کد خبر: ۵۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رمضاني سران قوا و مسئولان و مديران ارشد نظام با اشاره به اينكه آمريكايي ها به دنبال نابود كردن صنعت هسته اي ايران هستند، افزودند: همه مسئولان ايران ضمن تأكيد بر خطوط قرمز، به دنبال توافقي خوب يعني توافقي منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ايران هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (چهارشنبه) در ديدار رمضاني سران قوا و مسئولان و مديران ارشد نظام، ضمن «تبيين پيامدهاي مثبت، چالش ها و راهكارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي»، درباره ي روند مذاكرات هسته اي نكات تعيين كننده اي بيان كردند و با اعلام و تشريح صريح خطوط قرمز هسته اي ايران تأكيد كردند: آمريكايي ها به دنبال نابود كردن صنعت هسته اي ايران هستند در مقابل همه مسئولان ايران ضمن تأكيد بر خطوط قرمز، به دنبال توافقي خوب يعني توافقي منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ايران هستند.

رهبر انقلاب اسلامي در ابتدا با اشاره به ماه مبارك رمضان كه ماه تقوا است، به تبيين دو نوع تقواي شخصي و اجتماعي پرداختند و گفتند: تقواي شخصي در واقع آن حالت و مراقبت دائمي است كه انسان را از ضربه هاي مهلك معنوي در امان نگه مي دارد و البته در امور دنيوي او نيز تأثيرات بسيار مهمي دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي تقواي جامعه را قابل تعميم به مسائل اجتماعي و اقتصادي دانستند و تأكيد كردند: تقواي جامعه در مسائل اقتصادي، همان اقتصاد مقاومتي است كه كشور را در مقابل تكانه هاي ناشي از حوادث جهاني يا در مقابل تيرهاي زهرآگين سياست هاي معارض جهاني حفظ مي كند.

ايشان با يادآوري هشدارهاي مكرر خود در سال هاي گذشته درخصوص لزوم استحكام بخشي كشور در مقابل خيز اقتصادي قدرت ها خاطرنشان كردند: در اين سال ها مسئولان در حد و توان خود تلاش هاي خوبي را انجام دادند اما موضوع اقتصاد مقاومتي بايد با استفاده از همه ي توان و ظرفيت كشور پيگيري و محقق شود.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه الگوي اقتصاد مقاومتي در برخي كشورهاي ديگر اجرا و تأثيرات مثبت آن ديده شده است، نقطه ي كانوني اقتصاد مقاومتي را درون زايي و نگاه به درون دانستند و گفتند: اين درون زايي به معناي انزواطلبي نيست بلكه تكيه به ظرفيت ها و توانايي هاي دروني، با نگاه به بيرون است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه تدوين سياست هاي اقتصاد مقاومتي محصول خرد جمعي و مشورت هاي طولاني بوده است، افزودند: بعد از ابلاغ اين سياست ها، بسياري از صاحب نظران اقتصادي آن را تأييد كرده اند و اكنون اقتصاد مقاومتي وارد ادبيات و فرهنگ رايج اقتصادي كشور شده است.

ايشان مدل اقتصاد مقاومتي را، مقابل مدل قديمي ديكته شده از طرف قدرت ها به كشورهاي جهان سوم دانستند و خاطرنشان كردند: اين مدل قديمي مبتني بر نگاه به بيرون است اما مدل اقتصاد مقاومتي، الگويي مترقي و متكي به ظرفيت هاي دروني است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ممكن است عده اي اينگونه تصور كنند كه مدل اقتصاد مقاومتي، الگويي مطلوب است اما امكان تحقق آن وجود ندارد در حاليكه قاطعانه مي گويم، اجراي الگوي اقتصاد مقاومتي در شرايط كنوني كشور و با توجه به ظرفيت هاي موجود، كاملاً امكان پذير است.

حضرت آيت الله خامنه اي بعد از اين مقدمه به بيان برخي از ظرفيت هاي فراوان كشور كه مي توانند مبناي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي قرار گيرند، پرداختند. نيروي جوان تحصيل كرده ي متخصص و داراي اعتماد به نفس اولين ظرفيتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و گفتند: وجود اين تعداد نيروي جوان تحصيل كرده در كشور از بركات انقلاب است به شرط آنكه سياست هاي غلط موجب پير شدن جامعه و كاهش نيروي جوان نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به وجود ۱۰ميليون فارغ التحصيل دانشگاهي و بيش از چهار ميليون دانشجوي در حال تحصيل در كشور كه ۲۵برابر اول انقلاب است، تأكيد كردند: اين تعداد نيروي تحصيل كرده جوان و متخصص از افتخارات نظام اسلامي و يك فرصت بسيار بزرگ است.

ايشان جايگاه اقتصادي كشور را يكي ديگر از ظرفيت ها برشمردند و افزودند: براساس آمارهاي جهاني، جمهوري اسلامي ايران داراي رتبه بيستم در اقتصاد دنيا است كه در صورت بهره برداري از ظرفيت هاي استفاده نشده، امكان رسيدن به رتبه ي دوازدهم اقتصاد دنيا وجود دارد.

رهبر انقلاب اسلامي جايگاه اول ايران در مجموع ذخاير نفت و گاز را از جمله ظرفيت ها دانستند و با اشاره به موقعيت جغرافيايي ممتاز كشور به عنوان نقطه ي اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب، گفتند: همسايگي با ۱۵ كشور، با جميعتي ۳۷۰ ميليوني به عنوان بازار خارجي بسيار نزديك و همچنين جمعيت بيش از ۷۰ ميليون كشور به عنوان بازار داخلي بزرگ، از ديگر ظرفيت هايي هستند كه اگر فقط به همين بازار داخلي توجه شود، وضعيت توليد دگرگون خواهد شد.

حضرت آيت الله خامنه اي زيرساخت هاي اساسي كشور در انرژي، حمل و نقل، ارتباطات، نيروگاه ها، و سدها و همچنين تجربه ي مديريتي متراكم در كشور را از ديگر ظرفيت ها برشمردند و خاطرنشان كردند: ما بايد از اين ظرفيت ها به صورت مناسب و صحيح استفاده كنيم زيرا مشكل كشور، نبود طرح و يا سخن صحيح و كارشناسي نيست بلكه مسئله ي اصلي كه در محيط هاي نخبگاني هم تكرار مي شود، استفاده ي شايسته نكردن از طرح ها و سخن هاي صحيح است.

ايشان برخي مشكلات را ناشي از چالش هاي دروني كشور دانستند و در بيان بخشي از اين چالش ها، گفتند: چالش بزرگ كشور ما سهل انگاري در عمل و ساده و سطحي نگريستن به مسائل است.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: مباحث لفظي و روشنفكري كار را پيش نمي برد بلكه حل مسائل، نيازمند حركت و اقدام و پيگيري بلندمدت امور است.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه به نتيجه رسيدن برخي كارهاي بزرگ شايد نيازمند سپري شدن مدت زماني به اندازه يك نسل باشد، افزودند: آن زماني كه درباره نهضت علمي در كشور، در دانشگاهها صحبت مي شد، شايد كسي باور نمي كرد كه بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال حركت علمي كنوني در كشور، به همت اساتيد و جوان هاي با استعداد بوجود آيد اما امروز در مقايسه با آن سالها، شاهد پيشرفت چشمگير و در برخي زمينه ها شاهد پيشرفت خيره كننده هستيم.
راههاي موازي و آسان ولي در عين حال مهلك، يكي ديگر از چالش هاي داخلي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و در تبيين اين موضوع گفتند: برخي اوقات تأمين برخي كالاها و نيازها از دو مسير امكان پذير است. يك مسير از طريق اروپا و آسان و مسير ديگر از طريق غير اروپا ولي سخت. مسير اول انسان را در تنگنا قرار خواهد داد و دوستان او را ضعيف و دشمنان او را قوي مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: يكي ديگر از چالش هاي دروني كه خطاي بسيار بزرگ و اساسي است، اين است كه تصور شود با فاصله گرفتن از مباني اعتقادي و اصول نظام اسلامي، همه راهها باز خواهد شد.
ايشان خاطرنشان كردند: مسئولان در دولت خدمتگزار، انسانهاي معتقد به مباني و اصول انقلاب هستند و من از آنها گله اي ندارم ولي در مجموعه دست اندركاران، برخي تصور مي كنند با كوتاه آمدن از اصول، درها گشوده خواهد شد در حاليكه نتيجه اين خطاي بزرگ را در سالهاي اخير در برخي كشورها ديده ايم.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: تنها راه پيشرفت، ايستادگي و پافشاري بر مباني و اصول است.
حضرت آيت الله خامنه اي يكي ديگر از چالش هاي دروني را اين موضوع دانستند كه برخي تصور مي كنند، مردم مشكلات را تحمل نخواهند كرد.
ايشان گفتند: اگر حقايق امور با صداقت لازم و به درستي براي مردم بيان شود، مردم خواهند ايستاد و مقاومت خواهند كرد.
ايشان، ترديد در توانايي هاي دروني كشور را يكي ديگر از چالش ها خواندند و افزودند: بايد به دانشمندان جوان خود و به مجموعه هاي مردمي در امور اقتصادي اعتماد و از توانايي هاي آنها استفاده كرد.
رهبر انقلاب اسلامي شرط اصلي براي تحقق اقتصاد مقاومتي را عزم راسخ و جدي و پرهيز از سهل انگاري و راحت طلبي و تكيه بر مديريت جهادي برشمردند و تأكيد كردند: مديريت جهادي عبارت است از توكل بر خداوند و استفاده از تدبير و عقلانيت و در عين حال پيش بردن كارها با عزم راسخ و بدون هراس از جوانب.
حضرت آيت الله خامنه اي، ترويج فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتي را در كنار بكارگيري مديريت جهادي، ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: صدا و سيما، رسانه ها، مسئولين، ائمه جمعه و همه كساني كه سخن آنان در ميان مردم تأثيرگذار است، بايد ترويج گر فرهنگ اقتصاد مقاومتي باشند.
ايشان، صرفه جويي، مصرف كالاهاي داخلي بويژه در دستگاههاي دولتي، مقابله جدي با واردات بي منطق، مقابله جدي با قاچاق، توجه ويژه به كارگاههاي توليدي كوچك و متوسط و بازنگري در سياستهاي پولي و فعاليتهاي نظام بانكي را از ضروريات اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي برشمردند و تأكيد كردند: شرط اصلي تحقق همه اين موارد، همدلي و همزباني و انسجام دروني است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه همه بايد به دولت و مسئولان كمك كنند، افزودند: حاشيه سازي از هر طرفي غير قابل قبول است و بايد از آن پرهيز شود.
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتي تأكيد كردند: ما مي توانيم در زمينه اقتصادي كارهاي بزرگي انجام دهيم و از اين گذرگاه حساس عبور كنيم.
رهبر انقلاب اسلامي در سخنان بسيار مهم شان درباره موضوع هسته اي، قبل از تشريح برخي جزئيات مذاكرات و تبيين صريح خواسته ها و خطوط قرمز هسته اي، سه نكته را مورد تأكيد قرار دادند.
نكته اول اينكه هر آنچه رهبري در جلسات عمومي مي گويد عيناً همان مسائلي است كه در جلسات خصوصي به رئيس جمهور و ديگر مسئولان ذيربط مي گويد بنابراين اين خط تبليغي غيرصحيح كه از برخي خطوط قرمز رسمي در جلسات خصوصي صرف نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است.
دومين نكته اي كه حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان مقدمه بحث هسته اي بيان كردند، امانت داري، غيرت، شجاعت و تدين اعضاي تيم مذاكره كننده كشورمان بود.
ايشان گفتند اين تيم، با غيرت ملي و دقت كامل و با قصد باز كردن گره و پيش بردن كار كشور، در مقابل تعداد كثير مذاكره كنندگان طرفهاي مقابل، مشغول تلاش است و انصافاً با شجاعت، مواضع را بيان و دنبال مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند هركسي از جزئيات مذاكرات با خبر شود حتماً به اين مطالبي كه درباره تيم هسته اي گفته شد، اذعان خواهد كرد البته آنها ممكن است در تشخيص و عمل خطا كنند اما متدين و غيور هستند.
مخاطب سومين نكته مقدماتي رهبري، منتقدان هسته اي بودند.

ايشان افزودند: با انتقاد مخالف نيستم و آن را لازم و كمك كننده مي دانم اما اين يك واقعيت است كه انتقاد كردن از عمل كردن آسان تر است چرا كه ديدن عيبهاي طرف مقابل راحت است اما درك دشواريها و نگراني هاي او، مشكل مي باشد.

رهبر انقلاب افزودند: اين حرف من، نبايد مانع ادامه انتقادها شود اما متوجه باشيم كه تيم هسته اي برخي از مسائلي را كه مورد انتقاد است مي داند اما بعضي ضرورتها او را به برخي اقدامات مي كشاند.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس به بيان تاريخچه كوتاهي از روند مذاكره با امريكاييها پرداختند كه به درك روند مذاكرات كمك قابل توجهي مي كند.

ايشان گفتند: موضوع مذاكره با امريكايي ها مربوط به زمان دولت قبل است و به فرستادن واسطه به تهران براي درخواست مذاكره مربوط مي شود.

رهبر انقلاب در توضيح بيشتر افزودند: در آن زمان، يك نفر از محترمين منطقه به عنوان واسطه به ديدارما آمد و به صراحت گفت رئيس جمهور امريكا از او خواهش كرده كه به تهران بيايد و درخواست امريكايي ها براي مذاكره را مطرح كند امريكايي ها به اين واسطه گفته بودند مي خواهيم ضمن شناخت ايران به عنوان قدرت هسته اي، مسئله هسته اي را حل و فصل كنيم و تحريم ها را ظرف ۶ ماه برداريم البته ما به آن واسطه گفتيم به امريكايي ها و حرفهايشان اطميناني نداريم، اما با اصرار آن واسطه، قبول كرديم كه اين مسئله را يك بار ديگر امتحان كنيم و مذاكرات شروع شد.

رهبر انقلاب اسلامي با تذكر دو نكته مهم در هماورديهاي جهاني خاطرنشان كردند: در هر رويارويي ديپلماتيك دو ميدان وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد ميدان اصلي كه ميدان واقعيت، عمل و توليد دارايي است و مديران ديپلماسي و سياست كه عرصه تبديل اين داراييها به امتياز و تأمين منافع ملي است.

ايشان افزودند: دست خالي هر كشور در ميدان اول، محدوده انعطاف او را در ميدان دوم مي بندد و با توجه به همين منطق، ايران با دستاوردهاي مهم و قوي وارد ميدان مذاكره شد كه برخورداري از قدرت توليد سوخت ۲۰ درصد، يكي از آنها بود.
رهبر انقلاب يادآوري كردند همه قدرتهاي هسته اي از فروختن سوخت ۲۰ درصد براي توليد داروهاي هسته اي در مركز تهران خودداري مي كردند و حتي جلوي خريد ما از كشورهاي ديگر را مي گرفتند اما جوانان دانشمند و افتخارآفرين ايران، اين سوخت را توليد و به صفحه سوخت تبديل كردند و طرف مقابل مات شد.
ايشان افزودند: علاوه بر سوخت ۲۰ درصد، دستاوردهاي واقعي و ميداني ديگري هم داشتيم و در واقع راهبرد ايستادگي ايران در مقابل فشارها جواب داد و امريكايي ها به اين نتيجه رسيدند كه تحريم ها اثر مورد نظر و مطلوب آنها را ندارد و بايد راه ديگري پيدا كرد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نگاه شك آلود ايران به طرف امريكايي گفتند: با وجود اين، ما حاضر بوديم اگر امريكايي ها سر حرفها و وعده هاي خود به آن واسطه منطقه اي ايستادند ما هم هزينه بدهيم چون در مذاكرات مي توان براساس عقل و محاسبه، عقب گردهايي نيز داشت اما آنها اندكي بعد از مذاكرات زياده خواهي و بدعهدي را آغاز كردند.

رهبر انقلاب با اشاره به اينكه توافق خوب از نظر ايران يعني توافق عادلانه و منصفانه افزودند: در جريان مذاكرات امريكايي ها ۶ ماهِ وعده داده شده براي لغو تحريم ها را ابتدا به يك سال تبديل كردند و بعد با زياده خواهي هاي مكرر مذاكرات را طولاني و حتي تهديد به تحريم بيشتر كردند و از نظامي گري و روي ميز و زير ميز سخن گفتند.

حضرت آيت الله خامنه اي در نوعي جمعبندي از روند مذاكرات تأكيد كردند: تأمل و مطالعه در روند مطالبات امريكايي ها نشان مي دهد هدف آنها ريشه كن كردن صنعت هسته اي ايران، از بين بردن ماهيت هسته اي كشور و تبديل آن به يك كاريكاتور و تابلوي بي محتوا است.

ايشان با اشاره به نياز حقيقي و مطالعه شده كشور به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي افزودند: آنها ضمن تلاش براي نابودي صنعت هسته اي و محروم كردن ايرانيان از فوايد فراوان اين صنعت، قصد دارند ضمن ادامه فشارها، تحريم ها را نيز به نوعي حفظ كنند.

رهبر انقلاب سپس در تبيين واقعيات صحنه پيچيده مذاكرات با امريكايي ها، يك نكته مهم ديگر يعني نياز دولت امريكا به توافق هسته اي را مورد بررسي قرار دادند.

ايشان افزودند: اگر آنها بتوانند به اهداف خود در مذاكرات برسند به يك پيروزي بزرگ رسيده اند چرا كه ملت استقلال طلب ايران را تسليم كرده اند و كشوري را كه مي تواند الگوي ديگر كشورها باشد شكست داده اند و تمام بدعهدي ها و چانه زني هاي آنها براي تحقق همين اهداف است.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر خواستهاي منطقي ايران از اول مذاكرات تا امروز خاطرنشان كردند: ما از ابتدا گفته ايم مي خواهيم تحريم هاي ظالمانه برداشته شود كه البته در مقابل آن، حاضريم يك چيزهايي بدهيم به شرط اينكه صنعت هسته اي متوقف نشود و لطمه نخورد.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان به ترسيم صريح خطوط قرمز هسته اي پرداختند.

ايشان به عنوان اولين خط قرمز گفتند: ما برخلاف اصرار امريكايي ها محدوديتهاي بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداريم و مقدار سالهاي مورد قبول محدوديت را به آنها گفته ايم.

رهبر انقلاب ادامه كار تحقيق و توسعه و ساخت و ساز حتي در زمان محدوديت را دومين خط قرمز ايران اعلام كردند و افزودند: آنها مي گويند در مدت ۱۲ سال هيچ كاري نكنيد اما اين، يك حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.

رهبر انقلاب در توضيح سومين خط قرمز هسته اي تأكيد كردند: تحريم هاي اقتصادي، مالي و بانكي چه مربوط به شوراي امنيت، چه كنگره امريكا و چه دولت امريكا بايد فوراً هنگام امضاي موافقتنامه لغو و بقيه تحريم ها هم در فواصل معقول برداشته شود.

ايشان افزودند: امريكايي ها درباره تحريم ها يك فرمول پيچيده، چند لايه و عجيب و غريب مطرح مي كنند كه معلوم نيست از آن، چه چيزي در مي آيد اما ما صريحاً مطالبمان را مي گوييم.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه بحث درباره خطوط قرمز مذاكرات هسته اي افزودند: لغو تحريم ها نبايد به اجراي تعهدات ايران منوط شود نگويند شما تعهدات را انجام دهيد بعد آژانس گواهي دهد تا تحريم ها لغو شود ما اين مسئله را مطلقاً قبول نداريم.

رهبر انقلاب افزودند: اجرائيات لغو تحريم ها نيز بايد با اجرائيات تعهدات ايران متناظر باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين تأكيد كردند: ما با موكول كردن اجراي تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفيم چون آژانس بارها و بارها ثابت كرده مستقل و عادل نيست بنابراين ما به آن بدبين هستيم.
ايشان افزودند: مي گويند «آژانس بايد اطمينان پيدا كند» اين چه حرف نامعقولي است چگونه اطمينان پيدا كند مگر اينكه وجب به وجب اين سرزمين را بازرسي كند.

رهبر انقلاب مخالفت قاطع با «بازرسي هاي غير متعارف، پرس و جو از شخصيتهاي ايران و بازرسي از مراكز نظامي» را از ديگر خطوط قرمز هسته اي اعلام كردند.


رهبر انقلاب به صراحت تأكيد كردند: در ايران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضايي، دستگاههاي امنيتي و نظامي و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته اي هستيم توافقي كه عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ايران، تدوين شود.


رهبر انقلاب افزودند: اگر چه دنبال لغو تحريم ها هستيم اما آنها را از زاويه اي نوعي فرصت مي دانيم چرا كه باعث شده به نيروها و ظرفيتهاي داخلي توجه بيشتري داشته باشيم.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين در ابتداي سخنان خود به لزوم بهره گيري از بركات ماه مبارك رمضان بويژه بهره مندي از ادعيه اين ماه و مضامين والاي آن توصيه كردند و گفتند: ماه مبارك رمضان، ماه خشوع و استغفار و ماه بازگشت به خدا و خودسازي و اخلاق است.

انتهاي پيام/ پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري
نام:
ایمیل:
* نظر: