آخرین اخبار
کد خبر: ۵۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
همايش يك روزه «گام برتر» توسط گروه حمايت از ايده‌هاي برتر دانشگاه شيراز و انجمن علمي بين رشته‌اي مهندسي شيخ بهايي در دانشكده مهندسي برگزار شد.

همايش «گام برتر» در دانشگاه شيراز با استقبال خوب دانشجويان رشته هاي مختلف مهندسي همراه بود، در دو بخش صبح و عصر، پذيراي جمع كثيري از دانشجويان نخبه بود.

 

بخش اول برنامه، به افتتاحيه و آشنايي با گروه حمايت از ايده هاي برتر اختصاص يافت و بخش دوم با برگزاري كارگاه هاي مختلف و چندين مسابقه عملي همراه بود.

 

در ابتداي مراسم رياضي به معرفي گروه حمايت از ايده هاي برتر پرداخت و گفت: يكي از اهداف اصلي گروه، ارتباط بين علم و صنعت است.

 

وي با بيان اينكه كشورهايي در دنيا بيشترين تاثيرگذاري در بازار صنعتي را دارند كه داراي تكنولوژي قوي باشند، افزود: هدف اصلي گروه حمايت از ايده هاي برتر اين است كه تكنولوژي هايي كه مي تواند براي دانشگاه و كشور توليد قدرت و ثروت داشته باشد را شناسايي و در عمل توسط دانشجويان پياده کند.

 

رياضي، رسيدن به اين تكنولوژي را در گروي استقبال از ايده هاي برتر كه از سوي افراد نخبه با انگيزه و با اراده ارائه مي شود و در نهايت با حمايت و پشتيباني مديران نشأت مي گيرد، دانست و افزود: ما براي اين گروه اهداف كوتاه مدت و بلند مدت درنظر گرفته ايم.

 

مدير مركز حمايت از ايده هاي برتر ادامه داد: هدف كوتاه مدت گروه ، ايجاد انگيزه و خودباوري در دانشجويان است و هدف بلند مدت گروه، جلوگيري از خروج سرمايه هاي انساني است، چرا كه معتقديم در كنار ذخاير خدادادي مانند نفت و معادن زير زميني، سرمايه ي اصلي و مهمتر ديگر يك كشور، سرمايه هاي كارآمد و تواناي انساني آن است.

 

وي هدايت دانشجويان علاقه مند و فعال به سمت توليد و اشتغال را از ديگر اهداف اين گروه برشمرد و اظهار اميدواري كرد كه بتواند با حمايت مسئولان دانشگاه، بستر مناسبي براي ارائه ي ايده هاي برتر فراهم کند.

 

رياضي در همين زمينه ضمن سپاس از حمايت هاي عملي مسئولان دانشگاه و دانشكده هاي مهندسي در يك سال اخير گفت: تعداد طرح هاي دريافتي خوشبختانه رو به افزايش گذاشته است.

 

وي تعداد طرح هاي مركز را در كل ۱۹ طرح عنوان كرد كه هفت طرح آن متعلق به يك سال اخير مي باشد و اين نشان دهنده رشد كمي و كيفي جذب طرح‌ها مي باشد.

 

رياضي با بيان اينكه دانشگاه يك نفر نيروي كارشناس در اختيار اين گروه قرار داده است، افزود: يك فرد با تجربه نيز به عنوان رابط و مشاور اين گروه جهت ايجاد پيوند با صنايع انتخاب شده است كه اميدواريم به زودي شاهد اتفاقات خوبي در اين حوزه باشيم.

 

وي خطاب به دانشجويان اظهار داشت: سعي كنيد ابتكارات و ايده هاي خود را از قالب تئوري به عمل بكشانيد؛ چرا كه سياست دانشگاه در جهتي است كه ايده هاي برتر را حمايت نموده و تبديل به عمل کند.

 

عضو هيات علمي دانشگاه شيراز خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هاي اين گروه اين است كه بتوانيم بين دانشگاه و صنعت ارتباط قوي ايجاد کنیم تا هم مشكلات صنعت به واسطه حضور دانشجويان حل شود و هم بحث اشتغال فارغ التحصيلان به سرانجام برسد.

 

مدير مركز حمايت از ايده هاي برتر دانشگاه شيراز گفت: به زودي ارتباط موثرتري با دانشكده هاي كشاورزي و دامپزشكي برقرار خواهد شد و سعي و برنامه ما بر اين است كه تمام دانشكده ها به عضويت گروه حمايت از ايده هاي برتر درآيند.

 

در ادامه اين همايش محمد مهدي حجازي فر، دبير انجمن علمي بين رشته اي مهندسي شيخ بهايي به معرفي اين انجمن پرداخت و از دانشجويان خواست تا با عضويت در اين انجمن، راه رسيدن به ارائه ايده هاي برتر خود را با مشاوره و راهنمايي اساتيد دانشگاهي، تسهيل کنند.

 

وي با اظهار تاسف از اينكه اكثر دانشجويان فقط به دنبال مباحث تئوري و مطالعه ي مطالب هستند، گفت: اينجا محيط علم و عمل است، نه صرفا تئوري و نظر.

 

حجازي فر با بيان اينكه دانشجويي كه وارد رشته هاي مهندسي و فني مي شود باید فعاليت عملي داشته باشد، بيان داشت: اين انجمن با همكاري گروه ايده هاي برتر تفاهم نامه اي به امضا رسانده تا راه هاي ظهور و بروز ايده هاي خلاق، هموارتر شود.

 

در ادامه جلسه دانشجويان شركت كننده از مركز ايده هاي برتر و طرح هاي در دست اجراي آن بازديد كردند و سرگروه هاي طرح ها، توضيحات لازم را در خصوص هر طرح ارائه کردند.

 

در اين همايش كارگاه هاي مختلفي از جمله راكت آماتوري، مهندسي پزشكي، طراحي پهپاد، كارگاه ماشين شيميايي و پيل هاي سوختي (Chem-E-Car)، نانو و سلول خورشيدي برگزار شد.

 

لازم به ذكر است، كارگاه ها به صورت عملي برگزار شد؛ به گونه اي كه در كارگاه نانو و سلول خورشيدي، هر گروه يك سلول خورشيدي و در كارگاه طراحي پهپاد هر گروه يك چتر نجات و در نهايت در كارگاه كميكار(Chem-E-Ca) هر گروه يك ماشين شيميايي پس از دريافت مواد و وسايل مورد نياز، توسط دانشجويان شركت كننده ساخته شد و در پايان هر كارگاه، مسابقه اي بين گروه ها برگزار گرديد و به برگزيدگان جوايز نفيسي اهدا شد.

 

مركز حمايت از ايده هاي برتر در دانشكده مهندسي شماره ۲ مستقر است و با نظارت مركز حمايت از فعاليت هاي علمي دانشجويان و به عنوان زير مجموعه معاونت فرهنگي دانشگاه شيراز فعاليت دارد.

 

شيراز، خيابان ملاصدرا، دانشكده مهندسي، تلفن مستقيم: ۳۶۴۷۳۰۵۸ ـ شماره داخلي ۳۶۳۳

نام:
ایمیل:
* نظر: