شده و از آنجایی که منافقین اطلاعات را منتشر کردند و منافقین عاملی توسط سرویس جاسوسی بیگانه برای آشکار کردن این موضوع بودند؛ چون نفوذی و همفکر در دانشگاه ها و دستگاه های ما داشتند و جاسوسی می کردند و این اطلاعات به سرویس های امنیتی و جاسوسی غرب می دادند.


وی با اشاره به این که در سال ۸۲ موضوع جدی تر شد و از زبان برخی روسای دولت ها موضوع هسته ای ایران مطرح می شود، اضافه کرد: یک دیدگاه این بوده که با مذاکرات در شورای امنیت ملی که با این مسئله را حل بکنند و این مذاکرات در بروکسل، سعدآباد باعث شد ۶ قعطنامه در شورای حکام علیه ایران وضع می شود و سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران ارائه دهنده پیشنویس قطعنامه شورای حکام می شوند.

 

عباسی ادامه داد: وقتی تعلیق های داوطلبانه را پذیرفتیم آن ها قطعنامه داند و رهبری هشدار دادند که این عقب نشنی ها کافی است و همان دولتی که تعلیق ها را پذیرفته برود تعلیق ها را بردارد.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: دولت نهم تعلیق های داوطلبانه را برمی دارد و در مقابل طرف غربی ۲ قطعنامه را علیه ایران وضع می کنند و منشا آن تعلیق های دواطلبانه است و بعد از غنی سازی ۳.۵ درصدی یک قطعنامه شورای امنیت دیگر وضع می شود. همه قطعنامه های منشا آن عقب نشینی بود که در سال های ۸۲ و ۸۳ انجام دادیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما به پشتوانه انرژی، تمدن کهن، جمعیت، نظامی و تجارب نظامی یک قدرت منطقه ای و جهانی محسوب می شویم اضافه کرد: ما کشوری جنگ دیده بودیم و ما توانستیم تجارب زیادی را از لحاظ نظامی کسب بکنیم و در تحریم ها رشد بکنیم؛بعد از جنگ؛ در دانشگاه ها توسعه خوبی اتفاق افتاد و ماتوانیتسم در داخل کشور خود کفا بشویم و موشک های خاص بسازیم که از لحاظ علمی این یعنی این که ایران حرفی برای گفتن دارد.ایران  توانست ماهواره را بسازد و به مدار بفرستند و این یعنی کشور در رشدی است.

 

عباسی ادامه داد: اگر یک میمون را زنده بفرستید به جو و برگردانیم یعنی ما جز باشگاه تولید موشک با برد بالا شده ایم و قابلیت اندازه گیری های خاص و ریز هستیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت:در دریا نیز ما وارد اقیانوس اطلس شدیم و نیرو دریایی این پیشرفت را کرده است. ما به مباحث نظامی، علمی و فنی نگاه کنیم و کاربرد پرتو ها در صنعت و بزرگترین صنعت نظامی است و از صنعت نظامی است که دیگر صنعت ها مشتق می شوند.

 

وی با بیان اینکه اگر نظامی ها خواستند از نوترون و گاما برای عکس گرفتن در برخی مواقع استفاده کنند جرمی مرتکب شده اند، افزود: رشته های مختلف با هم وابسته هستند و ما نباید صنایع نظامی را بری از همه صنایع بدانیم و آن را خشن و هیولا فرض کنیم.

 

رئیس انجمن هسته ای ایران گفت: توافق ژنو شتاب زده، خالی از خرد جمعی، طایفی و قومی است و ساده اندیشی است که فکر کنند می توانند در عرض چهار ماه موضوع را حل کنند و امروز می بینیم که هنوز بعد از یک سال و نیم هیچ دستاوردی نداشته است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: